23948sdkhjf

Sjøtransport: Elektrisk stemning på havna

Elektrisk stemning på havnaElbilene preger Norges bilpark i stadig større grad og slik er det også på Norges bilhavn. Hittil i år har Drammen havn sett en økning på 40 prosent i antall elbiler i forho...

Elektrisk stemning på havna

Elbilene preger Norges bilpark i stadig større grad og slik er det også på Norges bilhavn. Hittil i år har Drammen havn sett en økning på 40 prosent i antall elbiler i forhold til i fjor, og i den siste tiden har hundrevis av Tesla-biler rullet ut fra havna.

Terje Alm (t.v.) i Green Carrier Shipping & Logistics og Einar Olsen, havnedirektør Drammen havn tar imot Tesla S. Elbilene kommer i containere og Green Carrier og havna har bygget opp sin kompetanse på denne typen logistikk.

I forrige måned ble de første forhåndsbestilte bilene av modellen Tesla S skipet til Norge, og de aller fleste ble tatt imot og klargjort i Drammen. Drammen havn har fra før tung kompetanse på bilimport og bilklargjøring, og i 2014 kan bilimporten i Drammen feire jubileum. Da er det er 50 år siden den første bilen, en Datsun Bluebird, ankom havna.

Miljøvennlig

De siste par årene har andelen elbiler økt kraftig. Nær sagt alle elbiler som kommer til Norge, er innom Drammen havn.

- Drammen havn ønsker å legge til rette for miljøvennlig og fremtidsrettet transport. De markedsledende elbilene understreker dette, sier havnedirektør Einar Olsen.

Den første bilen som kom til Drammen havn i 1964 ble løftet i land ved hjelp av stropper og en kran. I dag kommer de aller fleste bilene til byen på RoRo-skip. Tesla-bilene derimot, kommer i containere og Green Carrier Shipping & Logistics, som holder i havna, har ansvar for mottaket av bilene.

Unik kompetanse

- Dette er det vi kaller logistikk på bryggekanten. Det er jo ikke en vanlig måte å frakte biler på, og både vi og Drammen havn har fått spesialopplæring og bygget opp vår kompetanse på denne typen logistikk, forklarer Terje Alm, avdelingsleder i Green Carrier Shipping & Logistics.

- Drammen er et unikt knutepunkt, og ingen andre havner i landet kan tilby denne typen løsning og kompetanse, sier han. Han legger til at de har et svært godt samarbeid med Teslas samarbeidspartnere på havna, blant annet Auto Transport som har lang erfaring med transport av biler.

Tesla-bilene kommer fire i hver container, montert på rack. Fra fabrikken i California fraktes de først med tog til New York og derfra med oversjøisk containerfrakt først til Rotterdam, og deretter med Tschudis containerlinje til Drammen.

Effektivt apparat

- Den første uken i september var Tesla S den bilen i Norge det ble levert flest av. Da leverte vi 177 biler, sier pressetalsmann i Tesla Motors, Esben Pedersen. - På under en måned gikk vi fra å levere ganske få til veldig mange biler i uken. Dette stiller store krav til våre logistikkpartnere, og våre partnere i Drammen har løst denne utfordringen effektivt, sier han.

Når bilene ankommer Drammen havn blir de losset to og to, og rulles til det som kalles "First point of rest". Bilene går gjennom en enkel klargjøring og batteriet lades før de fraktes til Teslas avdeling i Drammen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.049