Nye Citan kompletterer varebilprogrammet

Nye Mercedes-Benz Citan er en kompakt varebil som kompletterer produsentens varebilprogram i vektklassen under de velkjente modellene Vito og Sprinter. Designet er typisk Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz har aldri lagt skjul på at Citan er resultat av et prosjekt hvor det i rundt 2,5 år har foregått et samarbeid med Renault. Det er tatt utgangspunkt i Renaults lille varebil Kangoo og benyttet denne som et basiskjøretøy. Mercedes-Benz har derfor brukt mye ressurser for å konvertere Citan til et kjøretøy innenfor egen produktfilosofi. Spesielt gjelder dette på tunge tekniske områder som kjøreegenskaper, sikkerhetssystemer og på motorelektronikk. Likeledes er seter og førerkomfort endret til Mercedes-Benz standard.

Den umiskjennelige fronten signaliser tydelig familietilhørigheten til de øvrige modellene. Innvendig vil alle som er kjent med Mercedes-Benz fra før lett kjenne seg igjen. Alle betjeningshendler og girspaken er utformet og plassert slik man forventer seg.

Høyt sikkerhetsnivå

Som alle Mercedes-Benz, har også den nye Citan et bredt utvalg av sikkerhetsfunksjoner som standard. Den leveres med det elektroniske stabilitetsprogrammet Adaptive ESP for overvåking og regulering kjørestabiliteten som standard. Det kombinerer funksjonene VDC (Vehicle Dynamic Control) som motvirker over- og understyring, og TCS (Traction Control System). Det inkluderer også ASR (akselerasjon/antispinnreguleringen) samt bremsekontroll.

Tre dieselmotorer og to lengder

Motorprogrammet består av tre dreiemomentsterke og drivstoffgjerrige turbodieselmotorer med direkte innsprøytning og med effekter på respektive 75, 90 og 110 hk. I tillegg vil Citan komme med en bensinmotor på 114 hk. Alle dieselmotorene har partikkelfilter som standard.

I Norge vil Citan bli tilbudt i to lengder på henholdsvis 4,32 og 4,71 meter. Bakdøren til varerommet vil være å få i to utgaver, enten som topphengslet eller som en todelt sidehengslet dør.

Citan har serviceintervaller på opptil 40.000 km eller hvert annet år. BlueEFFICIENCY pakker er også med på å redusere drivstofforbruket og dermed utgiftene. Disse pakkene inneholder blant annet funksjoner som Eco start/stopp, optimalisert styring av batteri og generator samt dekk med lav rullemotstand.

Kommer til høsten

Premierevisningen av Mercedes-Benz Citan for publikum vil være i september på nyttekjøretøy utstillingen IAA i Hannover. De første bilene vil også komme til Norge i høst. De norske prisene er for tiden ikke klare.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!