23948sdkhjf

Transport og Logistikk 2012, 22. og 23. oktober: Et glimt inn i logistikkbransjens «julekveld»

Et glimt inn i logistikkbransjens «julekveld»Konferansen «Transport og Logistikk» 2012 går i år av stabelen 22. og 23. oktober på Gardermoen. Sammen med Jo Eirik Frøise og Kjetil Tvedt i Norsk Industr...

Et glimt inn i logistikkbransjens «julekveld»

Konferansen «Transport og Logistikk» 2012 går i år av stabelen 22. og 23. oktober på Gardermoen. Sammen med Jo Eirik Frøise og Kjetil Tvedt i Norsk Industri har vi smugtittet på programmet - og sett på hvorfor konferansen har blitt en så slik viktig møteplass for logistikkinteresserte.

Transport og Logistikk en yrende møteplass. Med nærmere 800 deltakere, et 80-talls forelesere og 68 utstillere er dette en arena for faglig erfaringsutveksling, kundepleie og et sted for å opprettholde så vel som utvide sitt nettverk. Arkivfoto: Henning Ivarson

Olav Hermansen

Nytt av året er at Dagligvareleverandørenes forening, DLF, og GS1 Norway nå er samarbeidspartnere med konferansen, i tillegg til arrangørene NHO Logistikk og Transport, Logistikkforeningen.no og Norsk Havneforening.

- Jo Eirik Frøise, hva forventer du deg av dine «nye allierte»?

- Med DLF og GS1 Norway på laget regner vi med å få med oss enda flere transportbrukere, da begge organisasjonene har et stort nedslagsfelt her.

Spørsmålet om antallet transportbrukere på konferansen er en gjenganger. Til dette bemerker Tvedt at antallet transportbrukere siste år har vært på nivå med antall deltakere på konferansen i «gamle dager», dvs. 150 til 200. Også prosentvis ser arrangørene en stadig økende andel transportbrukere på konferansen.

- Dere engasjerer rundt et 80 talls foredragsholdere. Hvordan motvirker dere at innledere legger opp sin presentasjon som et reklamesnutt?

- Vi er i forkant meget klare på at de må sette seg i tilhørernes sted. Erfaringene er at innledere som bruker for mye tid på egenreklame får lav score av deltakerne. Derved er de også lite aktuelle som bidragsytere ved senere korsveier, sier Tvedt.

2012-konferansen - noen faglige høydepunkter

Vi er, som mange andre, nysgjerrige på faglige «highlights» på årets konferanse. Et av disse er som har omstrukturert og omorganisert arbeidet med forsyningskjedene til bryggeriganten. Med omlegging av drikkelevrandørenes distribusjonspolitikk har for øvrig temaet distribusjon av drikkevarer blitt en het potet i Norge.Claus Loft, Supply Chain Director i Carlsberg

- På konferansen tar vi debatten, lover Frøise.

En annen «tungvekter» er. Med sine 300 butikker verden over er River Island et av de raskest voksende motekonsernene i Europa. Hvordan håndtere rask ekspansjon, store volumer og samtidig sikre god leveringsservice er nøkkeltemaer i hans foredrag.Arif Ahmed, logistikkdirektør i River Island

og behovet for i bedriftene er at annet høyaktuelt tema. Jo Eirik Frøise & co har hentet inn, en av guruene på dette feltet i vårt naboland Sverige, for å dele av sine kunnskaper og erfaringer.B2B nettverksbyggingkontinuerlige endringerprofessor Evert Gummesson

Et helt nytt prosjekt som er i støpeskjeen og som tas opp på konferansen er på jernbane og i kombinerte transporter ved hjelp RFID-teknologi.sporing av gods

Ellers inneholder konferansen som vanlig en rekke, både dag én og to. Komplett program blir å finne på.fagseksjonerwww.konferanse.info

Studenter, forskere og politikere

Konferansen utgjør et «fargerikt fellesskap» i den forstand at en rekke miljøer er representert.

- For å ta logistikkstudentene først, hva er deres plass i konferansen?

- Vi snakker her om framtidens logistikkmedarbeidere. Som student er du svært mottakelig for inntrykk. Konferansen som et møtested mellom teori og praksis er noe mange studenter setter pris på. Vi skal heller ikke legge skjul på jobbsøkersiden ved en slik konferanse. Atskillige studenter har i årenes løp kommet i kontakt med sin framtidige arbeidsgiver nettopp på konferansen, forteller Frøise.

- Transport- og logistikkforskere deltar også i stigende grad. Hvorfor?

- Konferansen har blitt en viktig møteplass, både for Forskningsrådet og for institusjoner og miljøer engasjert i forskning om transport og logistikk. Det samme gjelder kjøpere av slike tjenester som for eksempel Statens Vegvesen. Under konferansen får vi blant annet presentert resultatene fra prosjektene «Logistikk i Norge» og «SMARTRANS» samt et fersk nordisk logistikkbarometer.

Konferansen har også i år samferdselspolitikk på dagsordenen. Fenger dette hos praktikerne?, spør vi Tvedt.

- Under den avsluttende samferdselsdebatten i fjor var over 400 personer til stede. Så det er tydelig at samferdselspolitikk også engasjerer «de med skoene på». En av godbitene i år er et «toppmøte» mellom samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og Høyre-leder Erna Solberg.

- Spiller konferansen noen rolle som samferdselspolitisk arena?

- Ja, helt klart, fastslår Frøise. - Politikerne ser dette som en arena både for å få ny kunnskap og nye ideer. Enkelte, som tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete, brukte helt bevisst konferansen som en arena for å lansere nye samferdselspolitiske godbiter.

Møteplassen

Framfor alt er «Transport og Logistikk» en yrende møteplass. Med nærmere 800 deltakere, et 80-talls forelesere og 68 utstillere (ny rekord i år) er dette en arena for faglig erfaringsutveksling, kundepleie og et sted for å opprettholde så vel som utvide sitt nettverk. På konferansemiddagen i fjor deltok over 500 personer.

- Dette er logistikknæringens julekveld, avslutter Kjetil Tvedt før han og konferansegeneral Jo Eirik Frøise legger siste hånd på årets programarbeid. Da Frøise og Tvedt overtok konferansen i 2006 hadde den under 200 deltakere.

- Nå er konferansen stedet alle innen transport- og logistikkbransjen ikke tør å gå glipp av. Er man ikke på konferansen er man garantert på feil plass, avslutter Frøise.

--------

«Transport og Logistikk» i tall

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062