Nye Daily har beholdt chassis-strukturen som i følge Iveco sikrer styrke, fleksibilitet og god holdbarhet. Kjøretøyet er lettere å spesifisere for varierte bruksområder, og Iveco tilbyr sine kunder av lette nyttekjøretøy mange nyheter.

Selskapet har fornyet både chassis-utførelsen og kassevognene, med særlig sterkt fokus på sistnevnte som er forbedret på alle områder, ikke minst når det gjelder kjøreegenskaper og lastekapasitet, takket være optimerte lastevolum og at det er blitt lettere å utnytte lasterommet. I tillegg vil Daily fortsatt bli tilgjengelig i et bredt spekter av minibusser.

20 kubikkmeters skap

Kassevognenes kapasitet er blitt forbedret gjennom et bedre forhold mellom akselavstand, totallengde og lengden på varerommet. Dette har resultert i nye 18 og 20 kbm modeller (best i klassen når det gjelder volum) og 11 kbm modellen (best i klassen når det gjelder last-effektivitet - en indeks som måler forholdet mellom lengden på varerommet og kjøretøyets totallengde).

Den nye designen med forlengede akselavstander og kortere bakre overheng, skal i følge Iveco sikre gode kjøreegenskaper uten å kompromisse med den velkjente manøvrerbarheten på trange plasser.

Alle modeller opp til 3,5 tonn har fått ny forhjulsfjæring som sikrer enda bedre kontroll med kjøretøyet, gir bedre komfort og samtidig størst mulig lastekapasitet. Det er utviklet en ny bakhjulsfjæring for modeller med enkle hjul. Det reduserer lastehøyden med 55 mm og gjør det lettere å laste og losse kjøretøyet.

Den tredje generasjonen Daily er utviklet for å gi enda bedre økonomi, blant annet med en reduksjon i drivstofforbruket på mer enn 5 prosent. Kjøretøyet oppgis å være best i klassen på dette området blant annet takket være et bredt spekter av motorer, girkasser og drivakselutvekslinger.

Mer komfortabel

Kjøretøyets komfort er også blitt forbedret med en førerkabin som er mer komfortabel og stille og med en kjøreposisjon og følelse som Iveco sammenligner med personbiler. Spesielt fremhever produsenten bedre ergonomi, bedre lydisolering og et mer effektivt klimaanlegg som skal bidra til høy kjørekomfort under alle forhold.

Produsenten synes likeledes å være svært tilfreds den nye designen som karakteriseres intet mindre enn som revolusjonerende¿

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!