Sparer drivstoff med ny stil

Streamline er benevnelsen på Scanias G- og R-seriemodeller for langtransport som er optimalisert for lavere drivstofforbruk ved hjelp et mer aerodynamisk førerhus, spoilere og flere andre drivstoffbesparende elementer. De nye modellene tar dermed opp arven etter forrige utgave av den trendsettende 3-serie Streamline som ble lansert i 1991.

Svein-Ove Arnesen

Modifikasjonene på førerhuset involverer mer runde hjørner slik at luftstrømmen kan ledes ut langs førerhussidene med minst mulig motstand. Det trengs likevel litt turbulens for å holde skitt og sprut vekke fra dørhåndtakene. Løsningen på dette er en patentert "deflektorleppe" like over frontlyktene som genererer akkurat tilstrekkelig mengde virvel til å holde dørhåndtakene rene.

Den nye solskjermen har også forbedret luftmotstand ved at endene er åpnet opp for å slippe luften lettere ut langs sidene på førerhuset, en forbedring som også er med på å redusere vindstøy.

Disse utseendemessige endringene er ikke gjort på Scania P-serie ettersom den aerodynamiske inntjeningen er ubetydelig på disse lavere monterte førerhusene.

Lastebilene har også nye frontlyktenheter med LED-indikatorlys i tillegg til LED-baklykter.

Andre generasjon Euro 6

Scania har også oppdatert sine Euro 6-motorer, (450 og 490 hk) noe som skal gi en drivstoffbesparelse på to prosent i forhold til produsentens første generasjon motorer som tilfredsstiller denne utslippsnormen. I tillegg oppdateres serien med nye motorer som skal komplettere programmet av 9-, 13- og 16-liters motorene som så langt består av 11 varianter fra 250 hk til 580 hk. Scania bekrefter blant annet at det kommer en sterkere V8-motor.

Oppgradert Opticruise

I forbindelse med Streamline viste Scania også frem en oppgradert versjon av Opticruise. Sammen med Scania Aktiv fartsholder med GPS og et nytt økonomi-program skal det tilsammen kunne gi opptil 4 til 5 prosent redusert drivstofforbruk. Scania Aktive fartsholder med GPS er et forutseende cruise control-system som bruker GPS og topografisk kartdata for å finregulere hastigheten.

Ypper med app og tilbyr fjerndiagnoser

Applications - eller apper - finnes nå for det meste. I Scanias verden brukes den nå også til å melde inn problemer direkte til verkstedet. Men viktigere er trådløs fjerndiagnostisering som gjør det mulig for verksted og Scania Assistance å være bedre forberedt når bilen kommer inn på verkstedet. Anlegget kan gis tilgang til å laste ned kjøretøyets status for vedlikehold og utskiftningsbehov. Dermed vet man hvor feilen ligger før bilen triller inn, og man forkorter ståtiden.

Scania Fleet Management-applikasjonen gir transportøren sanntids monitorering av kjøretøyparken via smarttelefon eller nettbrett ved å speile essensielle funksjoner som for eksempel individuelle kjøretøy- og sjåførdata, nåværende aktivitet og posisjon. Applikasjonen gir også tilbakemelding på seneste kjøring ved å hente ut data fra portalen.

Samlet spares drivstoff

Det er naturligvis ønske om drivstoffbesparelser som står bak de fleste nyvinningene.

Lars Stenqvist, Senior Vice President Vehicle Definition oppsummerer den potensielle besparelsen under pressekonferansen på følgende måte:

- Scanias nye, annen generasjons Euro 6-motorer er 2 til 3 prosent mer økonomiske enn de første. Scania Opticruise og Scanias Aktive fartsholder med GPS kan bidra med 2 til 3 prosent besparelse hver. I tillegg har vi forbedret aerodynamikken og redusert motstanden i våre girkasser. Selv om det ikke er så enkelt som å legge sammen tallene, estimerer vi de potensielle besparelsene for en typisk europeisk langtransportkunde med Euro 6 til å kunne nå 8 prosent, sier Stenqvist.

I forbindelse med hundreårsjubileet i 1991 lanserte Scania en rekke nye produkter. Mest slående var Scania Streamline, en re-stylet Scania 3-serie lastebil med høyt fokus på luftstrømmen og aerodynamikken på det høyt monterte R-førerhuset. Luftmotstanden ble kuttet med 12 til 15 prosent, og drivstofforbruket med 4 til 5 prosent. Scania Streamline ble en trendsetter og var i produksjon frem til introduksjonen av Scania 4-serie i 1995.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

2013_tr1304_2B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!