23948sdkhjf

Dacia Dokker: Moderne varebil til under 100.000

Moderne varebil til under 100.000Dacia Dokker? Hva er det for noe? Rent bortsett fra å være en bilmodell fra Romania, snakker vi om en moderne bil til en svært gunstig pris. Nå er den på plass her hje...

Moderne varebil til under 100.000

Dacia Dokker? Hva er det for noe? Rent bortsett fra å være en bilmodell fra Romania, snakker vi om en moderne bil til en svært gunstig pris. Nå er den på plass her hjemme og vi har prøvekjørt Norges billigste varebil.

Tormod Magelssen

Den rumenske bilen Dacia har, for de av oss som i det hele tatt har hørt om den, vært nært knyttet til en lisensprodusert Renault. Og det er nettopp slik det hele startet på slutten av 60-tallet. Det som en gang var en kommuniststyrt fabrikk med et noe rufsete forhold til kvalitet, er i dag en moderne bilfabrikk eid av franske Renault. Modellpaletten består ikke lenger av gamle Renault-modeller med Dacia-logo i fronten, men av egenutviklede biler med sin egen design.

De fleste bilinteresserte har sikkert fått med seg reklamen for Norges billigste SUV, Dacia Duster 4x4, som blir tatt inn av den norske Renault-importøren. Varebilmodellen Dacia Dokker blir imidlertid tatt inn til Norge av Yrkesbil1 AS i Moss. De importerer varebilmodellen fra andre land som for eksempel Sverige og Tyskland.

Motorer fra Renault

Dacia Dokker er en fersk modell som så dagens lys i fjor. Utseendemessig skiller den seg ikke mye fra andre varebiler i den minste klassen. Skrått bakfra minner den om Renault Kangoo, mens fronten minner oss om Mercedes-Benz Citan. Skal man lage en liten varebil er det selvsagt noen begrensinger når det kommer til designet. Målet er jo å kunne få til et stort nok varerom uten at dette skal gå ut over førerplassen. Dermed gir mye av designet seg selv.

Bilen vi lånte noen dager var billigste versjon, en Dacia Dokker Express med 1,6 MPI-bensinmotor på 85 hk. Denne motoren har et dreiemoment på 134 Nm ved 2800 o/min. Motoren er koblet til en femtrinns manuell girkasse som fordeler motorkreftene ut til forhjulene. Man kan også velge Dacia Dokker med en 1,2 liters bensinmotor med turbo som yter 115 hk og har et dreiemoment på 190 Nm, eller dieselvarianten som har en 1,5 liters turbodiesel på 90 hk med et dreiemoment på 200 Nm. Alle motorene er for øvrig Renault-motorer.

Enkel og grei

Som nevnt så var vårt oppdrag å prøvekjøre Norges billigste varebil, og bilen som importør Yrkesbil1 har valgt å kalle Nordic Edition kan derfor ikke skilte med noen heftig utstyrsliste. Her er det snakk om sveivevinduer, null klimaanlegg, ingen justeringsmuligheter av ratt, setene kan kun justeres i lengderetningen samt ryggens vinkling. Dette er basic for å si det mildt. Nå velger man neppe Norges billigste varebil på grunn av alt utstyret, men derimot fordi den er billig og får jobben gjort - og det gjør Dacia Dokker.

Det er nemlig snakk om en kvikk og lettkjørt liten varebil. Motoren er responsvillig og er, sammen med den lettbetjente girkassen, med på å gjøre kjøreopplevelsen både artig og avslappet på en gang. Vi presset bilen litt på kjøreegenskapene og opplevde ingen ubehageligheter. Det eneste vi skulle ønsket oss var en litt fastere servostyring. Bilen er rett og slett litt for lett på rattet, noen som fører til litt "nervøs" respons når man kjører på svingete veier.

Kunststoff

Varebiler i denne klassen bruker ikke å være av de mest støysvake inne i kupeen, men Dacia Dokker er nok et snev dårligere enn en del av konkurrentene på dette området. Bensinmotoren støyer ikke mye, men det høres en del dekkstøy under kjøringen.

Det eneste store minuset vi opplevde med bilen er at den billigste versjonen har seter som er laget i et eller annet kunststoff, og dette førte til en svært klam opplevelse på varme dager. Setetrekket hadde 0 pustende effekt, og kombinert med 0 klimaanlegg ble vi gjennomsvette på ryggen. Dette bør enkelt kunne bedres ved å ettermontere andre setetrekk. Ellers er det grei plass bak rattet, mens det på passasjersiden er dårligere plass og vanskelig å finne en god sittestilling hvis man er litt lang i bena.

Dacia Dokker har et varerom på 3,3 kbm, noe som skal være større enn både Mercedes-Benz Citan og Renault Kangoo. Bakdørene er inndelt i en 60/40-løsning, og kan enkelt brettes helt ut til sidene for lasting med en gaffeltruck. Testbilen hadde sidedør på høyre side, men ingen vinduer i sidedør eller bakdører, noe som gir litt dårlig sikt fra førerplassen. Ellers er varerommet utstyrt med rikelig med små surrekroker, men mangler ekstra vareromsgulv. Her er det lakkert stålgulv som gjelder.

Slager?

Hva skal vi så tro om Dacia Dokkers forsiktige inntog på det norske markedet? Vel, bilen er produsert av Renault-eide Dacia og benytter samme drivlinje som den franske slektningen. Dacia har tre års garanti eller 100.000 km og er som sagt veldig billig i innkjøp. Utgaven vi kjørte har en prislapp på 99.900 pluss merverdiavgift. Ønsker man seg en mer påkostet variant så kan man velge varianten med 1,2 liters bensinmotor, eller 1,5 liters dieselmotor. Da får man i tillegg klimaanlegg, radio, setevarme og elektriske vindusheiser. Her er prisene for 1,2 TCE (bensin) rett over 123.000 kroner pluss mva., mens dieselvarianten havner på 131.000 kroner. Det er priser som gjør at Dacia Dokker bør ha alle muligheter til å bli en slager på det norske varebilmarkedet. Mange av oss husker suksessen til Harald A. Møller og salget av Skoda Pickup. Kanskje Dacia Dokker kan bli en ny billigsuksess?

---------

Dacia Dokker Express Nordic Edition

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078