23948sdkhjf

Nordisk julehandel på nett for over 10 milliarder kroner

Nordiske forbrukere anslår at de har netthandlet varer til en verdi av 32 milliarder kroner i tredje kvartal. Nå står julehandelen for døren, og forbrukere i Norden anslår at de vil netthandle julegaver til en verdi av drøyt 10 milliarder kroner.

Dette viser PostNords rapport Netthandel i Norden for tredje kvartal 2014. Syv av ti forbrukere i Norden netthandlet i løpet av tredje kvartal i år. Den høyeste andelen netthandelsforbrukere finnes i Norge (72 prosent) og den laveste i Finland (62 prosent).

- Norge har ikke bare den høyeste andelen netthandelsforbrukere, men også det høyeste gjennomsnittlige pengeforbruket, sier utviklingssjef for E-commerce i PostNord, Kristin Anfindsen.

Norske netthandelsforbrukere anslår at de netthandlet varer for 8,5 milliarder kroner i tredje kvartal. I gjennomsnitt handlet norske netthandelsforbrukere for 3.259 kroner.

En av tre handler julegaver på nett

33 prosent av de nordiske forbrukerne anslår at de skal kjøpe julegaver på Internett i år til en samlet verdi av 10 milliarder kroner. Dette gjelder også for Norge; én av tre norske forbrukere sier at de tror de vil handle julegaver på nett i år, og her forventer de i snitt å legge igjen 2.300 kroner. Dette betyr at nordmenns julehandel på nett vil summere seg til rundt 3 milliarder kroner.

- Trolig er dette en ganske forsiktig prognose, da 31 prosent av forbrukerne ennå ikke vet om de kommer til å netthandle julegaver. Den viktigste årsaken nordiske forbrukere oppgir til at de velger å netthandle julegaver er at det er enkelt og komfortabelt, men også at det er billigere, sier Anfindsen.

Netthandel i Norden tredje kvartal 2014, sammendrag: Verdien av nordiske forbrukeres netthandel i løpet av tredje kvartal 2014 beløp seg til cirka 32 milliarder kroner. Av disse anser forbrukerne at cirka 8,7 milliarder kroner er netthandel via nettsider de mener er utenlandske. 43 prosent av de nordiske netthandlerne oppga at de hadde handlet fra utlandet i løpet av kvartalet. Når innbyggerne i Norden netthandler fra utlandet, foretrekker de Storbritannia, USA, Kina eller Tyskland. Klær/sko, bøker/medier, hjemmeelektronikk samt kosmetikk, hud- og hårpleieprodukter er de fire varekategoriene som flest forbrukere i de nordiske landene kjøpte på nett i årets tredje kvartal. 33 prosent av de nordiske forbrukerne anslår at de skal kjøpe julegaver på Internett i år til en samlet verdi av 10 milliarder NOK. De nordiske forbrukerne mener de vil julegavehandle for til sammen nesten 55 millioner kroner. Julehandelen på Internett kulminerer i slutten av november. Den viktigste årsaken til at forbrukerne i Norden velger å handle julegavene sine på Internett, er at det er enkelt og komfortabelt.

Om netthandel i Norden tredje kvartal 2014

PostNord følger den nordiske utviklingen innen netthandel hvert kvartal, og undersøkelsen bygger på forbrukernes vurderinger av hvor mye de har netthandlet for. Netthandelen i Norden publiseres én gang i kvartalet og bygger på en forbrukerundersøkelse som blir gjennomført i Sverige, Danmark, Norge og Finland, med drøyt 4.000 respondenter. Forbrukerundersøkelsen ble gjennomført i oktober 2014.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078