32 terminaler skal bli til 19

Postterminalen i Sarpsborg er historie. Nå har de blitt samboere med Bring i Fredrikstad hvor det meste av pakke- og logistikkvirksomheten i Østfold blir samlet. - Dette er bare starten. På sikt skal våre 32 terminaler rundt omkring i landet bli til 19 kombinerte, opplyser konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Målet med den nye terminalen er blant annet å utnytte vognparken bedre ved å kunne samlaste pakkene til Posten med godset til Bring. Foto: Tormod Magelssen

Tormod Magelssen

For tyve år siden åpnet Postterminalen i Sarpsborg og undertegnede var med på flyttelasset i egenskap av min daværende jobb som postsjåfør. Nå er terminalen, med fylkets kanskje beste plassering, historie. Postens terminalvirksomhet i Østfold er nå samlokalisert med sine grønne slektninger i Bring, i en utvidet terminal i Fredrikstad, nærmere bestemt på Rolvsøy.

I Fredrikstadterminalen får 160 ansatte sitt daglige virke. Med nybygg og eksisterende bygg er det snakk om en terminal på drøye 7.500 kvm, hvorav 6.600 er produksjonsareal. Tomtearealet er på 30 mål.

En milepæl

Konsernsjef Dag Mejdell omtalte åpningen av den nye terminalen som en milepæl i Posten Norges historie.

- Dette er første gang vi samlokaliserer logistikkvirksomheten i Østfold under ett og samme tak. Dette er bare starten. På sikt skal våre 32 terminaler rundt omkring i landet bli til 19 kombinerte, slik som her, fortalte konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

Mange har spurt seg hvordan det går an å flytte fra en terminal som ligger inntil E6, til en terminal langs riksvei 109 mellom Sarpsborg og Fredrikstad som er kjent for å slite med høy trafikkbelastning og store køproblemer. Men i følge Mejdell hadde man ikke utbyggingsmuligheter ved terminalen i Sarpsborg.

- Fredrikstadterminalen blir viktig for oss. Her skal vi utnytte mulighetene det ligger i å ha Bring og Posten under samme tak. Vi skal kunne transportere pakkene på samme biler som har det tyngre godset. Det vil gi bedre service til våre kunder, samt en miljøgevinst når lastebilene utnyttes bedre, sa han videre.

I forbindelse med at pakketerminalen nå er flyttet har man investert i en ny, avansert pakkesorteringsmaskin. Tørre tall for terminalen sier at volumet på pakker ligger på 12.000 sendinger pr. dag, mens godsvolumet ligger på 750 inn- og utgående sendinger daglig. Totalt disponerer Posten/Bring 73 egne biler ved Fredrikstadterminalen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!