Totalt ble det fraktet 2,1 millioner tonn gods over Larvik Havn i fjor, en økning på 14 prosent fra 2014. Dermed passerte godsomsetningen to millioner tonn for tredje gang i havnens historie. Økningen skyldes flere forhold, blant annet vekst i stein- og tømmertrafikk, samt flere prosjektlaster enn tidligere, melder Larvik Havn.

 

Nedgang i containere

Det ble håndtert 62.700 containere (TEU) over havnen i Larvik i fjor, en nedgang på tre prosent fra året før. Med 0,68 millioner tonn utgjorde containergods 32 prosent av samlet godsomsetning. 738.000 passasjerer reiste over Larvik Havn i fjor, det var 2 prosent flere enn i 2014. Gods med ferge utgjorde 0,59 millioner tonn (+ 6 prosent).

Den samlede trafikk- og aktivitetsveksten førte også til ny omsetningsrekord for Larvik Havn KF. I 2015 omsatte foretaket for 57 millioner kroner, en vekst på 1 million fra året før. Siden 2010 har omsetningen økt med over 30 prosent.

 

Nor Lines utvider i Larvik

Etter lenge å hatt behov for et større areal i Larvik, flyttet Nor Lines AS nylig kontorlokalene og bilterminalen til Elveveien hvor selskapet nå er samlokalisert med DHL Freight.

Nor Lines opplyser i en pressemelding at de der har overtatt terminaldriften til DHL Freight og fått ansvaret for store deler av deres distribusjon og innhenting av import- og eksportgods.

Nor Lines beholder sine gamle lokaler i Kanalgata som skal benyttes til 3PL-lager og cross-docking. Terminalen på kaia er naturligvis også beholdt og blir nå en rendyrket terminal for sjøfrakt.

Larvik er en viktig havn også for Nor Lines som nå har flyttet bilterminalen til Elveveien, gjort om lokalene i Kanalgata til 3PL-lager og cross-docking og rendyrket terminalen på kaia til sjøfrakt. © Larvik Havn

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!