Med lanseringen av e-NV200 er Nissan den første bilprodusenten som har to helelektriske biler i globalt salg. Her i landet starter salget i september og e-NV200 vil være tilgjengelig både som varebil og femseters personbil.

Rekkevidden til e-NV200 er inntil 170 km (NEDC standard). Batteriet kan lades over natten ved å bruke 10 eller 16 Ampere, eller man kan benytte 32 Ampere og redusere tiden til 4 timer vs. 16 Ampere, dersom man velger modellen med 6,6 kW lader. Med CHAdeMO DC 50 kW hurtiglader kan man lade batteriet fra 0-80 prosent på bare 30 minutter. I Norge finnes det rundt 80 hurtigladere og det er forventet større utbygging i år, mens i Europa for øvrig er det etablert mer enn 1 000 offentlige CHAdeMO hurtigladere.

Andre generasjons AC synkronmotor

Selv om e-NV200 er basert på eksisterende NV200, har den likevel gjennomgått en full utvikling av Nissans ingeniører. Drivverket har blitt endret på flere viktige områder for å passe inn i den nye modellen, mens det også er gjort endringer på karosseriet for å sørge for best mulig lastekapasitet.

Bilen drives med Nissans nylig innførte andre generasjons 80 kW AC synkronmotor som gir bilen en toppfart på 120 km/t, og Litium-Ion-batteriene har fått en ny utforming slik at de skal kunne plasseres under vareromgulvet. Den elektriske varebilen har derfor beholdt lastevolum på 4,2 kbm og kan frakte to europaller, mens skyvedører på begge sider og stor åpning bak, gjør at inn- og utlasting er enkelt.

Batteriene er plassert i en ekstra forsterket sone i tilfelle en kollisjon. Denne monteringsenheten bidrar dessuten til at vridningsstivheten i den elektriske varebilen er blitt økt med 20 til 35 prosent sammenlignet med en konvensjonell NV200.

I samarbeid med flere store selskaper som FedEx, Coca-Cola, DHL og IKEA har e-NV200 vært gjennom en omfattende testperiode. Tilbakemeldingen fra sjåfører og flåteansvarlige har blitt brukt for å fintune e-NV200 før start av serieproduksjon på Nissans varebilfabrikk i Barcelona i Spania.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!