Samme bil, samme sted - 85 år senere

Den 14. april 1927 rullet den første serieproduserte Volvobilen ut fra Lundbyfabrikken i Gøteborg. 85 år senere er Volvokonsernet en av verdens største produsenter av kommersielle kjøretøy, og Volvo Personbiler nærmer seg 500.000 solgte biler per år.

Klokken var 10 om morgenen den 14. april 1927 da salgssjef Hilmer Johansson kjørte den første serieproduserte ØV4en ut gjennom fabrikkporten i Lundby, Gøteborg.

85 år senere kjørte den samme bilmodellen gjennom den samme porten for å feire Volvos fødselsdag. Bak rattet satt Stefan Jacoby, adm. direktør for Volvo Personbiler, og Olof Persson, adm. direktør og konsernsjef for Volvo konsernet.

- Det er en fantastisk bil, men man kan vel konstatere at det har skjedd en del på 85 år, sier Stefan Jacoby, som nylig hadde premierevisning på den nye V40en på bilutstillingen i Genève.

Røttene er fortsatt viktige

Volvokonsernet og Volvo Personbiler er to selskap med en lang historie. Men det tidligere felles selskapet begynte som et høyst usikkert prosjekt da Volvos gründere Assar Gabrielsson og Gustaf Larson manglet direkte erfaring fra bilbransjen. Det første produksjonsåret ga et salg på beskjedne 300 biler. Året etter skjøt imidlertid butikken fart for alvor, da selskapet også satte i gang produksjon av lastebiler og busser. Allerede da innså Volvo at nøkkelen til framgang lå i eksport.

- Våre røtter er fortsatt veldig viktige. I dag arbeider 30.000 av Volvokonsernets ca 120.000 medarbeidere i Sverige, men 95 prosent av vårt salg skjer utenlands, sier Olof Persson. Tilsvarende tall for Volvo Personbiler er 14.500 medarbeidere i Sverige av totalt 21.500 globalt. 87 prosent av alle personbiler selges til utlandet.

I 1999 solgte Volvokonsernet personbilvirksomheten. Siden den gang har begge selskapene fortsatt å ekspandere i hver sin retning. Volvo Personbiler regnes i dag å tilhøre premiumsegmentet og solgte i 2011 ca. 450.000 biler i 120 land, med USA som det største enkeltmarkedet. Volvokonsernet produserer lastebiler under varemerkene Volvo, Renault Trucks, Mack og UD Trucks (tidligere Nissan Diesel), samt busser, anleggsmaskiner, motorer og drivverk for maritime og industrielle formål, og komponenter til flymotorer. Med en omsetning på 310 milliarder kroner er Volvokonsernet verdens nest største produsent av tunge lastebiler og Sveriges største bedrift. Konsernet har produksjon i 20 land og salg i 190.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

2012_tr0604B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!