Ny og lett modell fra 3,5 til 7,5 tonn

Renault Trucks har utvidet sin nye D-serie av distribusjonsbiler med modellen D Cab 2 m. Med totalvekter fra 3,5 til 7,5 tonn skal den være ideell for små og mellomstore oppdrag i bynære strøk.

I likhet med forgjengeren Renault Maxity, er også D Cab 2 m utviklet i nært samarbeid med Nissan Motor. Betegnelsen 2 m gir svar på førerhusbredden, og den kompakte størrelsen gjør den lett å manøvrere i tettbygde strøk hvor den vil egne seg godt til små og mellomstore oppdrag.

Denne letteste modellserien til Renault Trucks er utstyrt med en ny 3-liters motor med effekter fra 150 til 180 hk og 6-trinns manuell girkasse. 7,5-tonns utgaven kan imidlertid også utstyres med et automatisert girskiftsystem.

Romslig førerhus

I følge forhåndsomtalen fra Renault Trucks er innredningen utformet med sjåførens komfort i tankene. Ergonomien skal være godt ivaretatt, og alle kontroller skal være enkelt innen rekkevidde. Førerhuset oppgis å være romslig og ha mange lagringsmuligheter slik at sjåførens arbeidsdag skal bli enklere og mer behagelig.

Fra 2,8 til 120 tonn

D Cab 2 m utfyller den nye D-serien til Renault Trucks som består av modellseriene D og D Wide. Førstnevnte har totalvekter fra 10 til 18 tonn og en førerhusbredde på 2,1 meter. D Wide spenner fra 18 til 26 tonns totalvekt og har et førerhus på 2,3 meters bredde. De ble lansert tidligere i år, samtidig med den nye T-serien med langtransportbiler.

Renault Trucks kan tilby kjøretøyer med totalvekter fra 2,8 til 120 tonn. Produsentens intensjoner om en lastebil som er designet for effektivt å oppfylle sitt formål om å generere overskudd, være pålitelig, beskytte kundens virksomhet og gjøre sjåførene stolt, hevdes i forhåndsomtalen å gå igjen også i denne nye lette serien.

1. januar i år overtok Volvo Norge det operative ansvaret for Renault Trucks her i landet, for øvrig på lik linje med det som har skjedd i de aller fleste europeiske land.

- Lasse Steiner, pris- og produktsjef i Volvo Norge AS opplyser at D cab 2 m vil bli introdusert på det norske markedet i april/mai 2014, i forbindelse med at det vil bli gjennomført en karavane bestående av alle de nye lastebilmodellene til Renault Trucks.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!