Jungheinrich har hatt produksjon i den lille byen Moosburg noen mil nord for München siden 1994 da selskapet overtok den konkursrammede britiske Lancer Boss gruppen, inkludert den tradisjonsrike tyske truckprodusenten Steinbock som tilførte Jungheinrich både kompetanse og nye produkter, blant annet motvektstrucker med forbrenningsmotor og smalgangstrucker.

Etter overtakelsen ble den tidligere Steinbockfabrikken både modernisert og oppgradert, men på grunn av beliggenheten inne i Moosburg var det ikke lenger noen mulighet for ytterligere utvidelse. Jungheinrich bestemte seg derfor å bygge en helt ny fabrikk. Arbeidet startet i mai 2012 og i september i fjor ble den første trucken produsert.

Betydelig investering

Fabrikken ligger i tettstedet Degernpoint - i luftlinje bare en drøy kilometer fra Moosburg, men på den andre bredden av den majestetiske elven Isar som fra sin kilde i de østerrikske alper renner nordover og inn i Tyskland, gjennom München, Moosburg og resten av Bayern før den munner ut i Donau.

Fabrikken har kostet 40 millioner euro og representerer den største investeringen Jungheinrich har foretatt så langt. Den har et produksjonsareal på 23 000 kvm, 300 ansatte og en årlig kapasitet på 3 000 ulike smalgangstrucker og autotrucker som tidligere ble produsert i Moosburg. Denne fabrikken kan nå på sin side utelukkende konsentrere seg om motvektstrucker og har således fått økt sin produksjonskapasitet av slike i betydelig grad.

Høy automatiseringsgrad

Har man sett én truckfabrikk - eller en lastebilfabrikk for den saks skyld - har man sett alle. En lett flåsete uttalelse fra en blasert skribent som har fulgt bransjen i 25 år, men så langt har det ikke vært langt unna virkeligheten. Degernpoint er unntaket. Ikke så rart kanskje - fabrikken er som sagt ikke mer enn noen måneder gammel og Jungheinrich hadde all verdens muligheter til å bygge en state-of-the art fabrikk som både sikrer en optimal produktivitet og som samtidig ivaretar miljøet gjennom energibesparende løsninger og som byr på et arbeidsmiljø temmelig ulikt mye av det man ser ellers på kontinentet.

Det er naturligvis lagt stor vekt på å oppnå en så optimal materialflyt som mulig. Lean-produksjonen er 100 prosent ordrestyrt, og grovt forklart er den rektangulære bygningen delt inn i fire hovedområder; logistikk, produksjon, lakk og montering. Logistikkområdet strekker seg langs hele den ene langveggen og er ansvarlig for levering av både råvarer til produksjon og deler til montering. Et svært avansert lakkanlegg går langs hele den andre langveggen. Området på midten er delt mellom produksjon og montering.

Produksjonen av chassis, master, kabiner og frontelementer foregår på separate produksjonslinjer og er preget av både en høy automatiseringsgrad og utallige kvalitetskontroller. Mastene blir eksempelvis sjekket med laser for å kontrollere at de holder seg innenfor toleranseområdet på én millimeter.

Fra produksjon går komponentene gjennom en rekke prosesser i lakkanlegget som tar hele seks og en halv time.

Deretter går de inn i monteringsområdet som består av fem ulike linjer. Gjennom disse flyttes komponentene med AGV-er som det østerrikske selskapet DS Automation har levert ca. 20 stykker av. De mange komponentene som skal monteres etterforsynes ved hjelp av et enkelt kanban-system; på hver monteringsstasjon er de aktuelle delene plassert i to paller på et svingbart bord. Når den ene pallen er tom, snus bordet bare rundt for å bli erstattet med en full.

I enden møtes linjene til chassis og mast/arbeidsplattform som monteres sammen til en komplett truck. Deretter gjennomføres det nye omfattende funksjons- og kvalitetstester av blant annet stabilitet hydraulikk, motor og bremser før trucken til gjøres trucken klar for transport til kunde.

De aller fleste truckene var i Jungheinrichs velkjente farge, men vi så også flere røde som en kunde hadde bestilt. Vi så også en grønn - med Mitsubishilogo - som skulle skipes til en kunde i USA, og som er et resultat av produksjons- og distributøravtalen som Jungheinrich og Mitsubishi Caterpillar Forklift innledet for ca. fem år siden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!