Ny klasseleder

Nok en gang blir vi imponert av en ny Ford varebil. Kjøreopplevelsen er svært god på nye Transit Connect som også byr på lave drifts- og livslengdekostnader. Mange spår den som den nye klasselederen i Europa, men på det norske markedet vil nok mange savne en 4x4-versjon.

Vårt førsteinntrykk av Ford Transit Custom er meget bra. Bare synd at den aldri vil bli lansert i en 4x4-versjon og at automatgir kun er tilgjengelig i kombinasjon med den største bensinmotoren. Foto: Fredrik Saugstad

Fredrik Saugstad

Ford har nå vært igjennom en to års prosess med å fornye varebilporteføljen. Transit Connect er ingen joint venture, men 100 prosent Ford.

Utenfor flyplassen i München setter vi oss bak rattet og fyrer opp en 1,6 liters Duratorq dieselmotor på 95 hestekrefter. Ut på tyske landeveier er inntrykket som ventet. Nok en gang blir forventningene til en ny Ford blir innfridd. Kjøreegenskapene er svært gode, kanskje best i denne klassen, men det tør vi ikke si før vi får kjørt den hjemme på berget. Styreresponsen er som personbilmodellen Focus - svært god. Raffinert, dynamisk, stillegående og komfortabel kan beskrive den nye kassebilen.

Ergonomisk og komfortabel

Interiøret er svært likt det vi finner i personbilene Focus og Fiesta og storebroren Transit Custom. Kupeen er ergonomisk og komfortabel og det er lett å finne seg til rette bak rattet som er høyde- og lengderegulerbart. Dobbelt passasjersete gjør det mulig å ha med seg to passasjerer, og Støydempingen er et stort skritt oppover i forhold til gamle Connect. Det er ikke like mange oppbevaringsrom som i storebroren Transit Custom, men fyldige dørlommer og to koppholdere i mellom setene er på plass. Passasjersetet kan brettes ned for å få et arbeidsbord.

Active City Stop

Connect blir første bil i sin klasse med Active City Stop som tilvalg. Det hjelper sjåføren å unngå sammenstøt i saktegående trafikk eller hastigheten under 30 km/t, og koster 4.000 kroner ekstra. Annet tilgjengelig tilleggsutstyr som er nytt for Transit Connect er ryggekamera med bilde i det innvendige speilet, statiske kurvelys, tilhengerstabilisator, dynamisk kurvekontroll, Ford Easy Fuel, Active Grille Shutter (som bidrar til mindre luftmotstand og redusert forbruk), bakkestartassistent, veltebeskyttelse, Ford Sync med Nødhjelpsassistanse og ikke minst EcoBoost bensinmotorene.

Kot og lang - én takhøyde

Varerommet i kort utgave rommer 2,9 kubikkmeter og 175 centimeters lastelengde på varegulvet.

Varerommet i lang versjon er oppgitt til 3,6 kubikkmeter og lastelengden på gulvet 215 centimeter. Nyttelasten er oppgitt til 825 kilo med kort varerom og 1.000 kilo på lang versjon. Skyvedøren på lang versjon skal dessuten være den med bredest åpning i denne klassen ifølge Ford. Både den korte og lange versjonen får med seg to EUR-paller. Transit Connect leveres kun med en takhøyde på 1.270 millimeter lasterom.

En luke i vareveggen tillater objekter på opptil tre meter å gå inn i bilen, men dette blir ikke tilgjengelig i Norge som på storebror Transit Custom. Grunnen er at objektene havner inn i selve kupeen på Transit Connect og ikke i metallkassen under setet som på Transit Custom.

Motorer med lavt forbruk

Transit Connect kan leveres med 1,6 Duratorq TDCi dieselmotor på 75, 95 og 115 hestekrefter. Sammenlignet med dagens Connect oppgir Ford at forbruket er blitt redusert med over 30 prosent.

75- og 95-hestersversjonen leveres med FE-pack (Fuel Economy) som gir blandet forbruk på 0,44 liter pr mil og CO2-utslippet pr kilometer er oppgitt til 115 gram på begge effektvariantene. Fuel Economy Pack inneholder Auto-Start-Stop, aktiv grill og smart regenerativ lading. 115 hesteren har et CO2-utslipp på 125 gram og et blandet forbruk på 0,48 liter pr mil.

Nytt for Transit Connect er at den også blir levert med bensinmotor. Fords vesle 1-liters EcoBoost-motor yter 100 hk og får et utslipp på 129 gram CO2 og forbruk på 0,56 liter pr mil ved blandet kjøring. EcoBoost-motoren på 1,6 liter og 150 hestekrefter blir høyeste motorisering på Connect og vil ligge på 0,77 i blandet forbruk.

Ikke 4x4

Modeller med motorer på 75 og 95 hk har en femtrinns manuell girkasse. Sekstrinns manuell blir å finne i kombinasjon med 115 hk diesel og 100 hesters bensin. Dessverre vil en sekstrinns automatkasse kun være i tilgjengelig i kombinasjon med den største bensinmotoren på 150 hk. Vi har en mistanke om at dette er et oppsett som frir til det amerikanske markedet i første omgang.

Et annet minus er fraværet av firehjulstrekk, som segmentlederen Caddy nyter godt av.

Innstegsmodellen i Norge blir Ambiente. Med 75 hestekrefter starter den på 186.300 kroner. Legger man på 10.000 kroner får man EcoBoost med 100 hestekrefter. Trend-versjonen er forventet å bli bestselgeren i Norge, og prisene på disse starter på 197.800 kroner.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!