De første bilene med Euro 6-motor er registrert

EU-kommisjonens retningslinjer vedrørende utslippsverdiene for Euro 6 har nylig blitt endelig fastslått og gjør det dermed mulig å registrere tunge kjøretøy etter den nye standarden.

Inspektør Cetin Pektas og sjåfør Jan Sjölander foran den første Euro 6-bilen som ble registrert i Sverige.

Scania har allerede levert Euro 6-biler til kunder over hele Europa. De første leveringene fant sted i Nederland i februar, og Scanias Euro 6-biler har også blitt registrert i Sverige. Sveits og en rekke andre europeiske land vil åpne for registrering de kommende ukene.

De nye Euro 6-utslippsstandardene for tunge kjøretøy trer i kraft i EU og utvalgte nærliggende land (blant annet Norge) fra 31. desember 2012 for nye kjøretøymodeller, og ett år senere for alle kjøretøy. Scania har levert lastebiler som møter utslippskravene i nesten ett år, men disse har ikke kunnet bli registrert som Euro 6-kjøretøy før retningslinjene var blitt fastsatt.

Favoriserende bompengeordning

For å akselerere overgangen har tyske myndigheter nylig utvidet og økt statlige investeringssubsidier for transportindustrien for å også dekke Euro 6-kjøretøy, som vil redusere utslipp på en bærekraftig måte. Samtidig er det pågående diskusjoner om å introdusere en ny, mer favoriserende bompengeordning for Euro 6-kjøretøy på tyske motorveier. Disse insentivene kan være med på å veie betydelig opp for de høyere kostnadene for den nye teknologien.

- Vi gleder oss over at tyske myndigheter har besluttet å støtte transportører som er villige til å investere i renere teknologi tidlig, forteller Martin Lundstedt, Executive Vice President og Head of Factory and Franchise Sales hos Scania. - Uavhengige tester i fagpressen har nylig verifisert Scanias påstand om at drivstofforbruket for vår Euro 6-motor ikke overgår forbruket til vår Euro 5-motor. Testene viste faktisk at drivstofforbruket på en Euro 6-motor er noe lavere under identiske kjøreforhold.

Kraftig reduksjon av NOx og partikler

I mars 2011 var Scania den første produsenten som lanserte lastebiler med Euro 6-motorer på markedet, og gjorde det dermed mulig for transportører å tidlig investere i den reneste utslippsteknologien på markedet. En rekke innovative løsninger bidrar til den betydelige reduksjonen i utslipp. Nitrogenoksid (NOx) og partikkelmengde er redusert med 80 prosent sammenlignet med den nåværende Euro 5-standarden.

Scania tilbyr per i dag 13-liters Euro 6-motorer på 440 og 480 hk. Disse er primært tiltenkt langtransport, men yter ifølge produsenten svært godt også i andre transportoppgaver. Scania vil gradvis ekspandere sitt utvalg til å dekke alle konfigurasjoner og transportbehov.

Euro 6 utgjør første steg i retning av en felles global utslippsstandard for Europa, Nord-Amerika og Japan. Dette vil bidra til økt koordinering ved utvikling av fremtidige utslippsstandarder.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!