Volvo Norge var gjennom en stram organisasjonsdreining i 2015. Markedsselskap og forhandler ble slått sammen. 15 personer er «slanket» bort. To av de fire private forhandlerne er fusjonert. Registreringstallene har stupt.

Og mot slutten av året varslet adm. dir. Erik Engelien avgang.

Nå er prosessen med å finne Engeliens erstatter godt i gang. Det er likevel ingen grunn til å tro noe annet enn at mannen som fra månedsskiftet konstitueres som adm. dir. er en av toppkandidatene.

Waldemar Andre Christensen (41) har gjort bortimot kometkarriere i Volvo Norge siden 2011. Han kom da fra stilling som daglig leder i familieselskapet Mizzuki, i hovedsak et importselskap for MC og ATV.

I Volvo startet han som produktsjef, og ble relativt raskt tatt under Erik Engeliens vinger. Men når han nå trer inn i rollen som fungerende sjef, er det ikke fra, men i tillegg til dagens rolle som salgsdirektør.

- Nå er det ikke annet å gjøre enn å skille seg og utvide døgnet, sier Christensen spøkefullt.

Det kan fort gå troll i ord, for det er hårete ambisjoner han er satt til å realisere.

- Vårt arbeidsmål er kun ett: Vi skal igjen bli nummer 1, Norges markedsleder på lastebiler over 16 tonn, sier han

For å bli det, har ledelsen i Volvo til og med brutt med gamle rettesnorer. Tidligere har det alltid vært predikert 38 prosent markedsandel som arbeidsmål. Det har vært regnet som nok til å bli markedsleder. Slik er det ikke lenger.

- Sånn som markedet har blitt de siste årene, med spissing av Volvo og Scania i toppen, er ikke 38 prosent nok til å sikre førsteplassen, forklarer Christensen. – Derfor har vi satt 40 prosent som vårt entydige arbeidsmål.

På en svært tydelig powerpoint får vi servert de tre fokusområdene i Volvos forslag til suksessoppskrift:

  • Servicemarked – ergo mer arbeid fra annet enn bare bilene
  • Tjenestesalg – som betyr alle mulige tilleggstjenester
  • Kundetilfredshet

- Dette er egentlig feil rangert, kommenterer Christen selv.  – Selvsagt burde kundetilfredshet stå øverst.

Om det lastebilmarkedet de skal kjempe i i 2016, medgir selskapet selv at de har noe lavere forventninger enn sine nærmeste konkurrenter.

Et volum på 3750 biler over 16 tonn er det Volvo styrer etter akkurat nå. Det er ned fra 3899 i 2015, som igjen var ned fra 4121 i 2014 (OFV-tallene inkludere noen få rammestyrte maskiner).

Redaksjonen kan legge til at de forventningstallene importørene legger til grunn ved inngangen til året, ofte har en liten internpolitisk slagside som avhenger av hvilken posisjon man har. Det er for eksempel alltid lettere å oppnå bonus fra fabrikken om man i utgangspunktet har satt forventningen lav…

Men Christensen har også med en rekke større og mindre produktnyheter inn i 2016. Alt fra ny gassbil til renovasjon og distribusjon, via FL 4x4 til diverse apper og servicetiltak. Tungt kommer med detaljer etter hvert.

- Sånn som markedet har blitt de siste årene, med spissing av Volvo og Scania i toppen, er ikke 38 prosent nok til å sikre førsteplassen, forklarer Christensen. – Derfor har vi satt 40 prosent som vårt entydige arbeidsmål. © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!