Scania tegner milliardkontrakt med Peab

Scania har inngått en svært omfattende kontrakt med svensk gruveindustri. I tillegg til å levere ca. 400 komplette lastebilsett og servicetjenester til transport av jernmalmkonsentrat fra Northland Resources i Pajala, har Scania også deltatt i planleggingen av transportopplegg og veiinfrastruktur.

Sandro Grimpe, servicemarkedsdirektør i Scania-Bilar og ansvarlig for ordren med Swerock, forteller at de har utnyttet Scaniaorganisasjonens samlede kompetanse på alle områder som er avgjørende for kundenes lønnsomhet.

Langtidsavtalen mellom Scania-Bilar og Peab gjelder frem til 2021 og omfatter leveranse av lastebiler og spesialbygde tilhengere, utdanning og coaching av sjåfører samt kjøretøyoppfølging, vedlikehold og reparasjoner av biler og hengere, inklusive dekkleveranser og -service. Bestillingen er gjort av Peabs datterselskap Swerock som er gruveselskapets totalentreprenør og vil bli finansiert av Scania Financial Services svenske datterselskap.

Sandro Grimpe, servicemarkedsdirektør i Scania-Bilar og ansvarlig for ordren med Swerock, forteller at dette er den mest omfattende kontrakten de så langt har inngått i innenfor denne industrisektoren i Sverige. Han legger til at de har utnyttet Scaniaorganisasjonens samlede kompetanse på alle områder som er avgjørende for kundenes lønnsomhet. Scania har blant annet deltatt i planleggingen av transportopplegg og veiinfrastruktur.

Kontinuerlige forbedringer

I løpet av niårsperioden forplikter Scania seg ifølge avtalen å oppfylle gruveselskapets krav å kontinuerlig senke kostnaden per transportert tonn basert på nøkkeltall for utgifter for henholdsvis drivstoff, dekk, reparasjoner og vedlikehold.

Scania utvider nå virksomheten hos sin forhandler i Kiruna og det kan dessuten være aktuelt å etablere en ny servicevirksomhet i nærheten av Pajala.

Både tilhengerne og dollyene vil bli utstyrt med Scanias egne aksler. Det vil sikre at Scaniaverkstedene kan holde en like høy servicekompetanse og tilgjengelighet på reservedeler på disse som for lastebilene. Scania har for øvrig nå startet en satsing på å levere egenproduserte komponenter til for eksempel hengerprodusenter. Denne virksomheten er organisert i den nye forretningsenheten Scania Components.

400.000 kilometer pr år

Transportene av jernmalmen vil foregå døgnet rundt til jernbanedepoter hvor de deretter vil bli transportert med Malmbanan til Narvik. Lastebilsettene er optimert for totalvekter opp til 90 tonn vil ha en årlig kjørestrekning på 400.000 kilometer.

Når gruvedriften er fullt utbygget i 2015 vil et 80-talls lastebiler og 400 sjåfører stå for frakten av de nærmere fem millioner tonn jernmalmkonsentrat som etter planen skal utvinnes i Pajalaområdet.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!