Slektskapet til FH forsterkes

Nye Volvo FM er på plass. Vektreduksjon, et forbedret førerhusinteriør, Volvos Dynamic Steering og I-See er blant de viktigste nyhetene på den nye lastebilserien som også fokuserer på transporteffektivitet og driftskostnader.

Volvo FM har blitt ytterligere vektoptimert. Spesielt viktig for de som kjører tank og bulk.

Tormod Magelssen

Etter introduksjonen av nye Volvo FH havnet lillebror FM fort i skyggen, men det har Volvo Trucks nå gjort noe med. Foruten en utvendig face lift er det gjort større endringer på interiørsiden. Under skallet snakker vi Euro 6-motorer (selvsagt), forbedret hytteoppheng og fjæring, samt vektoptimering. Sistnevnte er viktig for en bil som FM som ikke bare brukes til distribusjon, men også i stor grad til vektfølsomme transporter som for eksempel bulktransport.

Førerhuset

Dagens FM-førerhus er i stor grad beholdt. Av synlige endringer er det svarte feltet under frontruten, dit Volvo-logoen nå har blitt plassert, slik det også er på nye Volvo FH. Videre er det nytt lysarrangement som også tydeliggjør slektskapet med FH. Hovedlysene skal gi bedre lys, man kan spesifisere bilen med bi-xenonlys, man kan få lys som "svinger" slik FH også har, og man har fått markante kjørelys i form av LED-lys, som gir et stilig utseende. Videre er alle lysfunksjonene plassert i én og samme enhet, for lettere service og vedlikehold.

På innsiden er det skjedd større endringer. Blant annet er det snakk om et helt nytt dashbord som gir bedre funksjonalitet. Ikke minst har man valgt å øke antall oppbevaringsrom, tenningslåsen er flyttet fra rattstammen og til dashbordet, rattet er nytt og har flere multifunksjonsbrytere, og førersetet er forbedret og har større justeringsmuligheter.

Dynamic Steering

Motorene tilfredsstiller naturligvis Euro 6-standarden som trer i kraft ved årsskiftet. FM tilbys med en 11-liters motor med effekter fra effekter fra 330 til 450 hk og en 13-liters motor med effekter fra 420 til 500 hk.

Nye akselløsninger er også på plass. FM kan leveres med tre styrte aksler, én foran og to bak på 8x2 pusher tridem, og to foran og én bak på en 8x2 med to foraksler.

- Dette gir langt mindre svingradius uten at dekkene skjærer seg ned i underlaget. Perfekt til områder med lite plass, for eksempel på gårdstun der man henter landbruksprodukter, hevder Peter Frleta, chassisekspert hos Volvo Trucks.

Ellers kan vi nevne at det tradisjonelle fjæringssystemet A-Ride er nå tilgjengelig i kombinasjon med enten skive- eller trommelbremser.

Volvos nye Dynamic Steering er også på plass i nye FM. Dette systemet, som Volvo er alene om, sørger for å gi en mye bedre styreopplevelse. Dynamic Steering kombinerer hydraulisk servostyring og en elektronisk styrt elektrisk motor som er festet til styresnekken. Dette gir sjåføren flere fordeler. Ved lav hastighet kan sjåføren oppleve å få en mer avslappet opplevelse uten å anstrenge verken skuldre eller armer. Lastebilen blir rett og slett lettere på rattet. Systemet sørger også for at styringen automatisk går tilbake til midtstilt posisjon under rygging. Videre kompenserer systemet automatisk for sterk helling i veibanen eller vindkast fra siden, slik at sjåføren kan holde lastebilen på veien uten å måtte korrigere. Forstyrrelser grunnet ujevnheter i veibanen, for eksempel sprekkdannelser og groper, minimeres også av systemet. Bilen har også fått forbedret fjæring foran og bak, samt nye motorfester.

Drivstoffbesparende tjenester

I-See er også tilgjengelig i Volvo FM. Dette systemet lærer seg veien lastebilen kjører, slik at neste gang en Volvo med I-See kjører samme strekning på cruise control, så vet bilen alt om topografi, kurvatur etc., og kan derfor velge riktig utveksling, retarder-tilpassing og gasspådrag eller slakking på gassen helt automatisk. I-See er hovedsakelig utviklet for langtransport og kan spare opptil fem prosent drivstoff.

Andre drivstoffbesparende funksjoner og tjenester som er tilgjengelige for Volvo-sjåfører, er Dynafleet Fuel & Environment, Fuel Advice-tjenesten og kurset i effektiv kjøring.

- Det handler om kjørestil, om hvordan du planlegger kjøringen. Uavhengig av opplevelsen finnes det alltid rom for ytterligere forbedringer som øker lønnsomheten for transportselskapet, forteller Jarkko Aine, som er ansvarlig for sjåføropplæring og Fuel Advice.

Overvåker slitasje

Høy produktkvaliteten kombinert med tilvalg av telematikk for å overvåke slitasje og tilstanden til viktige komponenter, betyr at Volvo Trucks kan tilby lastebileieren en ny Gold-kontrakt på service, inkludert en garanti om maksimal driftstid.

- Verkstedet kan overvåke den faktiske slitasjen på ulike komponenter via datamaskinen. Som et resultat kan verkstedet ta kontakt med transportfirmaet god tid i forveien for å avtale service når det passer best, forklarer Christian Gustavsson, servicedirektør hos Volvo Trucks.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!