Effektive malmtransporter med 90 tonns totalvekt

De første av i alt 400 vogntog som Scania skal levere til Peab har nå begynt å rulle på veiene rundt Northland Resources nyåpnede gruve nær Pajala i Nord-Sverige. Scanias leveranse av lastebiler er en del av en totalløsning som løper frem til 2021 og som inkluder alt fra finansiering til føreropplæring.

De nær 25 meter lange vogntogene har en totalvekt 90 tonn og en nyttelast på 63,8 tonn. De er spesialbygget for oppgaven av både Scania, tilhengerprodusenten Parator og påbyggeren Eksjö Maskin & Truck.

Björn Winblad, ansvarlig for Scanias forretningsenhet "Mining", mener at avtalen med Peab skyldes Scanias satsing på å møte gruveindustriens høye krav til helhetsløsninger.

- Scania leverer ikke bare kjøretøy, men også tjenester som er optimalisert for kostnadseffektiv tungtransport 24 timer i døgnet, sier han.

Som tidligere meldt skal kjøretøyene benyttes til transport av jernmalmkonsentrat fra Northland Resources gruve i Kaunisvaara til en omlastingsstasjon til Malmbanan i Svappavaara, en strekning på 160 kilometer. Transportene gjennomføres av Peabs datterselskap Cliffton.

Nyttelast på nær 64 tonn

Vogntogene er spesialbygget for oppgaven av både Scania, tilhengerprodusenten Parator og påbyggeren Eksjö Maskin & Truck. Hele ekvipasjen består av en 4-akslet Scania R 730 som trekker en 3-akslet dolly og en 3-akslet trailer. 12-tonns aksler og luftfjæring på dolly og tilhenger er standardkomponenter fra Scania.

- Vi har en felles forpliktelse frem til 2021 å arbeide kontinuerlig for å øke nyttelasten og redusere drivstofforbruket, sier Eli Henta, produktsjef hos Scania komponenter.

Det svenske Trafikverket har gitt tillatelse til at bilene i disse transportene får overskride den nasjonale grensen på 60 tonns totalvekt. De nær 25 meter lange vogntogene har en totalvekt 90 tonn og en nyttelast på 63,8 tonn.

Bilene er forberedt på en mulig utvikling mot enda tyngre vogntog, primært for transport inne på gruveområder. Scania opplyser at et modulvogntog bestående av to semitrailere vil ha en samlet totalvekt på 117 tonn og en nyttelast på opptil 84 tonn.

- Vi arbeider kontinuerlig med å redusere kjøretøyvekten og dermed ytterligere øke nyttelasten, sier Dick Aronsson, leder for salg og markedsføring i Eksjö Maskin & Truck som leverer påbyggene.

Selskapet har lang erfaring med sandwichkonstruksjoner og bruker lette og sterke materialer. Jernmalmkonsentrat får ikke fryse under transportene og påbyggene er derfor isolerte.

Dolly og tilhenger produseres av Parator i Bollnäs, som har lagt ned et stort arbeid med å vektoptimere hele konstruksjonen.

- Vår 3-akslede dolly er blant de første i Europa og bidrar til redusert akseltrykk, sier selskapets adm. direktør, Per Olsson.

Hele vogntoget er utstyrt med et elektronisk bremsesystem, EBS, og snart vil det være mulig å lese av både vekt og overvåke dekktrykket på alle akser fra førerplass.

- Det er mulig å unngå nedetid forårsaket av dekk som eksploderer hvis du oppdager luftlekkasjer på et tidlig stadium, sier Olsson.

En fordel med luftfjæring på dolly og tilhenger er muligheten for enkelt å kunne justere akslene riktig, noe som er viktig for drivstofforbruket.

Totalløsninger

Cliffton har inngått en service- og vedlikeholdsavtale med Scania-Bilar Sverige, som i sin tur har gitt forhandleren Norrlands Bil oppdrag å utføre arbeidet. I avtalen inngår også dekkleveranser til alle biler, som på sikt vil innebære et volum på ca 7.000 dekk per år.

- Vi skal dessuten stå for opplæring og coaching av sjåførene, sier Sandro Grimpe, servicemarkedsdirektør i Scania-Bilar Sverige.

Scanias leveranser vil øke i takt med malmutvinningen og vil ved full gruvedrift i 2015 til å beløpe seg til 80 lastebiler per år frem til 2021. Ved full kapasitetsutnyttelse kommer ca 400 sjåfører til å transportere ca 5 millioner tonn jernmalmkonsentrat per år.

Bilene skal gå i trafikk døgnet rundt, ha en gjennomsnittshastighet på ca 65 km/t og en anslått årlig kjørelengde på ca. 400.000 kilometer.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!