Lettvekter med tungbilfølelse

Med tre tonn nyttelast, treveistipp og kort akselavstand er DAF LF45 et godt alternativ til eksempelvis anleggsgartnere og kommunale etater som opererer i boligområder og andre trange områder.

Vi opplevde lastebilen som lettkjørt og komfortabel. Støynivået var heller ikke for høyt etter våre ører, og den lille motoren dro overraskende godt. Foto: Tormod Magelssen

Tormod Magelssen

En dag datt det inn en mail fra DAF-importøren med tittelen "Får vi presentere en tungtjobbende lettvekter?" I mailen presenterte de minste tassen sin i demoparken - en DAF LF45 med treveis tipp.

LF er den minste serien i DAFs lastebilprogram og blir produsert i England, nærmere bestemt på den gamle Leyland-fabrikken. Demobilen hadde en 4,5-liters firesylindret EEV-motor (Enhanced environmentally friendly vehicle) på 160 hk med et maksimalt dreiemoment på 600 Nm fra 1.200 til 1.800 o/min. Vår bil var utstyrt med en sekstrinns manuell girkassekasse fra ZF, men modellen kan også leveres med det automatiserte girskiftsystemet AS Tronic. Bilen hadde en kort akselavstand på bare 315 cm, og en totallengde på 588 cm.

I utgangspunktet hadde DAF Norge valgt å spesifisere bilen lavt, med et par viktige unntak; en luftfjæret luksusstol til sjåfør, røykfarget solskjerm og oppvarmet frontrute. Sistnevnte er en meget fin løsning som vi blant annet kjenner fra varebilen Ford Transit. Med et trykk på en bryter aktiveres varmetrådene i frontruten, og i løpet av meget kort tid sprekker ishinnen opp og man kan starte kjøringen. Et sjakktrekk på en lastebil, spør du oss.

En lastebil er jo avhengig av et påbygg. I dette tilfellet en treveistipp på 4 x 2,3 meter med lave sidelemmer og som er levert av S. Enger Trading AS på Lillehammer.

Lettkjørt og komfortabel

Den lille lastebilen har en tillatt totalvekt på 7,5 tonn, mens nyttelasten er rett over 3 tonn inklusiv vekt av passasjerer. Bilen var lastet med 2,5 tonn med subus for å få vekt i forbindelse med testkjøringen.

Vi har tidligere kjørt DAF LF som distribusjonsbil og trives godt bak rattet i denne modellen. Et lettvint og lavt innsteg er positivt, og bak rattet finner man seg fort til rette. Et godt førersete med mange innstillingsmuligheter, samt justerbart ratt, sørger for det. Vår bil var utstyrt på "kommunalt" vis med en toseter ved siden av førersetet. Vi stusser imidlertid på at ingen av passasjerplassene er utstyrt med nakkestøtter!

Ellers opplevde vi lastebilen som lettkjørt og komfortabel. Støynivået var heller ikke for høyt etter våre ører. Og den lille motoren dro overraskende godt. Den manuelle girkassen opplevde vi som litt "trang", men det skyldes nok utelukkende at bilen var splitter ny og hadde få kilometer på baken. Normalt "går" slike kasser seg til med litt flere kilometer.

Vi prøvde oss også inn i et trangt boligområde der man normalt ville kvie seg for å rygge inn med lastebil. Men med kort akselavstand, god svingradius og kort overheng på påbygget, er bilen som skapt for slike oppdrag. Vi opplevde DAF LF45 som en trivelig liten arbeidshest, og selv om den bare kan skilte med 7,5 tonns totalvekt fikk vi skikkelig lastebilfølelse bak rattet.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!