Barskere front - snillere mot miljøet

Nye avgasskrav er rett rundt hjørnet og alle som vil produsere lastebiler for salg i Europa må ha løsningene klare. Nå har MAN lansert TG-serien i Euro 6-utførelse. Større kjølebehov av motoren sørger for en barskere front på lastebilene.

Tormod Magelssen

Det er kanskje en skjebnens ironi at gode, gamle Rudolph Diesel fikk plass hos nettopp MAN da han skulle utvikle sin motor. Den samme motorfilosofien som skulle komme til å bli dominerende for lastebiler og busser i snart 100 år, og som i disse dager utsettes for stadig tøffere utslippskrav fra myndighetene. Hadde gamle Diesel sett dette i spåkulen så hadde han nok ristet oppgitt på hodet og gravlagt hele motoren. Heldigvis gjorde han ikke det.

Euro 6

For å si det rett ut; de aller fleste brukerne er lite opptatt av Euro 6-normen. Men for å få lov å fortsette å produsere og selge lastebiler i Europa er dette lovkrav som produsentene bare måtte løse. Hadde man spurt en motoringeniør for 20 år siden hvordan man skulle klare å lage motorer som tilfredsstiller de knallharde kravene, ville han sagt at det var en umulighet. Men trinn for trinn har produsentene klart de stadig strengere kravene til utslippene, og nå er vi ved smått historiske Euro 6. Den som fortsatt ser på en moderne lastebil som et eksosspyende forurensningsmonster, bør lese seg opp litt på hva en moderne lastebilmotor faktisk er.

MAN har, som de fleste andre, valgt å kombinere EGR (eksosgassresirkulering) med etterbehandling der man bruker AdBlue (SCR-system), samt partikkelfilter. En av utfordringene til å stadig minske utslippene er å få nok kjøling til motoren. Dette krever mer luft inn gjennom fronten og er hovedårsaken til at lastebilene får designmessige endringer der. Det er med andre ord ikke bare snakk om pynt.

Hele TG-serien

Nå er det ikke bare langtransportbilen TGX som har fått disse endringene, det gjelder også de øvrige modellene i TG-serien; TGL, TGM og TGS.

Foreløpig stopper Euro 6-motorene på 480 hk, men i følge produsenten skal de større motorene selvsagt være klare for Euro 6 innen tidsfristen. D26-motoren på 12,4 liter får en større arvtager på 15 liter. Denne motoren skal ta seg av effekter fra 500 hk og oppover. Ryktene skal ha det til at den kommer til å stoppe på 620 hk. Sistnevnte skal sannsynligvis bare benyttes til MANs tungtrekker, men det forundrer oss mye om ikke den norske importøren har "gjort sine hoser grønne" på fabrikken, slik at de kan tilby norske kunder denne motoren i landeveisbiler også.

Sikkerheten har man også sett litt mer på. Blant annet kan MAN TGL og TGM leveres med filskiftvarsler i kombinasjon med Euro 6-versjonene. Storebror TGX kan nå leveres med automatisk panikkbrems, slik vi kjenner fra både Mercedes-Benz Actros og nye Volvo FH-serien.

MAN har for øvrig hatt premiere på en lastebil beregnet på kommunale etater, e-verk og lignende. Det er snakk om en fabrikkbygget crew cab i Euro 6-utførelse.

På introduksjonen av de nye Euro 6-bilene i München, fikk vi anledning til å prøvekjøre en av bilene. Valget falt på en utypisk norsk trekkvogn, en MAN TGX 4x2 med 440 hk og en totalvekt på 40 tonn. Ikke førstevalget for en norsk transportør, men en vanlig bil dem det konkurreres mot på norske veier om dagen. Etter en times kjøretur, både på motorveier og på svingete og kuperte tyske småveier, kan vi konkludere med at dette er en velkjørende og svært komfortabel lastebil. Med en aksel til og litt mer krefter i motorrommet så tør vi mene at dette er en fin arbeidsplass, også på norske veier.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!