Rimeligere transport av bildeler fra Motor Part

Motor Part AS i Hokksund lot Norwegian Logistics se nærmere på sine transportavtaler. Det ga store besparelser på de 260 forsendelsene Motor Part hver dag har til 120 bilforhandlere og serviceverksteder mellom Tana og Kristiansand.

Markedssjef Oddgeir Fiksdalstrand hos Norwegian Logistics (t.v.) har sørget for at daglig leder Ivar Hunnestad hos Motor Part har spart betydelig på transport av bildeler.

Motor Part er ettermarkedsselskapet i Motor Gruppen og importerer, markedsfører og distribuerer reservedeler, utstyr og rekvisita for Renault, Mitsubishi og Chevrolet. 30.000 delenummer finnes på lager i Hokksund. Det er så godt som alt av deler og tilbehør til de tre bilmerkene. Tanken er at bilforhandlerne skal ha minst mulig deler på lager.

Transport en hjertefunksjon

Hvis forhandlerne bestiller deler før klokken halv to, har de delene på plass før de begynner å jobbe neste morgen. Delene kommer så tidlig at sjåføren må låse seg inn med egen nøkkel for å levere pakken fra Hokksund. Derfor er denne transporten en hjertefunksjon for Motor Part og verkstedene. Hvis ikke de bestilte varene er i for eksempel Bodø eller Tromsø i morgen tidlig som avtalt, er dagen ødelagt både for mekanikere og kunder som kanskje har reist langt for å få reparert bilen.

Alle leverandørene til Motor Part får vite at det er viktig med kvalitet og at ting fungerer i det daglige, men at pris også er et sentralt element. Derfor var det svært interessant for daglig leder Ivar Hunnestad da Norwegian Logistics og markedssjef Oddgeir Fiksdalstrand tilbød seg å få vurdert transportkontraktene for Motor Part i Norge.

På høy tid med en benchmarking av avtalene

Motor Part hadde i mange år hatt faste leverandører av transport både på landeveien og i luften, og var fornøyd med leveransene. Nå var det egentlig på tide at en nøytral aktør, som ser ting utenfra, foretok en benchmarking og vurderte om løsningene og prisbildet var riktig. Prisene måtte være konkurransedyktige uten at det gikk utover Motor Parts kvalitetskrav.

Norwegian Logistics gikk grundig igjennom alle sider ved transporten hos Motor Part og hentet inn tilbud fra flere aktører i markedet på bil og flytransport. To transportører skilte seg ut og var vesentlig billigere enn eksisterende transportører. Hunnestad merket seg også at de aktuelle transportørene hadde gode referanser, og det var avgjørende med tanke på å opprettholde servicegraden.

Bare positive erfaringer

Nå har Motor Part hatt nye transportører på vei og i luft siden i sommer. Innsparingene kom som lovet, og så langt har Ivar Hunnestad bare positive erfaringer. Han ser samarbeidet med Norwegian Logistics som en parallell til sin gode erfaring med bruk av bank- og forsikringsmeglere. Norwegian Logistics er en partner som på samme måte bruker sin kompetanse og uavhengighet til å overvåke markedet.

Hunnestad var klar over at han representerer et omfattende oppdrag med stramme frister og et stort antall utleveringssteder over hele landet. Derfor måtte det bli barnesykdommer, men både transportørene og Norwegian Logistics har vist evne og vilje til å håndtere det som dukket opp, og leveransene er blitt bare bedre og bedre.

- Per i dag er vi svært nær at alt fungerer som det skal, sier Ivar Hunnestad, som ved hjelp av Norwegian Logistics har spart Motor Part for betydelige beløp.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!