550 kunder - og 1 ordfører jublet for lastebilene i Trysil

- Uten jernbaneforbindelse er Trysil en bygd som er helt avhengig av lastebilen, fastslår ordfører Ole Martin Norderhaug. På dette området er Scania en god bidragsyter.

Henning Ivarson

I likhet med resten av landet er Scania svært utbredt blant lastebilene som frakter alt av varer som bygda trenger. Men gjennom tre uker i februar var merket ekstra godt representert i Trysil. Da besøkte over 550 inviterte kunder fra hele landet besøkte Trysil og deltok på "Scania Winter 2013".

Årets arrangement var det tredje i rekken, og med snøfall nesten hver eneste dag ble det et riktig vintereventyr. Fra en beskjeden start for tre år siden med 160 deltakere hadde årets arrangement vokst til hele 550 kunder som kom fra Alta i nord til Lyngdal i sør.

I likhet med de tidligere arrangementene fikk også årets gjester rik anledning til å prøve ut et stort antall forskjellige biler både på flystripen på Sæteråsen og på ordinær vei. Her fantes biler i rikt monn; både skapbiler, krokløft, dumpere og trekkere, med motorer fra den minste 9-literen og opp til 16-liters V8 på 730 hk. Mange fikk også for første gang anledning til å kjøre en Euro 6-motor som stod i en P280 skapbil.

Selv om det ikke alltid sees på utsiden, skjer det en kontinuerlig produktutvikling og flere av bilene hadde oppdaterte funksjoner på blant annet det automatiserte girskiftprogrammet Opticruise som var nytt for kundene. Ikke minst bidro deltakelsen til mange av Scanias nære samarbeidspartnere til å gi arrangementet betydelig merverdi.

- Alle kundene våre var kjempefornøyd, fastslår John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania.

1.000 overnattingsdøgn på hotellet og utstyr på banen for over 30 millioner kroner sier litt om størrelsen på arrangementet, som ifølge Lauvstad ble gjennomført helt knirkefritt og uten uhell av noe slag. Han fremhever at det ikke hadde vært mulig uten deres nære og gode samarbeid med både lokale leverandører, NMK Trysil som stod for bespisning og mye praktisk på banen og Radisson BLU som sørget for at kundene fikk et minnerikt hotellopphold i tillegg til god tilrettelegging av utstillingsområdet til samarbeidspartnerne. Det var nok bare ren beskjedenhet som gjorde at han i samme åndedrag unnlot å nevne sine egne medarbeidere i Norsk Scanias markedsavdeling og Demo Senter som i aller høyeste grad også skal ha sin del av æren for dette.

Populær snørydding

Mange synes det er spennende med brøytebiler, og også i år ble flystripen i Trysil behørig ryddet av mange kunder gjennom alle tre ukene. For å få til det måtte nødvendigvis den samme snøen brøytes flere ganger - først over til den ene siden av stripen og deretter over til den andre.

, Scanias nære samarbeidspartner gjennom mange år, demonstrerte blant annet sin kombinasjonsplog K70. Den er et ikon for produsenten og kjent for å være aggressiv mot sålen.Tellefsdal

Nytt på årets Scania Winter var deltakelsen til - Gjøvikfirmaet som nærmest har monopol på snøryddingsutstyr til norske flyplasser og i tillegg en svært solid posisjon på det internasjonale markedet. Foruten å prøve ordinære brøytebiler, fikk årets deltakere både demonstrert og selv få anledning til å prøvekjøre en sweeper som nettopp benyttes til rydding av flyplassområder. Følelsen av å kjøre denne semitraileren med et 8,5 meter bredt skjær foran, en fem meter bred børste på midten og to kraftige vifter bakerst som blåste bort de siste restene av snø var imponerende.Øveraasen

Selskapet har nå overført mye av sin "flyplassteknologi" til ordinær brøyting av vei. Deres nye veiplog Odin er bygget opp av fire elementer som beveger seg individuelt i vertikalplanet og således følger ujevnheten i veibanen på en svært god måte. De deltar mellom annet i Statens Vegvesens prosjekt Salt Smart med en brøytebil som har en Odin SL med slapseskjær, i tillegg til en børste og saltløsningsspreder på en tilhenger. Den har en arbeidshastighet opp til 60 km/t og planen er at løsningen skal være klar til neste sesong.

Hitachi-importør Nasta stilte med to hjullastere, én med U-plog fra Tellefsdal som er svært godt egnet til å rydde store områder raskt og den andre med en Øveraasenfres. Den ble drevet av en 600 hesters sterk V8-motor som nesten kastet snøen over til nabobygda.

Gamle krigere i skogen

I tillegg til de ordinære Scanialastebilene, fikk man også anledning til å prøvekjøre to militære Scania 3-seriebiler i en terrengløype. Disse to har for øvrig Norsk Scania kjøpt av Forsvaret og vil etter hvert bli donert til Scaniamuseet i Södertälje og til Forsvarsmuseet her i landet.

Mini "Transportutstilling"

Samarbeidspartnerne presenterte sine tjenester og produkter i en av de store konferansesalene på hotellet. I tillegg til nevnte Tellefsdal, Øveraasen og Nasta, fant vi naturligvis også i år som nå finansierer hver femte Scania som selges her i landet. Finansieringstilbudet gjelder også påbygg og tilhenger. Selskapet fungerer også som en finansiell rådgiver overfor kundene, både ved etablering og under drift. Ulike former for livs- og ulykkesforsikring gir økt økonomisk trygghet og har blitt et populært tilbud hos spesielt én- og fåbilseiere.Scania Finans

hadde utstyrt de aller fleste demobilene med dekk og presenterte sine produktserier for både styre- og drivaksler i tillegg til tilhengerdekk.Continental

presenterte blant annet sitt nye MechMatic automatisk sentralsmøresystem som holder koblingsmekanismen ren og reduserer behovet for smøring. Det rengjør først med høytrykk før det sprøytes på forstøvet olje.VBG

er en stor leverandør av blant annet biltilbehør og verkstedutstyr. Selskapet har også et nært samarbeid med Nøsted Kjetting og profilerte blant annet deres Trygg kjetting. En av demobilene i Trysil var også utstyrt med LED-fjernlys som mange av kunden viste stor interesse for.Rodin & Co

er verdens største produsent av AdBlue og fremhevet renheten i deres eget produkt Air1. Det produseres i Holland og distribueres ut til kunder fra store lagringstanker som Yara har i Drammen. Produktene er tilgjengelige fra ordinære pumper på bensinstasjoner i tillegg til at de også distribueres i kanner, på fat og i IBC. Yara tilbyr også store oppvarmede tanker på 5.000 liter som plasseres ute hos storbrukere. Disse fjernovervåkes og blir automatisk etterfylt av Yara.Yara

er markedsleder på startbatterier her i landet. I nært samarbeid med Scania har batteriprodusenten utviklet et nytt batteri med typebetegnelsen HVR (High Vibration Resistant). Det er altså spesialkonstruert for å tåle mye vibrasjoner som er blitt et stort problem ettersom batteriene plasseres stadig lengre bak på chassiset for å gi plass til andre komponenter.Exide Sønnak

en av verdens ledende produsenter av bilmonterte kameraløsninger. Her i landet har mange erstattet nærsiktspeilet i fronten av lastebilen med et kamera. Orlaco har også kameraer som kan plasseres i stigtrinnet og som kontrollerer dødsonene ved siden av lastebilen. Nedsmussing er et stort problem på ryggekameraer. I Trysil viste produsenten en prototype på et innkapslet ryggekamera som blir rengjort med en teknologi som er hentet fra Formel 1-miljøet. Planen er dette produktet skal kommersialiseres i løpet av året.Orlaco

og hadde levert flere av påbyggene på demobilene og var også representert i utstillingsområdet. Istrail produserer skap på Ulefos samt dumpere og hengere i Polen og har en sterk posisjon på det norske markedet. Blant annet har nå hver tredje dumperbil som selges her i landet et Istrail påbygg. Også svenske SKAB står sterkt her i landet. Etter oppkjøpet av Groth Kaross AB er produktutvalget blitt utvidet med flere spesialløsninger, blant annet store og svært avanserte TV-produksjonsenheter som blant annet benyttes av NRK og finske YLE.IstrailSKAB

Fortsatt godt salg

For første gang på flere år var det i fjor Volvo som vant prestisjekampen om å være landets største lastebilmerke. Det skjedde med knappest mulig margin - bare syv biler skilte de to svenske merkene.

Adm. direktør Frode Neteland i Norsk Scania er likevel tilfreds med salget av 1.484 Scania lastebiler i fjor, en økning fra 1.300 året før. Han forventer at salget i år vil ligge på omtrent samme nivå.

Omsetningen i 2012 endte på drøye 3,3 milliarder, en økning på drøye 10 prosent i forhold til 2011, og resultatet er ifølge Neteland tilfredsstillende.

Selskapets utleievirksomhet betegnes av Neteland som en solskinnshistorie. Den har vokst fra 23 utleielastebiler til 130, i tillegg til at virksomheten har utviklet seg fra å gå med store tap til at Norsk Scania når tjener gode penger på denne.

En av årsakene til merkets solide posisjon på det norske markedet er den store serviceorganisasjonen med hele 39 verksteder rundt om i landet. Av selskapets 680 ansatte er over 500 mekanikere, og regelmessig opplæring og kursing av disse er en stor og utfordrende oppgave. Enkelte av verkstedene er relativt små, og Neteland legger ikke skjul på at det også er enkelte utfordringer forbundet med å betjene kundene like godt over alt.

Scania har for øvrig besluttet å bygge to nye anlegg her i landet; et på Hamar og et i Stavanger som begge skal være i drift i løpet av 2016.

Økt fokus på økonomi

Flere av Scanias medarbeidere vi snakket med i Trysil forteller at de aller fleste kundene deres er blitt langt mer opptatt av drivstofforbruket enn tidligere. Flåteeiere har lenge hatt fokus driftsøkonomi, men i løpet av det siste året fokuserer stadig flere én- og fåbilseiere mer på dette enn de gjorde for bare et år eller to siden.

Alle som kjøper en Scania i dag med serviceserviceavtale får med produsentens flåtestyringsløsning som blant annet er et godt verktøy for å kartlegge forbruk. I tillegg starter Norsk Scania nå opp programmet "Ecolution" som skal bidra til å redusere drivstofforbruket. Det inkluderer både en optimalisert spesifisering ved kjøp av bil, grundig sjåføropplæring med etterfølgende oppfølging og coaching basert på måltall fra Scania Fleet Management, samt en utvidet vedlikeholdspakke med sjekk av elementer som påvirker kjøretøyets drivstofforbruk og som vanligvis ikke inngår i en standard Trygghetsavtale. I så måte kan nevnes kontroll av dekk, retting av aksler, justering av spoilersett etc.

Helt avhengig av lastebilen

Uten jernbaneforbindelse må alt av varer inn og ut av Trysil transporteres på vei.

- Vi er en bygd som derfor er helt avhengig av lastebilen, fastslo ordfører Ole Martin Norderhaug da han beæret Scaniaarrangementet med et besøk. Han forteller at det var en stor opplevelse for ham personlig å ta en moderne lastebil nærmere i øyensyn og la ikke skjul på at han er mektig imponert over utstyret.

- I gamle dager var det ikke en gang veiforbindelse hit og Trysilelva kunne bare brukes til fløting av tømmer. Da måtte alt av varer som bygda trengte fraktes med hest fra Elverum, forteller Norderhaug. Men etter hvert kom den første veien og med den lasskjøringen med hest de 70 kilometrene mellom Trysil og Elverum. Likevel var dette et tøft og slitsomt arbeid, spesielt på vinterstid. Revolusjonen kom med bilen i 1908, og i 1925 ble det for første gang kjørt buss på vinterstid.

- Med ski på forhjulene brukte den 18 timer fra Elverum til Trysil, langt saktere enn det en hest tok seg frem, sier ordføreren.

Han forteller at det en stund forelå planer for jernbane til Trysil, men dette ble skrinlagt.

- Det er en av de mest vettuge beslutningene Stortinget har tatt, sier Norderhaug med et stort smil. - Da fikk vi i stedet erstatningsveien som stod ferdig på 60-tallet.

Den er fortsatt like smal som da den ble anlagt, men den økende trafikken av turister og ikke minst den grenseoverskridende lastebiltransporten over Østby har medført at den nå heldigvis skal utbedres.

Trysil har med årene utviklet seg fra å være en skog- og jordbrukskommune til å bli å bli vert for én million turister i året.

- Berger Langmoen sa en gang at det tok 20 år å lage en industriarbeider av en brumunddøl, men at det tar 50 år å lage en turstivert av en trysling. Men det er jo tydelig at vi har lyktes litt i hvert fall, avslutter den sympatiske ordføreren.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!