Når politiet selv sitter bak gitteret

Når Waagans gamle Actroser er på slagmarken, sitter politiet selv trygt bak gitteret.

Svein Isaksen leder politiets Truckteam, som er en del av Mobilt innsatskonsept, MIK. Foto: Svein-Ove Arnesen

Svein-Ove Arnesen

Klokken er 13.00 en døsig onsdag utenfor den israelske ambassaden i Oslo. Gjennom duskregnet hagler det tomflasker mot politiet som står oppstilt bak skjold.

"Hva skjer"? lurer familiefaren med trillevogn. Han stanser og strekker hals fra slottsparken der han på trygg avstand kan skue det hele. Det han først ser, er skremmende nok. To Mercedes-Benz Actros med gitter som bygger mer enn syv meter ut på sidene. Sammen sperrer de hele Parkveien. Foran disse står en rekke ombygde og platedekkede Mercedes-Benz Sprinte som mest ser ut til å komme fra en Mad Max-film. De kjører sakte mot en skare demonstranter som har tatt stilling utenfor ambassaden. Skriker gjør de også. Pappaen tar vogna si og sjokker videre.

Heldigvis er det bare øvelse - denne gang.

- Vi har fire slike Actroser, forteller Svein Isaksen. Han leder politiets Truckteam, som er en del av Mobilt innsatskonsept, MIK.

- Det har vært en lang kamp. Mens danskene og nederlenderne har vært flinke i en årrekke, og svenskene kjøpte helt nytt utstyr samtidig som vi startet dette prosjektet her hjemme i 2005, var det først i fjor at vi fikk bevilgninger til å kjøpe noe nytt.

Nå har en investering på 10 millioner kroner ført til at fire Actroser og ti Sprintere har fått som sin oppgave her i livet å holde ulovlige demonstranter borte fra gatene.

Bruker bilene som skjold

- Mens vi tidligere brukte skjold og masker, er dette en langt bedre metode. Nå bruker vi i stedet bilene som skjold, forklarer Isaksen mens "demonstrasjonen" går sin gang foran oss. - Først kommer en tropp politi foran bilene. De driver demonstrantene bort fra ambassaden slik at bilene parkeres som "objektbeskyttelse" foran ambassaden. Samtidig som biler og fotstyrker driver demonstrantene bakover, lager politiet en sperring ved krysset bak demonstrantene.

Ved sperringen er det en liten luke som demonstrantene blir skyflet mot. Der tas de én og en inn for registrering. Det blir som en fiskenot, eller som en av gutta sa: "en avansert form for snømåking".

I mange demonstrasjoner går også politiet inn i gruppen med enkelte sivilkledde tjenestemenn.

- De luker ut "verstingene". Dette virker demoraliserende på gruppen, fortsetter Isaksen.

Waagans gamle

Vi kikker på Actrosene igjen. UF-skilt. Det er fire av Waagans gamle trekkvogner. Hvem hadde trodd at de skulle bli gjenfødt som politivåpen? For det er nettopp det som har skjedd. 7,45 meter brede, tykke gitter i front gjør noe med vektbalansen. Derfor er 1,5 tonn ekstra vekt på Botox-vis pumpet inn i baken. Og lastelemmene er ikke akkurat lettmetall, de heller. Det har bedriften Timex sørget for. De lager hovedsakelig løsninger for forsvaret og jernbanen, men synes det er litt ekstra stas å kunne være med på slike prosjekter også. I tillegg kommer en rekke modifikasjoner som politiet vil ha for seg selv. Men bilen tåler både småraketter og gass. Det vet vi.

- Hvor mange er det som jobber i denne enheten?

- Nok, fastslår Isaksen, som tydeligvis ikke vil inn på detaljer. - Men jeg kan si at vi alle har andre jobber i politiet i det daglige. Allikevel brenner vi nok litt ekstra for dette, og det tar mye av fritiden vår. Det er kostbart utstyr som må tas vare på. Bilene må lee på seg, ellers står de seg ihjel. Trekkvognene står til daglig på Fornebu, men jeg kjører faktisk helt til Bøler for å vaske dem. Det tar halvannen time per bil, forklarer Isaksen.

I truckteamet er det garvede folk som er lært opp. Politifolk som har lastebillappen fra tidligere.

Det har nå gått to timer siden øvelsen ble igangsatt og politiet er i ferd med å gi seg for denne gang. Vi kan fastslå at demonstrantene ikke hadde sjanse. Faktisk vil vi gå så langt som å si at de ble Actros-utseilte...

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!