Ford blir første merke i Norge med en varebil klasse 2 i dette segmentet, de aller minste varebilene. I Europa vil den konkurrere med modellene Citroën Nemo, Peugeot Bipper, Fiat Fiorino og ekstra kort utgave av Mercedes-Benz Citan og Renault Kangoo. Med sine 10 centimeter ekstra, er det bare Forden som får plass til vår norske statskasse.

Det blir ikke krevende øvelse å selge Transit Courier for forhandlernettverket. Man behøver kun å forholde seg til ett karosseri, to utstyrsnivåer og tre motorer.

Ford én-liters EcoBoost bensinmotor på 100 hestekrefter og 170 Newtonmeter passer godt i Courier. Den oppleves som både stillegående, sterk og kvikk. Selv med 150 kilo stroppet fast i varerommet og to voksne foran. Det billigste alternativet blir likevel den nye 1,5-liters Duratorq-dieselen på 74 hestekrefter og 190 Newtonmeter, men den var ikke klar for prøvekjøring i Frankfurt. Vi fikk imidlertid prøvekjøre det tredje motoralternativet, 1,6 liters Duratorq med 95 hestekrefter og 215 Newtonmeter. Den oppleves ikke nevneverdig bedre en den lille bensinmotoren på vår tur.

Topphengslet

Varerommet måler 2,3 kubikkmeter (SAE) og har en lastelengde ved gulvet på 162 cm. Nyttelasten er oppgitt til 660 kilo brutto nyttelast og det er plass til en standard eur-pall. Men her kommer også det første av to ankepunkter. For å få på plass statskassen, tar Ford Norge kun inn modeller med topphengslet bakluke. Den ville ikke fått plass med sidehengslede bakdører på grunn av at låsmekanismen da tar opp noen centimeter i gulvet. Med topphengslet bakluke utgår også lasting med gaffeltruck, noe som sikkert ville vært interessant for noen. Men likevel er Courier interessant, særlig for budfirmaer som kjører mye løsøre som pizzabud og som verktøybil for enkelte håndverkere. Vi vet det er mange varebiler i klassen over, som nesten alltid kjører med mye plass til overs.

Det andre ankepunktet er plassen bak rattet. Vi satt godt med flere centimeters klaring mellom seterygg og varevegg. Men testsjåførene var rundt 175 på sokkelesten og dessuten mister Courier to centimeters klaring når den norske veggen blir satt inn, også dette på grunn av statskassa. Noen kan dermed oppleve den som noe trang. Men likevel var det testsjåfører på over 180 centimeter som satt godt på grunn av god beinplass i kupeen.

To utstyrsnivåer

Oppbevaringsplasser finnes i dørene, i midtkonsollen og i takhyllen. Setene er behagelige med god sidestøtte og rattet er høyde- og lengdejusterbart. I grunnpakken Ambiente får man vindu bak, elektriske oppvarmede og justerbare speil, oppvarmede forseter, bakkestartassistanse, My Ford Dock og ikke minst DAB+ radio. Legger man på 11.500 kroner får man Trend som inneholder takhylle, manuell AC, Ford Sync med nødhjelpsassistanse, skyvedør på høyre side, 12V-uttak i midtkonsoll og bak og skinntrukket ratt og girkule. I tillegg får du med tåkelys foran og heldekkende hjulkapsler.

Ford fortsetter sin sjarmoffensiv på teknologisiden og lanserer Sync med Applink. Det gjør at du får kontroll over diverse apper på din smarttelefon gjennom bilens underholdningssystem. Appens innhold vises dermed på bilens display og man kan spille av for eksempel musikk fra Spotify. Annet tilgjengelig utstyr er ryggekamera, navigasjon og automatisk klima.

Gunstige priser

Innstegsmodellen Ambiente med en 1,5 TDCi starter den på 149.000 kroner inkludert merverdiavgift, men uten levering. For bare tusen kroner mer får du 1,0 EcoBoost-motoren. Fra 1,5 TDCi til 1,6 TDCi øker prisen med 11.000 kroner. Velger du en Trend med største motoren vil den koste 171.500 kroner og samme utstyrsnivå med bensinmotoren starter på 161.500. På sikkerhetssiden får du med dekktrykksensor, stabilitetskontroll, bakkestartassistanse, beltebeskyttelse, tilhengerstabilisator og nødbremseforsterker. Fører og passasjer har front- og sideairbags. 55 prosent av Courier er produsert i ekstra sterkt stål.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!