I følge forhåndsomtalen fra Citroën Norge kjennetegnes nye Jumper med et moderne og praktisk design, klasseledende komfort, høy sikkerhet, robust kvalitet og fornuftig totaløkonomi.

Utvendig har den nye Citroën Jumper fått en moderne design med blant annet LED kjørelys som både gir bedre sikt og synlighet. Innvendig har den fått mer personbilfølelse med fokus på praktiske og brukervennlige løsninger slik at bilen kan fungere som et kontor på hjul. Den uttrekkbare skriveplaten gjør at arbeidsdokumenter er lett tilgjengelig, og den høyt plasserte girspaken er både ergonomisk og bidrar til å frigjøre plass i kupeen. Modellen har opptil ti oppbevaringsrom, deriblant et låsbart hanskerom som er stort nok for en bærbar pc.

Som standard er den nye Citroën Jumper utstyrt med et 12V uttak midt på dashbordet, en ideell plassering med tanke på lading av mobiltelefon eller bærbar PC. Setene hevdes å tilby det beste av komfort og støtte. Førersetet kan også utstyres med fjæring som kan reguleres avhengig av førerens vekt.

Jumper har som standard en "Connecting Box", som består av et USB-uttak og Bluetooth hands-free kit. Systemet kan også utstyres med audio streaming slik at fører og passasjer kan lytte til musikk fra mobiltelefonen uten å måtte koble den til fysisk.

Den tilbys også med en 5-tommers berøringsskjerm som kan utstyres med navigasjon og funksjon for ryggekamera, og hvorfra man kan styre alle mediafunksjonene. Opplesing av tekstmeldinger gir både mer sikkerhet og mer komfort.

Fornuftig totaløkonomi

Kostnader er en viktig del av en profesjonell aktørs hverdag, og Citroën hevder å ha gjort Jumper enda mer driftssikker og robust. Motorene oppgis å være både effektive og økonomiske, og på visse utgaver er drivstofføkonomien forbedret med opp til 15 prosent. Den nye Citroën Jumper er tilgjengelig med fire robuste og effektive dieselmotorer; 2,2-liters HDi på 110, 130 og 150 hk og 3,0-liters HDi på 180 hk. I tillegg tilbys Stop&Start-variantene e-HDi 130 og e-HDi 150.

Jumper tilbys med Intelligent Traction Control som bedrer fremkommeligheten på vanskelig underlag som snø, is og gjørme. Integrert i systemet er også Hill Descent Control som gjør det enklere å kjøre ned brattere bakker.

Modellen kan også utstyres med varsling om ufrivillig kryssing av veistripe,

hastighetsbegrenser/cruisekontroll, dekktrykkindikator, parkeringsassistent med ryggekamera med overlayfunksjon som viser avstand til hindringen bak gjør parkeringen enda enklere. For å hindre tyveri, vises området bak bilen på skjermen på dashbordet idet dørene bak åpnes.

Pneumatisk fjæring bak

Som kassevogn er Jumper tilgjengelig med tre akselavstander, fire lengder, og tre høyder og med varerom fra åtte til 17 kbm. Maksimal lastebredde er oppgitt til 187 cm og bredden mellom hjulkassene på 142 cm oppgis å være blant de beste i klassen. Skyvedørene på siden er opp til 125 cm brede, mens bakdørene kan være opp til 203 cm høye hvilket skal være best i denne kategorien. De kan for øvrig åpnes opp til 270 grader som opsjon. Pneumatisk fjæring bak sikrer at bilen forblir plan uansett hvordan den er lastet.

Snart i Norge

Den nye Citroën Jumper kommer på det norske markedet i midten av juni, og vil bli tilbudt med alle de ulike motorene. ESP vil være standard på alle modeller, og nye Jumper er selvsagt også tilgjengelig med DAB-radio. Prisene starter på kr. 269.000 ekskl. mva.

PS: Selv om vi i skrivende stund ikke har hørt et ord fra hverken den norske Peugeot- eller Fiatimportøren, skal det i anstendighetens navn nevnes at Citroën Jumper har en tvilling i Peugeot Boxer. Også Fiat Ducato er bygget på samme lest, men har de siste generasjonene hatt et eget motorprogram.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!