Nytt anlegg og nye muligheter

Norges eneste bilimportør med adresse i Råde er Autonor AS. Bak navnet ligger det som het DAF Norge tidligere. Under morselskapet ligger det tre importselskaper; DAF Norge AS, SsangYong Norge AS og Autonor Import AS som er den nye Chevrolet-importøren. Nylig ble et nytt flott anlegg offisielt innviet.

- Vi føler at vi ligger kommunikasjonsmessig riktig plassert i forhold til det aller meste. Det tar 45 minutter å kjøre hit fra Oslo sentrum, og jernbane og flyplass ligger "vegg i vegg", forklarer Kai Abrahamsen, adm. direktør i Autonor. Foto: Tormod Magelssen

Tormod Magelssen

Det er mange år siden planene om et nytt anlegg dukket opp, og Kai Abrahamsen, administrerende direktør i Autonor AS, forteller at han har vært med å skritte opp mange jorder i Østfold.

- Det er 10 år siden vi solgte ut eiendommen i Råde og gikk over til å leie lokalene. Etter det har vi sett på mange muligheter, fra Halden og inn til Vestby. At vi havnet bare 500 meter fra det gamle anlegget er mer en tilfeldighet, forteller.

Sentralt på landet

Det nye anlegget er bygget og eid av Fabritius Gruppen, og leieavtalen er på 15 år i første omgang. Autonor med sine drøye 40 ansatte flyttet inn i lokalene i det som kalles Råde Park i midten av november etter 13 måneders byggetid, men det var først i midten av januar, etter å ha "bodd seg inn", at det var på tide med innvielse av det flotte anlegget. Snorklipping og festivitas skjedde i midten av januar.

- Vi føler at vi ligger kommunikasjonsmessig riktig plassert i forhold til det aller meste. Det tar 45 minutter å kjøre hit fra Oslo sentrum, og jernbane og flyplass ligger "vegg i vegg", forklarer Abrahamsen, som synes det er artig å fortsatt være "bilimportør på landet".

Tomten er på 20 mål, men etter at jordvollene har kommet på plass er den reelle tomten på 15 mål. Byggets totale areal er på 5.400 kvm, hvorav 1.650 kvm verksted, 1.500 kvm delelager og 750 kvm utstillingslokale, kundemottak og kontorer. Egen serviceskole har de også fått på plass i nybygget. Totalt har bygget kostet 75 millioner kroner.

Sentrallager for tre merker

Nå er det ikke bare importvirksomhet som befinner seg i huset. Det er også verksted og salg for DAF lastebiler og et lokalt verksted for SsangYong og Chevrolet. Videre driver de forhandler av SsangYong og Chevrolet for Mossedistriktet. Og det store lageret er sentrallager for Norge for alle tre merkene.

- Det er jo ikke mange som har sentrallager i Norge lenger. Vi har investert tre millioner i lagerutstyr, blant annet i et moderne paternosterlager som består av fire vareheiser og tilsvarer 800 kvm gulvareal. Videre har lageret 1.850 pallplasser. Til sammen har vi 10.000 lagernummer og en lagerbeholdning på 95.000 stk. Lageret skal serve 13 DAF verksteder, 30 SsangYong-forhandlere og 14 for Chevrolet. I løpet av tre måneder skal for øvrig antall Chevrolet-forhandlere dobles, mens målsetningen er 50 på sikt, forklarer Abrahamsen.

Deleomsetningen ligger på rundt 115 millioner kroner.

Delt person- og lastebilveksted

Under planleggingen av det nye verkstedet har de blant annet innhentet råd og tips fra de ansatte. Det er jo tross alt de som skal jobbe der. Totalt har man investert seks millioner kroner i verkstedutstyr, og nå er person- og lastebilverkstedet delt.

- Det første som ble lagt ned var tre prefabrikkerte graver på 26 meters lengder. I tillegg har vi fått på plass blant annet søyleløfter som tar lastebil og buss og en firetonns traverskran, for å nevne noe, sier Abrahamsen.

For de som har besøkt det gamle anlegget til DAF-importøren er det en stor overgang å komme inn i nye, lyse lokaler med det nyeste nye av utstyr.

- Vi er veldig stolte av anlegget og gleder oss til å betjene kundene her, avslutter en fornøyd Kai Abrahamsen.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!