23948sdkhjf

Ford Transit Connect Trend 1,0 EcoBoost:: Overraskende frisk minibensinmotor

God kjøreopplevelse, god respons og en overraskende frisk minibensinmotor. Slik kan vi oppsummere vår 2 000 kilometer lange prøvekjøring av nye Ford Transit Connect på norske veier.
Å måtte skrive hver gang at et nyttekjøretøy fra Ford kjører godt, begynner å irritere oss litt. Men det er jo sant, Transit Connect er god å kjøre, sitter bra på veien, har svært god styrerespons og en god førerplass.

Støynivået og kvalitetsfølelsen er dessuten forbedret flere hakk fra forrige Connect.

EcoBoost

Dette blir den første varebilen tilgjengelig med Fords 3-sylindrede EcoBoost-motor på bare én liter. Den produserer 170 Newtonmeter og 100 hestekrefter og vi må si at den fungerer overaskende godt, selv med to voksne og litt last i varerommet.

Litt uvant er det å måtte kjøre opp turtallet for å få nok kraft i en slik varebil, men det er en vanesak, som det meste annet.

På langkjøring holder det å sjalte ned til femtegir i motbakkene, sjettegiret fungerer fint på kjøringen ellers.

Det oppgitte forbruket på 0,56 liter på mila på blandet kjøring, klarte vi bare å oppnå på jevn landeveiskjøring med hastigheter på rundt 80 km/t.

Mange av milene ble kjørt av på motorveier med 100-sone, da gikk forbruket opp til over 0,7 liter på mila. Likevel skal det sies at vår bil bare hadde gått 20 mil da vi fikk den, så vi har vært med på å kjøre den inn.

Etter vår første tur med nye Connect spurte vi oss selv om den kunne bli den nye klasselederen. Ingen umulighet i visse markeder kanskje, for Ford har kommet med en god moderne bil med mye bra tilgjengelig sikkerhetsutstyr.

Men for Norge er nok modellpaletten for enkel til å nå ut til alle de kresne norske kundene. Den mangler firehjulstrekk og har kun automat i kombinasjon med bensinmotor på 150 hestekrefter, for å nevne noe.

Småplukk

De drøyt 200 milene vi rakk å legge på den vesle Forden forgikk på sølete, saltede, kalde og mørke veier. Da er det viktig med gode viskere og god styrefunksjon. Sistnevnte fungerte dårlig på E6 i kuldegrader. Spylefunksjonen rakk ikke langt nok opp på ruten, med det resultatet at man bare fikk gjort rent to striper.

Ved langkjøring savner vi armlener på førerstolen og armlenet i førerdøren fungerte ikke for undertegnede.

Vi kjørte treseters versjon og de fleste skjønner sikkert at i en slik bil vil det midterste setet bli i det minste laget. I Transit Connect er det så og si ikke beinplass til denne passasjeren, men det gir mulighet for de med barn. Kjører man med en voksen passasjer, byr benken på et relativt lavt komfortnivå, særlig på lengre turer.

Interiøret er moderne og funksjonelt. Førerplassen er god, men vi savnet armlener. Som treseter fungerer den kun om man har et barn i midten - det er ikke benplass til en voksen person her. Midtseteryggen kan legges ned og blir til bord med to koppholdere.

Varerommet i lang versjon måler 3,6 kubikkmeter og nyttelasten er på 715 kilo.

Ford Transit Connect Trend LWB 1,0 EcoBoost M6:

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062