Gull i sikte

Nærmere 3.500 prøvekjøringer av nye FH / FH16 ble gjennomført i løpet av Volvokaravanen 2013 som ble avsluttet i slutten av juni og tilbakemeldingene om de nye lastebilene har vært over all forventning. - Jeg føler meg ikke trygg på at Volvo blir markedsleder i år. Men en ting er helt sikkert - de andre merkene blir sjanseløse til neste år, fastslo salgssjef Stig Pettersen i Nordic Last og Buss da karavanen besøkte Alta.

Det er lite trolig at Volvo Trucks vil klare ta igjen Scania i prestisjekampen om å bli det største lastebilmerket i Norge i 2013. Men når hele det nye modellprogrammet er tilgjengelig til neste år har Volvo gull i sikte. Foto: Arild W.

Henning Ivarson

Alta representerte arrangementsdag nummer 64 og var det 57. stedet Volvokaravanen 2013 besøkte siden starten i Drammen i begynnelsen av april. Hovedfokuset var naturligvis å få vist frem nye FH og FH16, men karavanen bestod også av en Renault Master, opptil tre busser og en utgående modell av FH16 som trakk importørens nyervervede showhenger.

På alle stedene fikk både eksisterende og potensielle kunder rik anledning til å ta de nye lastebilene i nærmere øyesyn, klatre opp i førerhuset og oppleve den store romfølelsen som blant annet den rette frontruten bidrar til, stille inn førersetet og rattet til en helt ideell posisjon slik man nå har anledning til, ta og føle på nye materialer og gjøre seg kjent med dashbord, køyekvaliteten, alle oppbevaringsrommene og alt annet en sjåfør er opptatt av. Var de i tillegg bileiere kunne man diskutere finansiering og forsikring med representantene fra Volvo Financial Services. Og naturligvis var det brus og grillmat, utdeling av T-skjorter og alt annet som kjennetegner et ordentlig road show. Men viktigst av alt var selvfølgelig prøvekjøringen.

Solid skivebom

Torstein Magelssen, ansvarlig for markedskommunikasjon og PR i Volvo Norge, har svært lang erfaring med gjennomføringer av slike karavaner. Han innrømmer likevel flere solide skivebommer tilknyttet årets store Volvobegivenhet.

- Før vi startet hadde vi en temmelig ambisiøs målsetting om å gjennomføre 2.500 prøvekjøringer, men vi endte på nærmere 3.500. Vi hadde også bestemt oss for å tilby alle som prøvekjørte et gratis medlemskap i Volvo Sjåførklubb Norge og målsatt det til 500 medlemmer. Nå ser det ut til at karavanen har tilført klubben hele 1.500 medlemmer, sier Magelssen stolt. Det betyr at den knappe to år gamle klubben vil passere 5.000 medlemmer inneværende år.

Lastebilene var koblet opp mot Volvos flåtestyringssystem Dynafleet og totalt ble det logget 89.000 kjørte kilometer i samlet prøvekjøring med de fem lastebilene. I tillegg hadde hver av dem kjørt nærmere 10.000 kilometer i ren forflytning mellom de ulike karavanestoppene. Med andre ord var det snakk om en betydelig kjørestrekning i løpet av bare et par måneder. Kombinasjonen av at de alle var såkalte førproduksjonsbiler og at den nye generasjonen er stappfull av elektronikk gjorde at Volvo Norge var noe spent på driftsforstyrrelser. Magelssen forteller at de riktignok opplevde noen "gule meldinger" i displayet, men ikke noe alvorlig.

- For å være på den sikre siden har vi hatt med teknikere hele veien, men alt i alt har bilene fungert veldig bra, fastslår han.

Gode samarbeidspartnere

Etter at kundearrangementet i Alta var avsluttet rett før St. Hans, skulle karavanebilene forflyttes til Oslo. Tradisjonen tro ble representanter for fagpressen også i år hyret inn som sjåfører til denne rene administrative transporten.

Bilene det var snakk om var to FH16; ett tømmervogntog med påbygg fra svenske OP Höglunds og en trekkvogn med en Damm Oil Express-henger som var stilt til rådighet av Nor Slep. I tillegg var det tre FH; to trekkvogner med henholdsvis en Krone Cool Liner termosemi - for øvrig bygget i stål og en av de første av sitt slag her i landet - og en Krone containersemi. Begge hengerne var lånt ut av Vogn-Service, mens Intracon hadde stilt med containeren til sistnevnte. Den siste FH´en var en Multilift krokløft med en tilsvarende henger fra Nor Slep. Til dette settet hadde CMT lånt ut en gruskassett på bilen og et maskinflak på hengeren.

- Uten henger- og påbyggleverandørene hadde det ikke vært mulig å få til slike karavaner, sier Magelssen som i samme åndedrag også fremhever VBG som har vært representert på hvert eneste sted karavanen har vært.

På første klasse

Når man velger å kjøre på norske veier er det ca. 1.900 kilometer fra Alta til Oslo, og la oss med en gang konkludere med at det ble en tur på første klasse og den mest komfortable vi så langt har opplevd i en lastebil. Det er temmelig nøyaktig det samme inntrykket som vi satt igjen med etter den første Volvokaravanen vi deltok på i 1994 da FH var helt ny, og som vi også har bragt videre etter alle de øvrige karavanekjøringene vi har deltatt på. Men så har da også lastbilene bare blitt mer og mer komfortable, i tillegg til at brukergrensesnittet til de stadig mer avanserte sjåførstøttesystemene blitt bedre og bedre med årene. Volvos karavaner har stort sett blitt gjennomført i forbindelse med generasjonsskifter eller større oppgraderinger, og slikt sett er det ikke så rart at superlativene har blitt gjentatt og gjentatt.

Vi sitter imidlertid igjen med inntrykk av at det teknologiske kvantespranget denne gang er det største og mest markante i løpet av de drøye 20 årene undertegnede har fått æren av å prøvekjøre nyttekjøretøyer.

I forkant av tidligere karavaner har ikke Volvo lagt skjul på at det har vært nedlagt et betydelig arbeid i spesifikasjon og optimalisering av biler og hengermateriell slik at de skal være mest mulig komfortable å kjøre. Denne gang hadde ikke den norske importøren noen valg i det hele tatt, og fikk kun tildelt et utvalg førproduksjonsbiler fra Göteborg som de nær sagt måtte finne noen passende påbygg til. Men til tross for det, bød de likevel på en kjørekomfort som ikke bare var fullt på høyde med, men sågar bedre enn de superspesifiserte bilene vi vanligvis er vant med på slike karavanekjøringer.

Da siste generasjon FH ble introdusert i fjor hevdet Volvo Trucks at en optimalisert geometri og en forbedret fjæringsutforming hadde bidratt til at stabiliteten var blitt økt med hele 50 prosent sammenlignet med foregående modell. Denne forbedringen var da også svært merkbar på de mange og lange partiene av E6 som er i svært dårlig forfatning, kanskje spesielt i Nordland og deler av Nord-Trøndelag. Vesentlig økt stabilitet var også en gjenganger i de mange tilbakemeldingene fra kundene. Som kjent kan FH tilbys med et nytt uavhengig forhjulsoppheng som skal forbedre kjøreegenskapene ytterligere. Ved flere anledninger - både før under karavanen - hørte Volvorepresentanter kunder fortelle at de syntes den delte forakselen var fantastisk bra, og som ble svært overrasket da de ble fortalt at bilen de hadde kjørt ikke hadde IFS (Independent Front Suspension). Det sier ikke så rent lite om hvor god standardutgaven av FH er blitt.

Ikke tilfreds med salget

Torstein Magelssen opplyste ved avslutningen av årets karavane at Volvo ikke er fornøyd med registreringene for tiden. Ved utgangen av juni lå Volvo 140 biler bak Scania på registeringsstatikken over 16 tonn og han forklarer dette dels med at enkelte varianter av nye FH ennå ikke har vært leveringsklare.

Volvo Trucks lanserer som kjent snart nye versjoner av både FM, FMX, FL og FE og har dermed på bemerkelsesverdig måte fornyet hele lastebilprogrammet i løpet av bare åtte måneder. Nyheten om dette har imidlertid medført litt vakuum i den forstand at enkelte kunder nå sitter på gjerdet i påvente at disse nye modellene vil komme i salg.

Det er lite trolig at Volvo Trucks vil klare ta igjen Scania i prestisjekampen om å bli det største lastebilmerket i Norge i 2013. Men når hele det nye modellprogrammet er tilgjengelig til neste år har Volvo gull i sikte, selv om det bare er salgssjefen i Volvos nordligste forhandlergruppering som så langt har uttalt det høyt.

Karavanebilene tiltrakk seg stor oppmerksomhet over alt. Her blir en ny FH behørig fotografert under en stopp langs Snåsavannet. I bakgrunnen en utgående FH16. Foto: Henning Ivarson

www.logistikk-ledelse.no © 2013

2013_tr1307_1B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!