Patrik Berglund, daglig leder i Xeneta AS, blir overrasket når jeg trekker frem bildet jeg tok av ham og partneren Thomas Sørbø for drøyt fire år siden. Det ble tatt i et slitent kontorbygg på Ensjø og på det kummerligste kontoret jeg noen sinne har vært innom. Da var det bare noen få måneder siden de hadde sagt opp sine gode jobber i sine i Kuehne + Nagel og i stedet valgt å satse på ideen om et produkt som de mente ville kunne revolusjonere sjøfrakt. Til dette trengte de verdens beste programmerer, og Vilhelm Vardøy ble shanghaiet over en pizza i Nydalen.

– Dette var gøy. Du besøkte oss virkelig i startfasen, sier Patrik, mens studerer bildet nøyere og ler av det halvhjertede forsøket de unge guttene hadde gjort på å henge opp noen gardiner.

Målet var å utvikle en informasjonsdelingstjeneste innenfor shipping hvor fraktkjøperne kunne måle prisene både mot markedsgjennomsnittet og best-i-klassen priser. Omtrent slik man finner den rimeligste flybilletten til New York eller hvilken butikk som har de billigste prisene, men med den vesentligste forskjellen at prisene skulle rapporteres inn av de transportkjøperne og altså ikke av tilbyderne.

Siden etableringen har selskapet samlet inn og systematisert enorme brukerdata og samtidig perfeksjonert løsningen som kan bidra til å redusere sjøfraktprisene i betydelig grad.

Holder seg foreløpig til sjø

Den unge troikaen Berglund, Sørbø og Vardøy fikk umiddelbart tilbakemeldinger fra markedet om at de hadde fått ideen til et kjempeprodukt. Høye på seg selv så de ikke bare for seg en sjøfraktindeks, men også tilsvarende for både bil- og flytransport og fikk registrert domener på dette.

Foreløpig har de imidlertid valgt å holde seg til sjøfrakt, en bransje som omsetter for 200 milliarder dollar og således er mer enn stor nok til at Xeneta kan holde seg til den i all fremtid.

– Jo flere brukere som avgir data, desto bedre og mer nøyaktig blir det. Hvor mange har dere nå?

– I begynnelsen gikk vi på alle selskaper, både store og små. I dag har rundt 1.500 signert seg opp på plattformen vår. Men nå er vi stort sett bare i dialog med store aktører som vi har ca. 500 av, opplyser Patrik, og remser opp et rekke svært kjente, globale selskaper som han imidlertid ikke vil ha på tykk.

 

Ingen direkte konkurrenter

Til tross for den gode mottakelsen produktet har fått i markedet, er det ingen andre aktører som har kommet med en tilsvarende løsning.

– Da vi startet opp fantes det stort sett bare generelle økonomiske indekser som for eksempel opplyste at nå går det godt i Europa og dårlig i Asia. I løpet av de årene vi har holdt på har det kommet mange plattformer hvor man kan booke en container fra en havn til en annen, men ingen som har samme datatilnærming som oss. Det er en svært tung prosess å få kundene til å gi fra seg egne data, men når man begynner å få fart på dette er det en sykt bra setup fordi det genereres et nettverk blant brukerne som kobler seg sammen og som gir større verdi til hverandre uten at de omtrent vet om det, sier Patrik.

– Hvis andre skal gjøre noe tilsvarende må de starte helt på scratch og gå på alle de vi har. Tenkt deg hvis man skulle starte Facebook 2 i dag. Brukerne sitter i et fantastisk nettverk og er neppe villig til å begynne å bygge opp et slikt på nytt.

– Litt av det Thomas Sørbø og jeg hadde med oss fra Kuehne + Nagel var at du skulle ha etablert businessen din før du eskalerer. Mange risikokapitalinvestorer har imidlertid en annen approach og sier at du bare skal eskalere og "gunne" på for så at businessen kommer senere, sier Patrik Berglund. © Henning Ivarson

 

Nye tjenester

For et drøyt år siden konkluderte Xeneta at de hadde bygget opp en stor nok database.

– Vi hadde nådd et metningspunkt og samtidig forbedret plattformen voldsomt. Men før vi var helt klare til å begynne å tjene penger, måtte produktet bli perfeksjonert. Fra januar til mai år ble det videreutviklet til tre ulike versjoner som er optimalisert til hver sin brukergruppe. I år kommer vi til å selge for flere millioner kroner. Det ser veldig bra ut og responsen er helt i tråd med det vi trodde. Til og med litt over.

Den største nyheten er Xeneta Insight som er en løsning der brukeren ikke behøver å gi fra seg egne data.

– Det er myntet på mindre selskaper som ikke helt har kontroll på kontrakter, terminalkostnader etc. fordi de får prisene fra en speditør. Med denne løsningen kan man for eksempel stille speditøren spørsmålet "hvorfor fakturerer du meg på vanlig måte nå som markedet har stupt?". Et utrolig lettvint produkt, fastslår Patrik.

Xeneta Intelligence og Xeneta Analytics er basert på at brukerne gir fra seg egne data, men som gir desto større merverdi. Gjennom å måle hva man selv skal betale for frakten mot markedsgjennomsnittet og best-i-klassen priser har flere fremtredende fraktkjøpere allerede med den opprinnelige løsningen vært i stand til å redusere sjøfraktprisene med mer enn 30 prosent.

– Alt måles fortløpende og dynamisk. Selv om vi er kommet langt på plattformen, er det fortsatt mye som kan utvikles. I dag rapporterer vi markedssnittet, høy og lav, men drømmen er selvfølgelig å få det splittet ned på det enkelte rederi. Vi har disse dataene fra kundene, men de gjøres ikke tilgjengelige for andre i nettverket. Dette er et svært kontroversielt tema og vi er veldig varsomme, poengterer Patrik, som forteller at de har brukt store ressurser på advokater i både USA og flere europeiske land.

 

Enorme prisforskjeller

Behovet for økt transparens innenfor sjøfrakt er ifølge Xeneta klinkende klart.

– I løpet av de siste årene har markedet mellom Det fjerne østen og Europa knelt fullstendig, og i år har det vært rekordlavt, sier Patrik og tar frem laptopen sin.

– Dette er et eksempel på priser for en container mellom Shanghai og Hamburg den 10. september. Her ser du at de varierer fra 2.400 til 982 dollar. I sommer var det helt i bunn med 240 dollar. Dette er ikke engang de laveste prisene, men et utsnitt av nedre del av markedet. Vi har registrert priser ned på 150 dollar for en container fra Shanghai til Rotterdam. Det er billigere enn om den hadde vært sendt med lastebil fra Oslo til Larvik. Helt sprøtt rett og slett.

– Men selv om markedet har stupt er det altså fortsatt så store prisforskjeller likevel lønnsomt å bruke dere?

– Vi er gode i både nedgang og oppgang, sier Patrik med et smil.

 

Lever foreløpig på risikokapital

Han er synlig tilfreds med situasjonen.

– Ja, alt i alt har det gått bedre enn forventet. Men det går aldri som man tror og gjerne også som en berg og dalbane, sier Patrik.

Selskapet hadde likevel ikke vært der de er i dag uten risikovillige investorer. Kapitalbehovet var imidlertid aldri et tema da vi snakket sammen for fire år siden.

– Da vi startet opp hadde vi konsulentselskapet vårt, Nordilog, som var et stein til stein-selskap. Du henter inn noen kunder, betjener dem, bygger opp en portefølje og tjener penger til slutt. Det var en fornuftig måte å bygge på, men etter hvert forstod vi at det finnes en hel verden der ute hvor man kan hente inn penger hvis man har en god idé og kan vise at den kan settes ut i live. Litt av det Thomas og jeg hadde med oss fra Kuehne + Nagel var at du skulle ha etablert businessen din før du eskalerer. Mange investorer har imidlertid en annen approach, hvor de sier at du bare skal eskalere og "gunne" på for så at businessen kommer senere.

Så langt har Xeneta hentet inn rundt 8,5 millioner dollar og mer skal det bli.

– Å hente inn nye investorer er en viktig del av reisen og noe vi jobber med hele tiden, sier Patrik.

Kontorene til Xeneta har en moderne, minimalistisk stil. En "kul" arbeidsplass for rundt 30 ansatte, og som selskapet forventer vil bli økt til nærmere 50 i løpet av neste år. Gjennomsnittsalderen på de ansatte er lav og hele tolv ulike nasjonaliteter er representert. © Henning Ivarson

 

Internasjonalt miljø

På senhøsten i fjor flyttet Xeneta kontorene sine fra Ensjø til Grünerløkka.

– Så dere gikk altså ikke rett til Aker Brygge?

– He, he. Flere har kommentert akkurat det. Vi var faktisk veldig nære på å etablere oss i Oslo sentrum, men når man kan ansette to mennesker på den ekstrakostnaden ville det vært rene galimatias.

Kontorbygget rett ved siden av gamle Ringnes bryggeri er langt fra ny, men lokalene er blitt pusset opp i en moderne, minimalistisk stil. En "kul" arbeidsplass for rundt 30 ansatte, og som Patrik forventer vil bli økt til nærmere 50 i løpet av neste år. Gjennomsnittsalderen på de ansatte er lav og hele tolv ulike nasjonaliteter er representert.

– For å betjene de ulike markedene på beste måte har det vært viktig for oss å rekruttere internasjonalt, men også på utviklersiden har vi mange utlendinger.

Selskapet har hatt nok av søkere. Patrik forteller om et internasjonalt "startup"-miljø bestående av mange mennesker som ønsker å komme inn tidlig og være med å bygge opp virksomhet.

– Vi har stort sett brukt sosiale medier og fått stor respons på det. Pressedekning i noen internasjonale techblader, som denne typen mennesker leser, har også hjulpet oss og vi har fått tak i mange overkvalifiserte folk.

Man skal ikke ha vært lenge innom kontorene før man opplever den uvanlig gode stemningen og det gode humøret til medarbeiderne.

– Utlendingene kommer jo til Norge uten noe nettverk, og det er naturlig at vi henger sammen også på fritiden. Drikker øl, spiller TP og har det moro sammen. Etter at jeg ble pappa er nok jeg blitt den kjedeligste av alle sammen, sier Patrik.

Han legger ikke skjul på at satsingen har kostet og at både han og Thomas arbeider ekstremt mye.

– To timer hver ettermiddag er øremerket barna, men de legger seg klokken syv og etter det blir gjerne det jobbing frem til midnatt og lenger enn det. Kabalen går opp, men det er ikke plass til så mye annet, sier han avslutningsvis.

Gründerne så ikke bare for seg en sjøfraktindeks, men også tilsvarende for både bil- og flytransport og fikk registrert domener på dette. Foreløpig har de imidlertid valgt å holde seg til sjøfrakt, en bransje som omsetter for 200 milliarder dollar og således er mer enn stor nok til at Xeneta kan holde seg til den i all fremtid. © Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!