Bring er en av de ledende logistikkleverandørene i Nord-Europa, og Vehco er ledende leverandør av flåtestyringssystemer i de fleste landene hvor Bring har sin virksomhet.

Daglig leder Stein Børre Johnsen og leder transportutstyr Leif Nordmo i Bring Linehaul forteller at systemet også har økt sikkerheten for sjåførene.

– Vi får sanntidsinformasjon om hvor bilen/sjåføren til enhver tid befinner seg, og kan aksjonere i tilfelle uforutsette hendelser. Vårt kjørekontor har statistikker over lønnsom kjøring og kjøreadferd som kan bidra til å redusere drivstofforbruket. Systemet registrerer med en gang brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser. Vi har også oversikt over hvor bilene befinner seg slik at vi kan omdirigere dem til kunder i tilfelle hasteoppdrag, sier Johnsen og Nordmo.

De forteller at alle bilene til Bring Linehaul i Norge og Sverige i dag benytter flåtestyring.

– Formålet med flåtestyring er å gjøre kjøringen mer lønnsom og redusere driftskostnadene. Sist men ikke minst har vi fått bedre og mer nøyaktige miljørapporter.

Til nå benytter 120 biler i Bring Linehaul flåtestyringssystemet mens underleverandører benytter mobilapper. Det er en enklere versjon av løsningen.

 

Effektiv håndtering av bilparken

Vehco har levert tjenester som omfatter posisjonering, sporing, geofence, kjøre- og hviletider, fjernnedlasting fra fartsskriver, ordrebehandling (ved integrering med TMS), eco-driving, drivstoffoppfølging og underleverandørløsninger.

– Løsningen har gitt oss tilgang på rapporter og administrative funksjoner for effektiv håndtering av vår vognpark, sier Johnsen og Nordmo. – Det er disse tjenestene som vi nå ser sparer tid, ressurser og kostnader på i den daglige driften.

 

Positive erfaringer

Erfaringene med bruk av flåtestyringssystemet er udelt positive både på kjørekontoret til Bring Linehaul og blant sjåfører.

– Sjåførene får tilbakemelding på alt fra kjøreadferd til drivstofforbruk. De kan på en enkel måte sammenlikne kjøringen fra forrige måned og nå, sier Johnsen og Nordmo. De mener innføringen har vært en vinn vinn-situasjon for selskapet og kunder.

Posten og Bring har samme eier, men har pr i dag ikke tilgang på hverandres flåtestyringssystem.

– Det er strengt regulert i forhold til hvem som kan se hva. For oss er det viktig at de som har ansvaret for transportoppfølging og produksjon får den informasjonen de etterspør, sier Johnsen. – I et strategisk perspektiv er det selvsagt nyttig med en enhetlig løsning, påpeker han.

 

Ekstremt lave administrasjonskostnader

Bring Linehaul arbeider etter full-loads prinsippet hvor kundene plomberer trailerne ved avgang og åpner dem ved ankomst.

– Dette gir oss ekstremt lave administrasjonskostnader, som i dag er på kun 2,7 prosent av omsetningen. Vi har valgt å si nei til komplekse stykkgods- og pakkeleveringer. Dette tar andre aktører i Posten konsernet seg av. Vi jobber med hele enheter, noe som forenkler planlegging, administrasjon og medfører få avvik, sier Johnsen og Nordmo, som til slutt kan fortelle at selskapet har en årlig omsetning på 900 million kroner.

Bring Linehaul AS er eid av Posten Norge, har 320 ansatte og omsatte i 2015 for ca. 900 millioner kroner. © Posten Norge

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!