Totalleverandøren

Som eneste forhandler kan Bertel O. Steen (BOS) tilby hele spekteret fra personbil, via varebil til sitt nyeste flaggskip, Actros. Avdelingen i Bergen ser det som en styrke i kampen om markedet.

Frode Tellevik

For salgssjef Christer Sletten og de andre ved avdelingen i Indre Arna er det varebil som gjør seg mest bemerket i hverdagen.

- Vi selger klart mest av det. Spesielt det siste året har vi solgt mye mer Vito enn vi tidligere har gjort. Neste år har vi forventning om å selge enda mer og nå en markedsandel på 13 prosent. Her i Bergen utgjør det mellom 110 og 120 biler. I tillegg bør vi ha 25 prosent, eller rundt 50 biler, av Sprintersegmentet i vårt marked, forespeiler han.

Sprinter selges også som minibuss, så tallene blir noe høyere hvis man tar dem med i beregningen.

Sletten ser for seg at varebilmarkedet vil utvikle seg positivt for BOS Bergen fremover, spesielt i forhold til at Toyota bare vil få et begrenset antall Hiace til landet neste år.

Toyota Hiace tilfredsstiller ikke kravene til Euro5 som trådte i kraft ved årsskiftet og forsvinner dermed fra det norske varebilmarkedet. Vegdirektoratet har imidlertid gitt en dispensasjon for salg av 1000 biler i 2012 på bakgrunn av produksjonsstansen japanerne opplevde etter tsunamien.

Toyota solgte over 3000 Hiace her i landet i fjor, noe som naturlig nok etterlater et tomrom i markedet når de trekker seg ut.

- Det blir kamp om de varebilene som Toyota nå ikke får selge og vi håper selvsagt på å få en del av det salget, innrømmer Sletten.

Både Vito 4x2 og 4x4 har fått meget gode tilbakemeldinger fra markedet det siste året og er i hans øyne en klar kandidat til å kunne spise av markedsandelene Hiace nå gir fra seg.

Velutstyrt

Den typiske varebilkunden finnes både blant håndverksbedrifter og distribusjon. Noen skal ha jobben med seg på ryggen, mens noen skal frakte for andre. Hvilken bil man er mest tjent med avhenger av en rekke faktorer, ikke minst pris og oppfølging.

- En stor del av de bilene vi selger er velutstyrte biler. Gjerne til kunder som bruker bilen selv og er villig til å betale litt mer for det lille ekstra. Vi ser ofte at bedrifter som handler inn et stort antall biler til sine ansatte, velger billigere alternativer enn oss. Vi håper på sikt å bli sterkere på det feltet, sier Sletten.

Hittil har Mercedes slitt med å kapre kontraktene hos tømrerbedriften som handler biler til 20 ansatte, mest på grunn av pris.

Det vil de gjøre noe med, i hvert fall i Bergen.

- Vi skal bli flinkere til å markedstilpasse biler og utstyr for å møte dette segmentet.

Sletten betegner Mercedes sitt prisnivå som ganske likt det vi finner hos det han ser på som hovedkonkurrenten, nemlig Volkswagen.

- Den gruppen som handler hos oss eller VW kjøper inn veldig like biler. Vi har størst avstand til den typiske Toyotakunden når det kommer til pris, men vi mener samtidig at både komfort og utstyrsnivå på Mercedes kontra Toyota ikke kan sammenlignes. Skal vi sammenligne våre biler med noen, blir det VW Transporter.

Ettermarked

På anlegget i Indre Arna bygget man nytt verksted for noen år siden. Der flyttet de tyngste bilene inn og dermed fikk også de 15 varebilmekanikerne bedre plass.

- Vi ønsker å bygge opp den samme imagen og servicen rundt Vito som vi har hatt på Sprinter helt siden den kom i 95. Vito sitt segment er jo mye større enn det vi har på Sprinter. Vi har sett en positiv trend for Vito de siste par årene, mener Sletten.

Han viser igjen til at motorstørrelse betyr mye for den typiske Mercedeskunden.

- Prispresset i varebilmarkedet opplever vi som helt annerledes enn det vi ser på de tyngste lastebilene. Her i Bergen har vi historisk sett vært sterkest på dumper og kranbil, et segment som også merket finanskrisen tøffere enn mange andre. Markedet falt kraftig for hovedgruppen av våre tungbilkunder. Samtidig kjører våre konkurrenter en knallhard priskrig på lastebil, sier han.

Krigen er ikke like merkbar på varebil. Derfor er også forhandleren mer opptatt av eget hus fremfor hva konkurrentene foretar seg.

Ettermarked er viktig og sysselsetter 70 mennesker bare hos BOS i Indre Arna. Innredning av varebilene setter de stort sett ut til andre, mens karosseri- og lakkavdelingen har nok å gjøre med varebil som går mye i hard kjøring og dermed er ekstra utsatt for skader.

- Mange varebilkunder velger også service og reparasjonsavtaler for å ha en forutsigbarhet på kostnadssiden. Og som nevnt vet vi at det oppstår mange skader på disse bilene, så med tanke på ettermarked er varebilkunden helt klart en veldig viktig kunde for oss å ha, avslutter Sletten.

Nå ruster han og resten av organisasjonen opp til jakten på kundene som ikke lenger får tak i Toyota Hiace.

Blant annet ved å starte varebilsalg ved avdelingen i Kanalveien i Bergen sentrum, når nybygget står ferdig til våren.

-------

Bertel O. Steen Bergen

Historien til det som i dag heter Bertel O. Steen Bergen startet allerede i 1928.Brødrene Algaard begynte da salg av bilmerket NASH i Bergen, Hordaland og Sogn og Fjordane. To år senere startet salget av Dodge lastebiler. I 1950 startet importen av Mercedes personbiler, lastebiler og busser til Vestlandet.

Virksomheten ble samlet på dagens anlegg i Indre Arna i 1969, før Algaard i 1972 mistet importen av Mercedes til Bertel O. Steen.

Ni år senere, i 1981, blir Algaard datterselskap av Bertel O. Steen og utvider i årene som kommer med salg av både Peugeot og Daihatsu. I tillegg åpnes nye personbilanlegg i Åsane og Bergen sentrum.

På 2000-tallet utvides verkstedene i Indre Arna og Åsane og i 2009 endres endelig navnet til Bertel O. Steen Bergen AS.

Selskapet hadde i 2010 188 medarbeidere og en omsetning på 650 millioner kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!