Det faktum at Scania endte på 1 493 registrerte lastebiler over 16 tonn i fjor, mens Volvo "bare" klarte 1 488 ble elegant hoppet bukk over på et pressemøte rett over nyttår. I stedet konsentrerte Volvo Norge seg på de segmentene der merket ble markedsleder; lastebiler over 10 tonn og lastebiler over 22 tonn.

- Det er tredje år på rad at vi øker vår markedsandel for lastebiler over 16 tonn. I fjor endte vi med en markedsandel på 37,3 prosent. Bunnoteringen opplevde vi i 2009 da vi bare hadde 28,6 prosent. Totalmarkedet i fjor endte på 3 985 enheter. For inneværende år regner vi med at markedet blir omtrent uforandret. Det betyr ca. 3 800 lastebiler over 16 tonn, forteller administrerende direktør Erik Engelien.

Han legger til at Volvo kan vise til en høy andel med servicekontrakter og at ettermarkedet er stabilt. Volvo har opplevd et godt salg av Euro 5-biler før de nå begynner å levere Euro 6.

- Vårt mål for inneværende år er en markedsandel på 20 til 25 prosent for lastebiler i segmentet fra 10 til 16 tonn, og 38 prosent over 16 tonn. Dette er tall som gjelder Volvo, i tillegg kommer Renault Trucks som vi også representerer, forklarer Engelien.

Dual brand

Etter at Volvo-importøren overtok Renault-ansvaret i fjor, har de jobbet mye administrativt for å implementere franskmannen i organisasjonen. Nå er utrullingen i gang og flere av anleggene får nå opp reklame for både Volvo og Renault, et signal om at de er såkalt "Dual brand-forhandler".

- Dette vil gjelde for mange av våre forhandlere og sørge for at Renault-kundene får et servicenett de ikke har vært i nærheten av i Norge tidligere, sier Engelien.

Dominerer bussmarkedet

På buss har Volvo vært markedsleder i Norge siden 60-tallet. I fjor oppnådde Volvo en markedsandel på 41 prosent i fjor, i et totalmarked på 873 busser. Det spesielle i bussbransjen er at det er mange tilbydere av buss, mens det er svært få kunder å forholde seg til. Anbudene styrer det meste, og i inneværende år er det færre anbud å sloss om. Dermed regner Volvo med en nedgang i totalmarkedet og tipper det havner på rundt 600 busser. At de nå har Renault i porteføljen bidrar til at de kan gi anbud også der det er snakk om minibusser.

Nye karavaner

Volvo-organisasjonen har gjort store fremskritt de senere årene, ikke minst når det gjelder image-bygging. Noe av årsaken til det er trolig de store aktivitetene rettet mot kunder og sjåfører. I fjor la Volvo ut på en omfattende karavane i hele landet, for å vise frem nye FH-serien. I år legger organisasjonen ut på tur igjen, denne gang med enda flere modeller å vise fram, i og med at hele modellrangen nå er fornyet. Årets karavane vil dessuten bli et samarbeid med kollegaene i Volvo Maskin.

- Vi skal bruke anleggsmaskiner som ballast ved prøvekjøring av lastebilene. Samtidig skal vi arrangere Volvo-anleggsdager på utvalgte steder i Norge, der vi blir værende flere dager og lar anleggskunder og lastebilkunder oppleve hva vi har å tilby av lastebiler, samtidig som Volvo Maskin kan vise fram maskiner, forteller informasjonssjef Torstein Magelssen Volvo Norge. Han opplyser at årets karavane starter opp nordpå den 22. mai, mest sannsynlig i Kirkenes. Deretter skal karavanen kjøres sydover. Den vil bestå av 12 til 14 lastebiler, 10 til 15 anleggsmaskiner, samt en turbuss.

- Vi skal også ut på karavane med Renault Trucks, men her er ikke planene helt ferdige ennå, sier Magelssen.

Sjåførfokus

Volvo har for lengst innsett at sjåfører ofte er premissgivere ved valg av lastebil. Nå er Volvo Sjåførklubb oppe i 5 500 medlemmer og øker stadig. Dette skal det bygges videre på. I tillegg setter Volvo i gang en stor sjåførkonkurranse som kalles "The Drivers Fuel Challenge". Dette er en konkurranse for hele Verden. I Norge skal man konkurrere lokalt og regionalt, før det blir en landsfinale før sommerferien. Vinneren blir sendt til "Verdens-finalen" som finner sted i Göteborg i september.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!