I følge tallene til OFV hadde Ford ved utgangen av mars 11,8 prosent av markedet for varebiler med totalvekt inntil 3,5 tonn, som er en vekst på ca. 46 prosent sammenlignet med samme måned i 2013. I siste uke av forrige måned var andelen oppe i 17,8 prosent.

Et viktig moment i fremgangen er ansettelsen av Johnny Løvli (48) som salgssjef for nyttekjøretøy hos Ford Motor Norge. Han har blant annet åtte års fartstid som salgssjef for nyttekjøretøy- og storforbrukermarkedet hos Opel Norge.

Total modellfornyelse

Løvli og de norske Fordforhandlerne kan tilby et varebilprogram som nå er blitt totalt fornyet.

For vel ett år siden ble Transit Custom lansert og ble samme år kåret til Årets Internasjonale varebil 2013, og har i Norge opplevd en salgsvekst hittil i år på nesten 70 prosent sammenlignet med fjoråret i et varebilmarked som har gått tilbake med ca. 10 prosent.

En annen fersk nyhet er Transit Connect, som ble kåret til årets internasjonale varebil i 2014, og ligger rett bak Ford Custom på OFV's salgsstatistikk.

Nye 2-tonns Ford Transit er nå på vei til Norge, og i tillegg til klasseledende varebilegenskaper, vil denne modellen kunne leveres med firehjulsdrift.

Nevnes må også den lille varebilen Transit Courier. Den lanseres i Norge i juni og blir alene i sin klasse på det norske nyttekjøretøymarkedet. Ifølge Fords nyansatte salgssjef for nyttekjøretøy vil Transit Courier være et unikt produkt med stort potensiale på det norske varebilmarkedet.

Løvli har også stor tro på Ford Ranger, som ble kåret til årets internasjonale pickup i fjor.

- Den er dessuten den eneste pickupmodellen på markedet som har oppnådd 5 stjerner i Euro NCAP's sikkerhetstest. Dette, samt Euro NCAP-utmerkelsene på de øvrige nyttekjøretøy hos Ford, er en viktig betryggelse for våre eiere og brukere, fastslår han.

- Det som er spesielt interessant å registrere, er at det valget Ford nå har gjort med en sterk og fremtidsrettet satsing på sine nyttekjøretøy nå begynner å gi en uttelling som skaper sterk entusiasme både blant våre kunder og våre forhandlere, fastslår Steve Kimber, adm. direktør i Ford Motor Norge. - Men, legger Kimber til, - satsingen dreier seg ikke bare om produkter. Like viktig er det fokus vi og våre forhandlere har på et servicetilbud som er rettet mot å dekke nyttekjøretøykundenes spesielle behov.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!