De mest holdbare varebilene

Resultatene fra den tyske utgaven av vår EU-kontroll viser hvilke biler som holder og hvilke det er smart å styre unna.

I klassen for de minste varebilene som selges her til landet, er det Volkswagen Caddy som kommer best ut totalt sett. I klassen for mellomstore varebiler var det det Volkswagen Transporter som hadde færrest feil. Her fotografert i forbindelse med presselanseringen av den oppgraderte T5-generasjonen i 2009. Arkivfoto: Henning Ivarson

Pål André Skogen

Technischer Überwachungs-Verein - TÜV - er organet som i Tyskland gjennomfører det vi her i landet kaller EU-kontroll. Det gjør at de har en voldsom statistikk over hvilke biler som har flest feil, og hva disse feilene er.

Organisasjonen publiserer årlig rapporter som blir gjengitt i medier over hele verden med oversikt over hvilke bilmodeller som øyensynlig har best kvalitet. Det er imidlertid først og fremst snakk om rangeringer av personbiler, men nå har det altså skjedd noe interessant for de av oss som driver med nyttekjøretøy også.

I samarbeid med det tyske magasinet Verkehrs Rundschau har TÜV utarbeidet en statistikk over hvilke nyttekjøretøy som har flest problemer, og hva som feiler dem. Det må tas med i beregningen at dette er snakk om tyske kjøretøy, og at de derfor i mange tilfeller har et kjøremønster og klimatiske forhold som kan skille seg en del fra Norge. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at mange av forholdene også kan overføres relativt direkte - for eksempel der det er snakk om mekaniske eller elektroniske feil.

Hvis vi tar en titt på den samlede statistikken først, ser vi at det står relativt ille til med kvaliteten på varebiler opp til 3,5 tonn totalt sett. Ekstra interessant er det kanskje å se at andelen biler uten mangler faller fra 70,1 prosent i det tredje året til 58,7 prosent i året etter - når garantien har gått ut. De eldste bilene i den samlede rapporten er fem år gamle, og har en gjennomsnittlig kjørelengde på 93.000 kilometer. Her er det bare drøye 54 prosent som kommer seg gjennom kontrollen uten feil.

I rapporten skilles det også mellom små og alvorlige feil. Naturlig nok er det småfeilene som utgjør den største andelen, men etter fem år har hele 19,3 prosent av de kontrollerte bilene feil som karakteriseres som alvorlige.

Området det ser ut til å være desidert størst problemer med, er lysene. Nesten samtlige av bilene i undersøkelsen som fikk bemerket feil hadde feil på lysanlegget (i tillegg til eventuelle andre feil). Av andre ting som utpeker seg, finner vi feil på styring, bremseskiver og -tromler og motor. Sistnevnte kan for eksempel dreie seg om oljelekkasjer. Det er imidlertid ikke snakk om eksosproblemer eller for høyt utslipp, da dette er egne kategorier.

Rust ser ikke ut til å være noe stort problem, skal vi tro TÜVs statistikk. Den sier riktignok kun noe om rust i strukturelle deler, men det er kun 0,2 prosent av bilene som har dette etter fem år. Den samme lave prosentandelen finner vi også i forbindelse med bremseslanger. Når det er sagt, så er begge disse tingene feil som ofte ikke dukker opp før bilen har vært enda noen år på veien. I tillegg kan norsk veisalting akselerere prosessen slik at man vil oppleve det tidligere her.

Når vi har sett på de enkelte modellene, har vi tatt utgangspunkt i feilraten etter fire år. Grunnen til dette er at mange vurderer å bytte ut bilen etter tre år. Vi har imidlertid også bemerket hvis det er noe som står spesielt godt frem ved senere anledninger.

De tre beste små varebilene

Volkswagen Caddy (68,6 prosent uten feil)

I klassen for de minste varebilene som selges her til landet, er det Volkswagen Caddy som kommer best ut totalt sett. Ifølge rapporten har den færrest feil av alle frem til den er åtte år gammel.

Bilen, som også er voldsomt populær her til lands, er imidlertid ikke uten feil. Etter fire år og 64.000 kilometer (gjennomsnittlig kjørelengde) er det i overkant av 30 prosent av bilene som får påpekt feil. I all hovedsak er det her også snakk om lysproblemer og feil på bremseskiver.

TÜV-rapporten bemerker også at bilen er utsatt for rust og dårlige bremseslanger når den har rundet åtte år. Slangeproblemer finnes ikke i statistikken før etter åtte år, men da øker problemene imidlertid drastisk. 8,7 og 18,9 prosent av bilene fikk feil på dette etter henholdsvis åtte og ti år.

Opel Combo (61,4 prosent uten feil)

Nå har det akkurat kommet en ny Combo på markedet, så denne statistikken er kanskje ikke alt for relevant for de som er på jakt etter en ny bil. For de som allerede har en Combo, og lurer på om den er verdt å beholde, er det imidlertid godt å vite at den er blant de aller mest holdbare.

Etter fire år er det kun Volkswagen Caddy som er bedre, men Combo ser ut til å ha bedre holdbarhet over en lengre periode. Etter ti år og 125.000 gjennomsnittlige kilometer, sklir 38 prosent av bilene gjennom kontrollen uten feil. Til sammenligning gjør 34,1 prosent av Caddyene det samme etter ti år.

Motor og eksosanlegg ser ut til å være de største problemene på eldre biler, men også her er lysene en kilde til mange feil. Noe rust må man også regne med på når bilen blir eldre.

Renault Kangoo (58,6 prosent uten feil)

Bortsett fra litt høyere feil med lysene enn snittet, er Renault Kangoo en bil uten store feil de første fire årene. Etter hvert som den blir eldre, blir det imidlertid flere problemer også - og bilen fremstår ikke lenger som så veldig pålitelig.

Etter ti år går bare drøye 28 prosent av bilene gjennom kontrollen uten feil. Det er den laveste andelen av bilene i denne klassen som TÜV har statistikkgrunnlag for. Av bilene som ikke går gjennom, er det 37,3 prosent som har alvorlige feil og mangler.

Ifølge statistikken, er det motoren som i hovedsak er problemet. I nesten en fjerdedel av bilene ble det registrert et for høyt oljeforbruk. Bremsene begynner å slite etter seks år, og hjulopphenget foran pekes også på som en mulig problemkilde. På den positive siden ser det imidlertid ut til at Kangoo er godt beskyttet mot elementene. Blant annet er det få feil på eksosanlegg og relativt lite rustproblemer.

De tre beste i Transporter-klassen

Volkswagen Transporter (65,5 prosent uten feil)

Også i den litt større klassen er det Volkswagen som kommer best ut i analysen av EU-kontrollene. Selv etter seks år og 114.000 gjennomsnittlige kilometer, er det ingen som kan matche Transporterens feilprosent. Da går fortsatt over halvparten (51,6 prosent) av bilene gjennom uten mangler.

Bremseskivene blir påpekt som ekstra bra. De holder seg langt bedre enn snittet i alle alderskategoriene. I de fleste andre kategorier er den også over snittet, men også denne har en del feil med lysene. Verkehrs Rundschau skriver imidlertid at dette som regel bare dreier seg om en lyspære som ryker, og at det ikke er snakk om alvorlige feil.

En annen feil som står mer ut i statistikken er eksosanlegget. Når bilen runder åtte år ser man en voldsom økning i feil her. Om det er snakk om rust eller andre ting vites ikke. Det gjelder imidlertid å kontrollere dette når bilen begynner å dra på årene.

Mercedes-Benz Vito (59,8 prosent uten feil)

Første generasjon Mercedes-Benz Vito, som ble lansert i 1996, kan ikke beskrives som annet enn en kvalitetsmessig katastrofe. I likhet med flere av personbilene som ble lansert av stjernemerket på den tiden, var rust et stort problem. Den nye, bakhjulsdrevne modellen som ble lansert i 2003 ser imidlertid ut til å gjøre det mye bedre.

Etter fire år er den nest beste bil i klassen, og rust er nærmest et ikke-eksisterende problem - også på bilene som er seks år gamle. Lystrøbbel er vanligst her også, men kanskje litt mer urovekkende er at bilene viser en tendens til å lekke olje. Både etter to og fire år får 4,3 prosent av bilene feil på grunn av motoren, og dette skyldes først og fremst oljelekkasjer, skriver VerkehrsRundschau. Også feil på eksosanlegget blir trukket frem som noe som ofte plager denne generasjonen.

Renault Trafic (56,6 prosent uten feil)

Renault Trafic og Opel Vivaro deler mye, og derfor er feilratene også ganske like. Opels versjon ser ut til å være litt dårligere med 55 prosent uten feil etter fire år, men det kan også være snakk om tilfeldigheter som slår ut på statistikken.

Til tross for at Trafic er den tredje beste bilen i undersøkelsen, ser den ut til å slite med en del feil. Styringen og hjulopphenget foran ser spesielt ut til å skape trøbbel. Etter fire år har snaut 12 prosent av bilene feil på styringen, mens i underkant av 14 prosent har feil på hjulopphenget foran.

Etter åtte år har hele 37,1 prosent av bilene som var inne til kontroll alvorlige feil, og bare rett over en tredjedel gikk gjennom uten anmerkninger. Trafic-eiere kan imidlertid trøste seg med at lysene ser ut til å være over snittet gode.

De tre beste store varebilene

Ford Transit (55,7 prosent uten feil)

Den aldrende Forden viser seg å ha god kvalitet. Vi kan jo bare håpe at den kommende modellen vil by på det samme. Etter seks år gikk fortsatt mer enn 45 prosent av bilene gjennom kontrollen uten feil.

Både motor og eksosanlegg ser ut til å holde seg bedre enn snittet med en feilprosent på snaue ti og seks prosent etter åtte år.

Etter åtte år ser det ut til at rusten begynner å gjøre sitt for å ta livet av Transitene. Det kan sannsynligvis skje enda litt tidligere her til lands på grunn av mye salt på veiene i bynære områder. Lysene ser også ut til å være over snittet plaget av feil.

Renault Master (54,8 prosent uten feil)

Også i den større varebilklassen havner en av fruktene fra Opel/Renault-samarbeidet blant topp tre. De to bilene deler de fleste komponentene, og dermed blir feilprosentene også relativt like.

Bakstillingen blir trukket frem som noe av det mest holdbare. Selv etter ti år, er det bare 1,1 prosent av bilene som har feil her. Rust er også et nærmest ikke-eksisterende problem før bilen er ti år. Eksosanlegget blir trukket frem som noe positivt, men det påpekes også at dette begynner å feile etter åtte år og i overkant av 140 000 kilometer. Det er imidlertid en feil som man må regne som normal når bilen begynner å dra på årene.

Bremseskiver og motorfeil er det som står mest frem på den negative siden. Det sies ikke noe spesifikt om hva som er motorfeil på denne modellen, men det er stor sannsynlighet for at det er snakk om oljelekkasjer.

Citroën Jumper (52,5 prosent uten feil)

Egentlig er det Opel Movano som er bilen med tredje mest feil etter fire år, men siden den i praksis er helt lik som andreplassen har vi tatt med det som i realiteten er den fjerde beste bilen etter fire år.

Feil på lys og motor er det vanligste etter fire år. Ellers ser den ut til å holde ganske godt i den alderen. Etter det begynner det derimot å bli veldig mye verre. Etter ti år får halvparten av bilene påpakk for feil på lysene. 20 prosent har rust i den bærende konstruksjonen og nesten 18 prosent har en form for motorfeil.

Totalt sett ser Jumper ut til å være en bil som det kan være lurt å kvitte seg med før den blir for gammel. Etter ti år er det bare 22 prosent av modellene som går gjennom uten feil. Det er den laveste prosentandelen i hele undersøkelsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!