Trond Schieldrop

ABAX sikter mot milliarden

ABAX, med hovedkontor i Larvik, skal bli størst på elektronisk kjørebok, timeregistrering og flåtestyring på det europeiske markedet.

Relacom er en uavhengig tjenesteleverandør som designer, bygger, installerer og vedlikeholder faste og mobile nettverk for mange av verdens ledende operatører og systemleverandører. Selskapet leverer tjenester til både til bedriftsmarkedet og privatmarkedet, og er lokalisert over hele Norge. © Relacom

Relacom er en uavhengig tjenesteleverandør som designer, bygger, installerer og vedlikeholder faste og mobile nettverk. Selskapet har ca. 1.600 ansatte og til sammen 1.250 biler spredd over hele landet.

 

Lang erfaring

I 2009 gikk Relacom til anskaffelse av elektronisk kjørebok fra ABAX som nå er installert i alle biler.

– Bakgrunnen for anskaffelsen var behovet for å tilfredsstille myndighetenes krav og regler, og sikre selskapet og de ansatte, sier innkjøpssjef Jan Petter Eliassen i selskapet.

– Siden den gang har vi hatt en løpende prosess med å tilpasse systemet vår organisasjon. På slutten av fjoråret fikk ABAX ansvaret med å administrere elektronisk kjørebok for oss. Vi har kjøpt nesten hele pakken fra dem med unntak av flåtestyring. I dag har vi en profesjonell oppfølging og styring av systemet som går på lovpålagte myndighetsregler til kjøring utenom ordinær arbeidstid. Vi har også tatt i bruk Park and Go-løsningen, slik at vi betaler kun for effektiv parkeringstid via selskapet Easy Park.

 

Mange var skeptiske

På spørsmål om hvordan de ansatte tok overgangen fra å notere ned kjørelister med penn og papir til elektronisk kjørebok, svarer Eliassen at skepsisen var stor.

– ABAX deltok i møter med vår fagforening og våre ansatte og ga en troverdig forklaring på fordelene med tjenesten. De deltok også i møter med Datatilsynet. Hensikten var å innføre elektronisk kjørebok på en ordentlig måte. Det er ikke lov å bruke bilene til privatkjøring, og etter hvert har det blitt forståelse for at det beskytter mot å bli sjablongskattelagt av myndighetene.

 

Logger alle kjøreformål

I alle Relacoms biler er det montert en GPS-enhet.

– Systemet vet hvor bilen befinner seg geografisk og hvor den står parkert. Når bilen starter har vi forhåndsdefinert tidsrommet som ikke anses som yrkeskjøring – fra klokken fem om morgenen til klokken seks på ettermiddagen. Skal montørene på oppdrag utenom dette tidsrommet må de registrere formålet med turen via en egen app som er lastet ned på mobiltelefon eller nettbrett. Da taster de inn ordrenummer som gyldig dokumentasjon for å benytte kjøretøyet. Er det overtid registreres dette ved å føre opp ordrenummer som formål, understreker Eliassen.

– Som nevnt er ABAX også store på flåtestyring. Er det aktuelt å ta i bruk dette systemet?, spør vi.

– Først må vi gjennom noen formelle prosesser før en eventuell anskaffelsesprosess. Men et felles flåtestyringssystem og elektronisk kjørebok vil definitivt forenkle virksomheten, understreker han.

 

Trygg dokumentasjon og reduserte kostnader

På spørsmål om hvilken effektiviseringsgevinst løsningen har gitt selskapet, svarer Eliassen at det for det første sikrer at Relacom nå tilfredsstiller myndighetenes krav og beskytter både selskapet og dets ansatte.

– Dersom det i etterkant skulle dukke opp uforutsette hendelser, kan vi om nødvendig dokumentere posisjonen til bilene.

Eliassen mener det er vanskelig å anslå eksakt hvor mye Relacom har spart i kroner og øre med elektronisk kjørebok.

– Privatkjøringen har gått ned og vi har redusert kilometerforbruket og drivstoffutgiftene. Vi har også økt bevisstheten hos våre sjåfører til riktig bruk av bilene, sier Eliassen og legger til at det er meget godt fornøyd med ABAX sine tjenester. – Vi har et godt samarbeid til glede for begge parter og selv har vi blant annet profilert firmabilene våre med at Relacom benytter deres elektroniske kjørebok, avslutter han.

Jan Petter Eliassen viser GPS-enheten som er montert i alle Relacoms biler. © Trond Schieldrop

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!