Mindre støyende og renere utslipp

Brubakken har nylig overlevert tre nye 45-tonns Konecranes reach stackere til Oslo Container Terminal (OCT). Sammenlignet med maskinene som nå er faset ut er lydnivået betydelig redusert, likeledes mengden av farlige avgasser. Høy servicegrad fra Brubakkens eget verksted på Oslo havn var en viktig faktor ved valget av leverandør.

- Brubakken er den eneste truckleverandøren som er fast etablert med verksted i Oslo havn, fastslår Thormod Johansen, salgssjef i Brubakken AS (t.v.). - Hvis vi har behov for teknisk support er derfor responstiden veldig kort, og det har svært mye å si for oss, sier terminalsjef Erik fosen i OCT. Fotos: Henning Ivarson

Henning Ivarson

OCT håndterer ca. 170.000 TEUs i året og er landets største containerterminal. I gjennomsnitt kjører 400 containerbiler daglig inn og ut av terminalen, men terminalsjef Erik Fosen forteller at de på det meste har vært oppe i over 800 ekspederinger på én dag.

Selskapet ble etablert i 2002 gjennom en fusjon av Lys-Line og Ormsundterminalen og 10 årsjubilanten eies i dag av APM Terminals (Maersk), Unifeeder og DFDS Logistics med en tredel hver.

OCT har nylig tatt i bruk tre nye Konecranes SMV 4531 TB5 reach stackere som erstatter tre eldre SMV-maskiner. Fosen opplyser at hver av maskinene har ca. 200 løft pr dag og de benyttes til håndtering av tomcontainere, containere med ukurante størrelser, farlig gods pluss en del lagringscontainere. Alle de øvrige går under stablekranene som står rett bak de store kranene som laster og losser skipene på Ormsund.

Vektlegger høy servicegrad

Med sine over 30 år på brygga har Erik Fosen lang erfaring i bransjen, og han er klar i sin oppfatning at det ikke lenger er noen store forskjeller mellom de ulike truckmerkene.

- Alle er produsert etter de samme prinsippene, og både rammekonstruksjonen, det elektriske anlegget og hydraulikksystemet er temmelig likt. Når vi skal gå til anskaffelse dreier det seg derfor i all hovedsak om pris og service.

Selv anser han ettermarkedstilbudet som særdeles viktig. Brubakken er den eneste truckleverandøren som er fast etablert med verksted i Oslo havn, nærmere bestemt på Kneppeskjærsutstikkeren - midt i mellom Ormsund og Sjursøya der OCT har sine operasjoner.

- Hvis vi har behov for teknisk support er derfor responstiden veldig kort, og det har svært mye å si for oss. Nesten like viktig er det at de vi forhandler priser og kontrakter med oppfører seg som folk, sier terminalsjefen, som har svært lite til overs for arrogante selgere.

- Her på brygga kaller vi en spade for en spade og går ikke med nesa i været i hvit skjorte og slips.

Renere avgasser og redusert lydnivå

De nye maskinene er finansiert gjennom en tre års fulldrifts leasingavtale, inklusive dekk og "alt", som Thormod Johansen, salgssjef i Brubakken AS sier. Han forteller at de er utstyrt med en 13-liters Scaniamotor som imøtekommer utslippskravene iht Stage III B. Det betyr at avgassene fra de nye reach stackerne er betydelig renere enn de tidligere maskinene. Motoren har et drivstofforbruk som ligger seks til syv prosent under forrige motorgenerasjon, men er til gjengjeld avhengig av AdBlue-tilsetning for å imøtekomme Stage II B-kravet. Additivet fryser fort, og AdBlue-tanken i trucken er derfor utstyrt med en varmekolbe. Om det skulle ha snerket seg litt en kald vintermorgen kan trucken likevel kjøres uten AdBlue-tilsetning, men da med redusert effekt.

Resten av drivlinjen består for øvrig av en Dana automatgirkasse og Kessler aksler. Det er sentralsmøring på både åk og truck, som også har fått påmontert ekstra arbeidslys og strobelamper foran og bak for varsling.

Førerhuset har store vindusflater som gir god sikt, og er i tillegg hydraulisk fremskyvbar. Ved kjøring skyves den så langt frem at føreren sitter foran de store løftesylindrene og dermed har fri sikt også sideveis. Førerhuset er utstyrt med blant annet luftavfjæret førerstol og et godt klimaanlegg. Maskinen betjenes av to joysticks, inklusive styring. Rattet er der bare fordi loven krever det.

De nye maskinene er helt identiske og dermed kan OCT trygt og uten problemer rotere på truckførerne.

Roy Erik Andersen har kjørt truck på brygga i 30 år og er godt fornøyd med de nye reach stackerne. Spesielt trekker han frem det lave lydnivået som er blitt betydelig redusert sammenlignet med de tidligere maskinene. Han synes imidlertid ikke noe om at OCT har valt å gå ned på løftekapasitet. 45 tonn i første stack er identisk med de tidligere reach stackerne, men 31 tonn i andre stack er en reduksjon fra tidligere 35. Ifølge Fosen ble dette valget utelukkende tatt av økonomiske grunner.

I dag stables det containere i fire høyder. Selskapet har fått tillatelse fra Arbeidstilsynet om å stable fem i høyden, men dette krever tidkrevende sikring og vil derfor neppe være aktuelt.

Mer utskifting til våren

OCT disponerer i tillegg to 10-tonns tomcontainertrucker som planlegges skiftet ut neste vår. Også disse er reach stackere, men Fosen forteller at de nå diskuterer om de heller skal satse på en frontløfter som kan ta to tomcontainere ad gangen.

Selskapet har også seks Terberg terminaltraktorer som leies direkte av den skandinaviske importøren N.C. Nielsen i Danmark, men som serves av Brubakken. Denne avtalen ble inngått før de ble norsk Terbergforhandler, men når disse en gang skal skiftes ut ønsker Fosen at også leveransen skal gå via dem.

Markedet tar seg opp

Thormod Johansen anslår at Brubakken så langt i år har levert 23 Konecranesmaskiner, hvorav åtte er reach stackere. Cargotec er fortsatt storebror i denne delen av truckmarkedet, men Johansen mener de har tatt innpå. Spesielt gjelder det på stackersiden.

En av suksessfaktorene er utvilsomt ettermarkedstilbudet. Med et 70-talls mekanikere og egne verksteder i Oslo, Sarpsborg, Fredrikstad, Porsgrunn, Kristiansand, Sandnes, Bergen og Åndalsnes i tillegg til partnere i Trondheim, Mosjøen og i Tromsø, mener Johansen at Brubakken har en bedre servicedekning enn flere av konkurrentene.

Han har en klar oppfatning av at markedet nå tar seg opp igjen.

- Fortsatt er det litt tregt i den forstand at kundene bruker lang tid fra de første forespørslene til de tar en avgjørelse. Men det går den rette veien, avslutter Thormod Johansen.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!