Skreddersydd for tøff anleggskjøring

Actros og Antos er allerede på plass. Her er Arocs, den nye anleggsmodellen til Mercedes-Benz som kan skreddersys til nær sagt ethvert behov.

Fredrik Saugstad

Produsenten rapporterer om en betydelig økning i salget i 2012 og Arocs gjør nok at forventningene blir skrudd opp ytterligere for 2013, selv om vi må vente til sommeren før vi får se bilene på veien.

Det er tydelig at Mercedes-Benz tar dette segmentet alvorlig - her har de utviklet en helt ny bil med egne løsninger. Bileiere og sjåfører har blitt hørt på og det har ført til at produktets spesialisering har blitt økt med 14 forskjellige hyttevarianter, 16 forskjellige motoreffekter og automatisk girskift som standard.

- Kundene i dette segmentet er profesjonelle og krever spesielle løsninger for sine behov. "One size fits all, is a thing of the past", forklarer Stefan Buchner, lastebilsjefen for Mercedes-Benz.

Euro 6-motorer

Alle motorene er nå rekkeseksere i Euro 6-utførelse fra 7,7 til 15,6 liter, med effekter fra 238 til 625 hk. Det er nå ni måneder til Euro 6 innføres, noe som vil si at dagens anleggsbiler i Actros-serien blir faset ut i løpet av dette året.

Med Arocs innføres også den nye store rekkesekseren OM 473 på 15,6 liter. Den er ny på det europeiske markedet, men har imidlertid fått kjørt seg inn på det amerikanske markedet i lastebiler med Freightliner-logoen i grillen i flere år allerede. Den finnes i tre effektversjoner, 517 hk og et maks dreiemoment på 2.600 Nm, 578 hk og 2.800 Nm og toppversjonen på 625 hk og 3.000 Nm. Det ser ikke ut til at Daimler er interessert i å være med på hestekraft-galoppen til de to svenske produsentene så langt. Men i spesialversjoner skal man kunne få levert høyere effektuttak sies det. Det er Euro 6 og nøkterne forbrukstall som har stått i fokus her og avhengig av versjon vil forbruket reduseres med 0,5 til 1,5 prosent i forhold til den gamle V8-motoren med betegnelsen OM 502.

Automatisert girskift

Det automatiserte girskiftsystemet PowerShift 3 blir standard på alle Arocs-modellene. Det finnes i utgaver med åtte, 12 eller 16 trinn, og mange som har stiftet bekjentskap med dette har gitt det høye skussmål. På Arocs har det i tillegg offroad-, power-, crawl- og rocking-program. Arocs er den første anleggsmodellen som har automatisert girskift som standard på alle utgavene. Om man vil ha manuelt gir, kan man velge mellom en 9- eller 16-trinns kasse, men da til en ekstra kostnad.

Hydrostatisk drift

Hydrostatisk drift på forakselen er også nytt for anleggsbiler med stjerne i grillen. Dette kan velges til fordel for mekanisk drift for å spare vekt, nærmere bestemt 500 kilo. Systemet er først og fremst beregnet på de veigående bilene som kan trenge drift på alle hjulene for økt fremkommelighet.

Høyere bakkeklaring

Arocs har fått 11,5 centimeter høyere bakkeklaring enn en sammenlignbar Actros. Den terrenggående tippbilen og betongbilen er ytterligere 4,5 centimeter høyere. Rammen har et mønster av 50 millimeters hull for å gjøre jobben lettere for påbyggere. For de fireakslede bilene har Mercedes-Benz innført elektro-hydraulisk tvillingservo, noe som skal være første gang i et kommersielt kjøretøy.

For å gjøre det enkelt for kundene har Mercedes-Benz innført to produktserier med ferdige basisspesifikasjoner. Loader er et konsept som satser på å få så lav egenvekt og så mye nyttelast som mulig. Et eksempel ble vist på førpremieren i form av et 4-akslet chassis for betongblandere med en egenvekt på 9,2 tonn, som gjør det mulig å laste 8 kubikkmeter betong med den rette blanderen.

Grounder er et annet konsept som er bygget for stabilitet og er mer robust. Den skal takle de hardeste anleggsoppgavene og her vil vi finne de terrenggående bilene.

Den offisielle premieren til Arocs, er lagt til den store anleggsmessen Bauma i München i april.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!