Premiere for nye Ford Transit Custom

Nye Ford Transit Custom fikk sin globale lansering på den nylig avholdte nyttekjøretøyutstillingen i Birmingham. Ifølge produsenten har den et helt nytt nivå innen funksjonalitet, eleganse og sjåførappell i klassen for 1-tonns nyttekjøretøy.

Lanseringen av nye Ford Transit Custom markerer starten på en omfattende endring av Fords globale nyttekjøretøyserie. Modellen er umiddelbart gjenkjennelig på det dristige nye eksteriøret med den samme dynamiske karakteren som Fords personbiler skapt med formspråket Kinetic Design.

Fra salgsstart vil Transit Custom kunne leveres i to forskjellige akselavstander og ifølge Ford med klasseledende lastekapasitet og et antall innovative utstyrsdetaljer i varerommet.

Transit Custom hevdes å bringe med seg et nytt nivå av personbilorientert sjåførappell til denne kjøretøyklassen, med nytt interiør, avanserte teknologier og god kjøredynamikk.

Den moderne og sjåførfokuserte cockpiten har et skulpturert instrumentpanel som hevdes å kombinere et elegant utseende med smarte oppbevaringsplasser for papirer, mobiltelefon og flasker. Sjåførkomforten er betydelig forbedret gjennom en førerplass med omfattende justeringer - inklusive 30 mm mer bevegelse bakover for høye sjåfører - og fireveis regulering av rattet .

På plass bak rattet kan sjåføren hente opp et bredt spekter av sjåførassistanseteknologier som også er tilgjengelig Fords nyeste personbiler.

Bedre kjøreegenskaper

Transit Customs sterke førerappell forsterkes av dynamiske egenskaper og ytelser som er presist tilpasset for å gjenspeile den samme naturlige og lettkjørte karakteren som kundene verdsetter i Fords personbilserier. For å oppnå dette har ingeniørene gjort den nye globale 1-tonnplattformen mye stivere og sterkere - der vridningsstivheten er økt med hele 37 prosent - noe som skal merkes både på kjøreegenskaper og støynivå. Nøye innstilling av komponentene i hjuloppheng, fjæring og styring har gitt en betydelig forbedret kjørekomfort sammen med mer presise og kvikke kjøreegenskaper. Som nye Ford Focus har også Transit Custom den nyeste elektroniske stabilitetsprogram-teknologien med dynamisk kurvekontroll for forbedret veigrep og stabilitet.

Den stivere strukturen sammen med omfattende anstrengelser for å eliminere uønsket støy og vibrasjoner gjennom hele kjøretøyet, har resultert i lite støy for sjåføren - der taleoppfattelsen i førerhuset er forbedret med 9 prosent.

For å maksimere beskyttelsen av de som befinner seg i kjøretøyet er Transit Customs karosseristruktur optimalisert i tillegg til et forbedret passivt beskyttelsessystem med mulighet for å bestille kollisjonsgardiner for forsetepassasjerene i tillegg til kollisjonsputer foran sjåfør og passasjerer og setemonterte sidekollisjonsputer.

Lavere driftskostnader

Den forbedrede utgaven av Fords 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotor er tilgjengelig med effekt på 100, 125 og 155 hk. Auto-Start-Stop er standard, og gir et kombinert drivstofforbruk på 0,66 liter / mil og 174 g/km CO2-utslipp - en reduksjon på 8 prosent i forhold til utgående Transit-utgaver.

Reduksjon av de totale driftskostnadene var en høyt prioritert oppgave gjennom hele utviklingsprosessen, med nøkkelfaktorer som minimalisert vedlikehold, 12-års garanti mot gjennomrusting og det lengste serviceintervallet i klassen på 2 år/50.000 km.

Ford vil presentere større Transit-modeller med høyere nyttelast senere i 2012. Produksjonen av nye Transit Custom vil starte mot midten av 2012 ved Fords fabrikk i Kocaeli i Tyrkia, og den kommer i salg senere i år.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!