Proffenes egen bilbutikk

Det nye nyttekjøretøysenteret til Erik Arnesen Bryn AS i Oslo sørger for at de som lever av bilen sin får det tilbudet de både trenger og fortjener.

I de nye lokalene er det mulig å stille ut alle modellene i programmet. Fargevalgene var ikke spesielt spenstige da vi var på besøk, men Harald Eibak lovet at det raskt skulle bli bedre. Foto: Pål André Skogen

Pål André Skogen

Møller-systemet har hatt stor suksess med sine nyttekjøretøysentre for Volkswagen. Tidligere i år ble et nytt senter åpnet i tilknytning til Erik Arnesen Bryn AS i Oslo. Forhandleren har lenge vært en solid aktør på nyttekjøretøy, men den fornyede satsningen skal gjøre det enda bedre - først og fremst for kundene, men også for de som jobber der.

De nye lokalene ligger rett nedenfor personbilavdelingene til samme forhandler, og huset frem til sommeren i fjor en dekkforhandler. Nå er hele lokalet nyoppusset i følge strenge retningslinjer fra fabrikken i Tyskland. Dette skal gjøre at man med én gang skjønner at det er snakk om en VW-forhandler.

- Nå har vi fordelen av å samle all kompetansen under ett tak. På den måten er det spesialister på nyttekjøretøy kunden får møte, sier brand manager for nyttekjøretøysenteret hos Erik Arnesen, Harald Eibak.

Han forteller også at der varebilene tidligere nærmest var stuet bort i et hjørne med to-tre biler, har de nå mulighet til å stille ut det aller kuleste de har. Det betyr at man kan få se både spesialversjoner og biler med påbygg eller innredning. Forhandleren har også knyttet til seg eksterne partnere som stiller ut inne i butikken. Da vi var på besøk sto det blant annet to firehjulinger utstilt.

- De som kommer hit er jo ofte over snittet interessert i bil og motor, så da er det gøy å kunne vise frem noe morsomt, sier Eibak.

Godt mottatt

Selv om senteret ikke har vært åpent i mer enn et par måneder, kan Eibak fortelle at det allerede har kommet flere positive tilbakemeldinger fra kundene, og at de ser en økning i salget. Forhandleren solgte 380 nyttekjøretøy i fjor, men de satser på oppgang i år, og målet er 420 solgte biler innen året er omme.

Det er imidlertid ikke bare biler som blir solgt her. Det er meningen at forhandleren skal være en totalleverandør til de som trenger varebiler. Det betyr blant annet at de leverer det meste som finnes av tilbehør. En egen innredningsmontør som er sertifisert av Würth er på plass, og han sørger for at monteringen blir gjort på riktig måte før kunden får bilen. På den måten kan man bestille en bil med komplett innredning, og ta den i bruk samme dag som den blir levert. Samme mann er også folieringsekspert, og sørger for at profileringen kunden vil ha på sin bil er klar med én gang. Dette er også en fordel hvis det skulle skje en skade i fremtiden. Med skadeverkstedet rett over veien, kan bilen raskt få på ny folie etter utbedring av en skade.

- På den måten er vi også eneste kontaktpunkt for kunden, sier Eibak. Det betyr at dersom noe skjer med enten innredningen eller noe av det andre tilbehøret, tar Erik Arnesen seg av kontakten med både kunden og leverandøren av utstyret. Dermed slipper kunden å forholde seg til flere forskjellige instanser. Nyttekjøretøysenteren gir også kunden mulighet til å bake alt dette inn i bilprisen. Det betyr at de som leaser bil kan bake prisen på denne innredningen inn i leasingavtalen og dermed slippe unna den store kostnaden det er å kjøpe innredningen når bilen er ny.

Aktiv timebestilling og lange åpningstider

Som en ekstra service har nyttekjøretøysenteret også dager med lengre åpningstider enn vanlig. Det er som kjent ikke alle som har mulighet til å levere fra seg bilen i løpet av dagen uten at det får relativt store økonomiske konsekvenser. En annen smart løsning for å redusere tiden bilen står stille, er såkalt aktiv timebestilling. Da kontrollerer man først bilen for å finne ut hva som er galt, og bestiller deretter tid på et gitt tidspunkt. Alt av deler bestilles og ligger klart til kunden kommer inn med bilen, og man kan velge å vente med en kopp kaffe og internett mens mekanikerne jobber med bilen.

Per i dag er det en salgssjef og tre dedikerte selgere i nyttekjøretøysenteret. Det er også én person som kun jobber med garantisaker samt en servicemarkedssjef.På verkstedet, som kun jobber med nyttekjøretøy, er det per i dag fem mekanikere og én lærling, men planen er å utvide med enda to mekanikere etter hvert som pågangen øker.

Verkstedet er for øvrig utstyrt til å ta imot alle nyttekjøretøyene som selges - inkludert de største Crafterne. For å få til dette, ligger verkstedet omtrent en meter lavere enn salgslokalet. Det sørger for den ekstra takhøyden som trengs for de største bilene.

Etter vårt besøk på det nye nyttekjøretøysenteret er vi ikke i tvil om at dette er en løsning som gjør at de som lever av bilene sine blir tatt bedre vare på enn om de skulle delt lokaler og verksted med personbilavdelingen. En håndverker som trenger bilen i jobb har som regel litt andre behov enn familiefaren som kjører bilen til og fra kontoret.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!