Et virkelig mareritt bak rattet

Å være søvnig bak rattet er like farlig som promillekjøring. Med en kombinasjon av design og teknologi, bidrar Volvo Trucks til trafikksikkerheten ved å hjelpe sjåførene til å holde seg våkne, være oppmerksomme og ha kontroll.

En sen kveld, et dobbelt skift, en baby som ikke vil sove eller monotonien av den åpne landeveien - det er mange grunner til at sjåfører blir søvnige bak rattet. Uavhengig av årsak, kan konsekvensene bli katastrofale. Andelen ulykker forårsaket av slitne sjåfører varierer i ulike undersøkelser fra omtrent 15 til 60 prosent. Forskning viser også at denne type ulykker ofte er mer alvorlige enn kollisjoner forårsaket av andre faktorer, fordi sjåførens reaksjonsevne er svekket og unnvikende manøvrer ikke blir foretatt.

Dødstrett

- Det er bevist at det er like farlig å kjøre mens man er sliten som det er å kjøre med alkohol i blodet, sier Torbjörn Åkerstedt, søvnforsker og professor ved Karolinska Institutet og Universitetet i Stockholm.

Som en del av sin forskning, plasserer han trette mennesker i en kjøresimulator for å studere hvordan de reagerer bak rattet. Etter først å oppleve de klassiske symptomene på tretthet som tunge øyelokk og gjesping, sklir mange av forsøkspersonene inn i det som kalles mikrosøvn, der de døser av i noen sekunder - ofte uten å vite det. Volvo Trucks har utviklet Driver Alert Support (DAS), et senso-basert system som oppdager når en sjåfør slumrer av. Hvis sjåføren viser symptomer på tretthet som uregelmessig eller hakkete kjøring, sender systemet ut et lydvarsel og et visuelt signal.

- Systemet er usynlig hvis du kjører forsvarlig, sier Peter Kronberg, som ledet den tekniske utviklingen av DAS for Volvo Trucks. Systemet vil ikke kreve oppmerksomhet eller distrahere deg unødvendig mens du er ute på veien. Men når det først aktiveres, så skjer det av en veldig god grunn - det advarer deg om at du er en fare på veien og det er på tide for deg å gjøre noe med det.

Imidlertid påvirker tretthet sjåførens kjøreevne på en rekke ulike måter i tillegg til de åpenbare konsekvensene av å faktisk sovne.

- Du tenker saktere, bruker lengre tid på å huske ting, synes det er vanskeligere å lære nye ting og reagerer langsommere på enkle stimuli, sier professor Åkerstedt. Studier har også vist at du mister kontrollen over følelsene dine. Og å være følelsesmessig ustabil er selvsagt ikke en positiv egenskap når du sitter bak rattet, da dette svekker dømmekraften din.

Lastebilsjåfører i fokus

I en studie gjennomført av National Transportation Safety Board var 52 prosent av singlekjøretøyulykker med tunge lastebiler tretthetsrelatert, og i nesten 18 prosent av tilfellene innrømmet sjåføren å ha sovnet. En tretthetsundersøkelse gjennomført av europeiske SafetyNet (2009) viste at 60 prosent av alle sjåfører av tunge kjøretøy har opplevd å bli søvnige bak rattet. Imidlertid viser en finsk studie at det er mindre sannsynlig at lastebilsjåfører sovner bak rattet enn andre sjåfører og de er involvert i færre ulykker per kilometer. Men på grunn av det enkle faktum at de tilbringer mye tid bak rattet, er de en viktig gruppe å undersøke.

Den gjennomsnittlige langtransportsjåfør sover 4,6 netter i uken i førerhuset, ifølge undersøkelser utført av Volvo Trucks. Og da selskapet ba 2.200 langtransportsjåfører om å prioritere femten forskjellige førerhusetparametere, kom hvile og søvnkomfort øverst på listen. Dagens kjøre- og hviletidsbestemmelser for lastebilsjåfører kan bare forbedre sikkerheten dersom de lovpålagte hvileperiodene virkelig gir god hvile.

- Et godt førermiljø er et av Volvos kjennetegn, men det handler også like mye om en annen av våre kjerneverdier; sikkerhet, forklarer Carl Johan Almqvist, direktør for trafikk- og produktsikkerhet hos Volvo Trucks. - Et dårlig designet førermiljø resulterer i dårligere trafikksikkerhet, men en sjåfør som er trett fordi han eller hun har sovet dårlig er faktisk enda verre.

For å bidra til at sjåførene får bedre søvn, slik at de kan holde seg mer våkne bak rattet neste dag, har Volvo redesignet køyeområdet i sine førerhus med sovefasiliteter. Køyene er justerbare, madrasser er tilgjengelige i ulike fasthetsgrader, og det finnes et utvalg av overmadrasser for å møte hver enkelt sjåførs personlige preferanser.

Ta en pause

Hva bør du gjøre hvis du føler at du blir trett under kjøring?

- Døsighet kan motvirkes ved å drikke mye kaffe eller ta hyppige pauser, sier professor Åkerstedt. - Men etter en pause er du bare oppmerksom i ytterligere 15 til 30 minutter, og jo mer trett du blir, desto raskere vil du bli trett igjen etter hver pause. Det er viktig å ha kunnskap om tretthet slik at du kan velge å handle før det blir for sent.

-------

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!