Sterk utfordrer i knallhardt marked

Mercedes-Benz har en god posisjon innenfor de fleste nyttekjøretøysegmentene. Unntaket så langt har vært markedet for små varebiler. Nå satser de knallhardt på å entre dette viktige segmentet med den nye Citan - en "Mercedesfisert" Renault Kangoo.

Tormod Magelssen

Målt i volum er segmentet for de minst varebilene det desidert største, men her har merittlisten til Mercedes-Benz vært langt fra god. Forrige gang de entret dette markedet var med Vaneo. Den ble en fiasko for å si det mildt, og den forsvant ut av produksjonen etter få år. Deretter ble det stille en god stund. De siste par årene har imidlertid Mercedes-Benz hatt et samarbeid med Renault rundt deres volumselger Kangoo. Denne modellen har nå gjennomgått en "Mercedesfisering" som innebærer langt mer enn en ny grill og litt staffasje. Mercedes-Benz Citan er her.

Videreforedlet på mange områder

Mercedes-Benz har nemlig jobbet med mer enn designet på denne bilen. Ikke minst skal de ha endret en hel del når det gjelder understellet, endringer som skal ha bidratt til bedre kjøreegenskaper. Videre har de dyttet på den en hel del sikkerhetsutstyr som standardutstyr. Vi kan nevne ABS-bremser med elektronisk bremsekraftdistribusjon, adaptiv ESP som tar hensyn til kjøretøyets last. Videre kan man skilte med inntil seks kollisjonsputer samt automatisk bruk av varsellysene ved panikkbremsing. Videre har tyskerne også jobbet med å forbedre støyisolasjonen, samt endre en hel del på dashbord og instrumenter. Faktisk er så å si hele dashbordet samt instrumentene endret, sammenlignet med Kangoo. Det samme gjelder ratt og spak til cruise control. Bare synd at de ikke har gjort noe med rattjusteringen. Renault Kangoo har rattjustering i høyden, det samme har Citan. Det er etter vår mening rett og slett for dårlig i 2012.

Lave CO2-utslipp

Når det gjelder motoriseringen på Mercedes-Benz Citan så er den tilgjengelig med tre dieselvarianter og én bensinmotor. For å ta den siste først; det er snakk om en 1,2-liters motor som yter 114 hk og har et dreiemoment på 190 Nm. Dieselmotorene har alle 1,5-liters slagvolum. Den svakeste yter 75 hk og har et dreiemoment på 180 Nm, den mellomste yter 90 hk og har et dreiemoment på 200 Nm, mens den sterkeste yter 110 hk og har et dreiemoment på 240 Nm.

Alle motorene har litt mer effekt enn de motorene Kangoo kan skilte med, mens dreiemomentet er likt på de to sterkeste dieselvariantene, men er litt lavere på de to andre motorene.

Når det gjelder CO2-utslipp så er de helt nede på 112 g/km på Citan 108 CDI og 109 CDI i BlueEFFICIENCY-versjon. Denne versjonen har blant annet start/stopp-funksjon, lade- og batterisystem der man blant annet benytter bremsene til å regenerere energi. Dermed trenger ikke dynamoen å lade like mye, noe som igjen slår ut i form av lavere forbruk. Hjertet i systemet er en sensor som konstant vurderer data som ladespenning, batteriets voltstyrke samt temperatur. Avhengig av variant leveres det også spesielle dekk i størrelse 195/65R15 med lav rullemotstand.

Oppfattes som en Mercedes

Lanseringen av den nye varebilen til Mercedes-Benz fant sted i København, og hva er vel et bedre område å kjøre små varebiler enn i en pulserende storby. Mercedes-folket hadde lagt opp til en spenstig prøvekjøring der man kunne velge mellom diverse varianter av biler, samt forskjellige kjøreruter. Noen av rutene var mer preget av sentrumskjøring enn andre.

Vi la i vei med en lang versjon av Mercedes-Benz Citan, den leveres også i medium og kort lengde der sistnevnte ikke er aktuell for Norge grunnet særnorske og håpløse varebilregler. Bilen vi kjørte var en 109 CDI med femtrinns girkasse, en sekstrinns variant er tilgjengelig på bensinversjonen Citan 112, samt den sterkeste dieselvarianten Citan 111 DCI.

Vi fant oss godt til rette bak rattet i Citan. Jobben som er gjort innvendig gjør at vi oppfatter dette som en Mercedes-Benz fra bunnen av. Ute på veien er den største endringen lydnivået som er bedre enn på Kangoo, når det gjelder det oppstrammede understellet må vi bare innrømme at København sentrum ikke er stedet for hasardiøs kjørestil. Derfor skal det bli artig å prøve Citan mot Kangoo når den er på det norske markedet. Etter et par timeslange kjøreturer med Citan, er vi godt fornøyd med bilen.

Knallhard konkurranse

Dette er en liten, god varebil med et tøffere utseende enn de fleste i denne klassen. Men er det nok? Den norske Mercedes-Benz-importøren skal inn i et meget tøft segment som i praksis "eies" av Volkswagen Caddy. Og i dette segmentet er det ikke de store tradisjonene av å være så opptatt av hva bilen heter. Det viktige er at den ikke koster for mye, er driftssikker og at serviceapparatet fungerer. Hva Citan skal koste er foreløpig ikke bestemt, men skal man lykkes kan den ikke være noe dyrere enn for eksempel Caddy. Stjernenykker passer seg ikke i segmentet for små varebiler.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!