Sterk utfordrer til tungdistribusjon

Med sterke motorer, lavt førerhus og ditto enkelt innsteg for sjåføren, vil nye Mercedes-Benz Antos egne seg godt til tungdistribusjon innenfor eksempelvis dagligvare- og bryggerinæringen.

Tormod Magelssen

Mange hevet på øyenbrynene da premieren på nye Mercedes-Benz Antos ble lagt til Elmia i Sverige i august. Dessverre slumset den svenske importøren bort muligheten til å få maksimal effekt ut av dette da de valgte å plassere bilen i skyggen av en utrolig strøken showbil, tilhørende finnen Mika Auvinen. Dermed oppfattet vi vel at premieren burde vært spart til den store nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover måneden etter. For der gjorde Mercedes-Benz virkelig et stort nummer ut av den nye modellen. Nå har vi fått ytterligere en anledning til å bli kjent med Antos, etter å ha deltatt på et distribusjonsseminar i Tyskland.

To, tre, tretten

Antos kan leveres med to førerhusalternativer; det halvlange førerhuset CompactSpace "S", eller en versjon med superflatt tak, beregnet på for eksempel biltransportpåbygg. Videre kan man velge mellom tre motoralternativer; en ny 7,7-liters motor med effekter fra 238 til 354 hk, en ny 10,7-liters motor fra 326 til 428 hk, samt produsentens etter hvert velkjente 12,8-liters motor med effekter fra 421 til 510 hk. Alle motorene er Euro 6-versjoner og Antos vil ikke være tilgjengelig med Euro 5.

Automatisert girskift

Mercedes-Benz Antos vil kun bli tilbudt med produsentens automatiserte girskiftsystem PowerShift 3. Det kan til gjengjeld leveres i seks forskjellige utgaver. Antall utvekslinger er åtte eller tolv, avhengig av behov. Girkassene er selvsagt utstyrt med rangeringsmodus, en viktig faktor i distribusjonskjøring. Girvelgeren befinner seg for øvrig på en spak på rattstammen.

Bilens ramme er den bredere enn tidligere, hvilket kal gi bedre, mer stabile kjøreegenskaper. I tillegg bidrar dette til mer luft rundt motoren, noe som er viktig for å få nok kjøling i forbindelse med Euro 6-kravene.

Mercedes-Benz gjør et poeng av at dette er første gang en distribusjonsbil er tilgjengelig med alle sikkerhetsløsningene tyskerne kan levere. Det være seg SCA (Stability Control Assist), feltvarsler, Active Brake Assist 3 som også kan leveres med automatisk panikkbrems, dekktrykksovervåking, regn- og lyssensor, og førerovervåking (for å unngå at man dupper av bak rattet) for å nevne noe.

Tysk distribusjon

På arrangementet i Tyskland hadde Mercedes-Benz lagt opp til to forskjellige etapper med Antos-kjøring. En av dem var beregnet på mer langtransport i form av semisett, fortrinnsvis med bulktraller. Vi konsentrerte oss i stedet om den andre ruten som var beregnet på distribusjonskjøring av varierende sort. Det vil si en del sentrumskjøring, en del landevei og en del motorvei.

Vi droppet semitrailerkjøring denne gangen. Antos er for oss en distribusjonsbil og det var derfor det vi valgte. Først ut med en toakslet Antos 1832 som står for 18 tonn og 320 hestekrefter. Innsteget med tre trapper opp i førerhuset trodde jeg skulle oppleves negativt, men den gang ei. Brede, godt konstruerte trinn og solide håndtak gjorde entringen av førerhuset helt fint. Og bak rattet fant vi faktisk ikke noe å sette fingeren på. Et oversiktlig dashbord, god sikt ut av ruter og i speil, og et meget godt førersete får klart godkjent av oss. Kjøreturen gikk aldeles utmerket, det mest imponerende var det lave støybildet inne i førerhuset.

Den andre lastebilen vi prøvekjørte var en typisk norsk variant; en 3-akslet langchassisbil med styrende løpeaksel, utstyrt med termoskap og aggregat. Vi følte at vi allerede hadde takket ja til en jobb hos Asko eller Rema 1000, og var på vei ut for å levere dagligvarer til din lokale dagligvarebutikk. Med 510 hester og PowerShift-giring fant vi oss meget godt til rette i denne bilen.

Mercedes-Benz Antos blir kanskje ikke en storselger blant én- og fåbilseiere i Norge, til det er markedet for godt vant til de største modellene som Actros. Men flåtesalg kan være innen rekkevidde for Mercedes-importøren når de nå kan vise til en svært moderne range (ny Atego er snart på plass den også), ser vi ikke bort i fra. Da kan det hende at Antos blir den heldige slektningen for importøren. Den reneste "Fetter Antos".

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!