Helmaks D-Max

Større, sterkere og med automat på alle modeller. Nå vil Isuzu "ta" markedet og bli nummer én.

Adm. direktør Frank Dunvold (t.v.) og salgssjef Steinar Dokken i RSA er godt fornøyde med nye D-Max og har ambisjoner om at den skal bli landets mest populære pickup. Foto: Svein-Ove Arnesen

Svein-Ove Arnesen

Vi har klare ambisjoner om å klare dette, smiler en entusiastisk Frank Dunvold, adm. direktør for den norske Isuzu-importøren RSA.

Mens Isuzu i fjor hadde 21 prosent av det norske pickupmarkedet med 582 solgte biler, satser de på 25 prosent med over 820 solgte biler i inneværende år. Fremover er målet 1.000 solgte enheter årlig.

- Bilen er helt ny, men vi har beholdt den gamle startprisen på 299.900 kroner. Det er i realiteten en solid prisreduksjon, reklamerer direktøren da vi møter ham ved lanseringen av nye D-Max rett før ferien. Og mens andre gjerne har Europalanseringer i mer sydlige strøk, valgte Isuzu Torbjørnrud Hotell på Hadeland.

DNA fra last og anlegg

Isuzu produserer kun kommersielle kjøretøyer, og nye D-Max er basert på produsentens sterke "nyttekjøretøy-DNA" fra lastebiler og anleggsmaskiner.

Pickup er et machoprodukt. Derom hersker det ingen tvil. D-Max er ikke noe unntak og det meste er, om ikke veldig overdimensjonert, så i alle fall ikke pinglete. Dørhåndtakene er kraftige, dørene er brede, holderne i bilen kan faktisk holde en kaffekopp uten at man må behandle plastholderne som et produkt fra Ming-dynastiet og hjulene har seks bolter i stedet for fem. Småting kanskje, men sammen med utbygde hjulbuer, kraftige fangere og røff grill blir helheten slik man forventer at en pickup skal se ut.

Litt rundere i kanten for smakens skyld er den dog blitt med årene. Kanskje kan det bidra til bedre NCAP-resultater når den tid kommer. I hvert fall har den nye modellen innfelte lykter og mer energiabsorberende panser, noe uheldige fotgjengere vil kunne sette pris på.

Større og bredere

D-Max leveres som tidligere som Extended Cab eller Double Cab. Førstnevnte har to hoveddører i tillegg til to "hidden doors", slik at man får grei tilgang til varerommet bak førersetene. Double Cab har fire normale dører og et stort innvendig varerom. Begge har en lengde på 5,3 meter, bredde på 1,86 meter og en høyde på 1,8 meter. Dette er noen centimeter lengre i alle retninger enn den forrige modellen og skal gi bedre stabilitet. Rammen er sterkere og hjulopphenget er nytt.

Som tidligere kan samtlige nye Isuzu-utgaver trekke hengere som veier 3.000 kilo og ha en nyttelast på over 1.000 kilo.

163 hk og 400 Nm

Isuzu produserer motorene selv og kan skilte med over 23 millioner solgte motorer verden over. Med årene har de fått et godt rykte for å være slitesterke og de leverer i tillegg til andre produsenter - også innen anleggsektoren.

Motoren i den neste generasjon D-Max er en nyutviklet 2,5L Twin Turbo dieselmotor med 163 hk og dreiemoment på 400 Nm. (Den gamle modellen med 2,5 liter hadde 280 Nm mens 3-literen med automat hadde 333 Nm.) Utslippene tilfredsstiller naturligvis Euro 5 med CO2 utslipp fra 194 gram.

Den nye motoren har større katalysator, to steg turbosystem, samtidig som trykket på drivstoffinnsprøytingen er økt og intercooleren er større. Ellers leveres D-Max med ABS med bremseassistanse, antispinn samt elektronisk stabilitetskontroll, ESC.

På girkassesiden kan man velge mellom en seks trinns manuell eller en fem trinns automat. Begge kassene er nyutviklede.

D-Max er også en av få pickuper som kan leveres med automatgir på alle utgaver og er den eneste med automatgir på 2-dørs med langt plan.

- Vi tror firedørs automat vil bli bestselgeren, forteller salgssjef Steinar Dokken.

Sannsynligvis vil mange velge Exclusive-utgaven også. I tillegg til standard-utrustningen har den automatisk klimaanlegg, skinninteriør, stigtrinn, alarm, rattbetjent radio og elektrisk innstilling av førerstol.

Førsteinntrykket etter prøvekjøringen i grustaket på Jevnaker var bra. Bilen har krefter i massevis, det er enkelt å skifte mellom to- og firehjulsdrift og det var nok mer begrensninger på sjåføren enn på bilen i sandkassa - selv om dette endret seg desto mer vi kjørte.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!