Økt sikkerhet og lavere forbruk

Mercedes-Benz Sprinter har fått en mer moderne front, men de største endringene ligger i teknikken.

Crosswind Assist bremser ytterhjulene når vinden tar tak, og sørger for at bilen holder seg på riktig siden av veien. Foto: Daimler

Pål André Skogen

Dagens Sprinter kom på markedet i 2006, og de siste syv årene har det skjedd mye på elektronikkfronten. Da denne modellen kom, var det et stort steg frem at den hadde et adaptivt ESP-system som standard, men som alle vet gjelder det å utvikle seg hvis man vil beholde lederplassen. Det har Mercedes-Benz nå gjort med den oppdaterte varianten.

Nye sikkerhetssystemer

Av sikkerhetssystemer, er det nå standard med såkalt Crosswind Assist (mer om det litt senere). På ekstrautstyrslisten finner vi imidlertid enda flere systemer som er nye i varebilsammenheng: automatiske fjernlys, blindsonevarsling, kollisjonsvarsler med forspenning av bremser og filholderassistent er alle nye systemer i denne klassen.

Utseendemessig har Sprinter fått en oppgradert front som gjør at den passer bedre inn sammen med de øvrige nyttekjøretøymodellene til merket. Nye lykter, større grill og en annen fanger er i grove trekk det som har blitt endret. Mercedes-Benz hevder imidlertid at det ikke bare er estetiske fordeler med den nye fronten. Den nye grillen skal sørge for at motoren puster bedre, og det igjen skal være med på å redusere forbruk og utslipp.

For også på motorsiden er det gjort noen endringer. Motorene er riktignok de samme som vi kjenner fra før. En 2,1-liters firer i forskjellige effektutgaver fra 95 til 163 hk og en 3-liters sekser som yter 190 hk. Det er også en bensinmotor på plass, men vi tviler på at den blir noen storselger her til lands. Den største nyheten er at alle motorene allerede nå tilfredsstiller de kommende Euro VI-kravene som først trer i kraft om drøye to år og som blant annet reduserer NOx-utslippet med inntil 85 prosent sammenlignet med utgående modell.

I tillegg til dette ble det på den tekniske presentasjonen trukket frem detaljer som skal forbedre økonomien og komforten ytterligere. Støydempingen er blant annet forbedret, girkassen har blitt bedre i bruk og bilen har blitt senket halvannen centimeter - noe som skal forbedre både forbruk og kjøreegenskaper.

Stillere enn før

Når vi etter hvert skal ut på veien med bilen, ender vi i første omgang opp med en pickup med dobbeltkabin og fem seter. Den har modellbetegnelsen 316, og det betyr tillatt totalvekt på 3,5 tonn og at den velkjente 2,1-literen på 163 hester og 360 Nm sitter under panseret. Denne er koblet sammen med en sekstrinns manuell kasse som fungerer utmerket.

Den første turen går stort sett på autobahn i området rundt Düsseldorf, og selv om bilen har relativt tung last på planet, er det ikke noe problem å holde et greit tempo med denne motoriseringen. Det blir ingen fartsrekorder, men en marsjfart på rundt 120 km/t er behagelig på alle måter. Det virker som om Mercedes-gjengen har gjort en god jobb med støydempingen. Hverken dekk- eller vindstøy var påtrengende på noen som helst måte.

Neste runde blir i en kassevogn med samme motorisering, men nå også med automat. Girkassen virker å fungere veldig bra i de fleste tilfeller, og er hverken alt for hissig på å gire ned eller alt for treg til å gjøre det når det faktisk trengs. Den kan også overstyres manuelt hvis du har behov for det.

Imponerende vindhjelper

Turen med kassevognen ledet oss til en testbane hvor vi skulle få teste både kollisjonsvarslingen og sidevindsassistenten.

De som kjører relativt store biler til daglig vet at mye vind kan være både plagsomt og skummelt. Et kraftig vindkast kan få godt tak i en bil med såpass sideflate som en Sprinter. For å demonstrere systemet, som fungerer i hastigheter over 80 km/t, var det satt opp gigantiske vifter ved siden av den ene testbanen. Først ble vi sendt ut i en av dagens modeller uten dette systemet, og idet vi kjørte forbi viftene, som ga en vindhastighet på i underkant av 100 km/t, flyttet bilen seg flere meter sideveis.

Den andre runden med en ny modell viste derimot at litt ingeniørkunst kombinert med mye elektronikk kan gi gode resultater. Systemet bruker ESP-teknologien, og bremser ytterhjulene når det registrerer sterk sidevind. Resultatet var at bilen holdt seg i riktig felt, og vi unngikk den tenkte kollisjonen.

Kollisjonssystemet som vi fikk demonstrert varsler føreren med et lys i dashbordet dersom faren for kollisjon ikke er overhengende, men man likevel ligger for nær bilen foran. Bremser bilen foran derimot brått opp mens føreren er uoppmerksom, vil systemet også varsle med et lydsignal omtrent to sekunder før det skjer en kollisjon. Da klargjøres også bremsene slik at man får den nødvendige kraften uansett hvor lett man trykker på bremsepedalen. Foreløpig er systemer som bremser automatisk forbeholdt lastebilene og enkelte av personbilene, men vår testsjåfør på banen var imidlertid overbevist om at dette ville komme på plass også i varebilene om ikke alt for mange år.

På vår siste runde med nye Sprinter, valgte vi å gå for toppmodellen. Med en dieselsekser på 190 hester og 440 Nm under panseret koblet sammen med den samme syvtrinns automatkassen som vi kjørte tidligere, er det ikke noe problem å holde følge med de aller fleste andre på veien. Selv med flere hundre kilo last har den et kraftoverskudd som mange personbiler ikke kan matche.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!