Kristin Anfindsen, utviklingssjef e-commerce i PostNord AS, la frem de første tallene fra en rykende fersk undersøkelse om norsk julehandel på nett den 16. desember. © Henning Ivarson

Undersøkelsen ble gjort mellom den 7. og 15. desember og viser at netthandelen så langt har vært mest utbredt på Vestlandet. Her svarer 48 prosent at de har kjøpt julegaver på nett, mens forbrukere i Nord-Norge er de som ligger lengst bak med 27 prosent.

45 prosent av kvinnene og 36 prosent av mennene som ble spurt har handlet julegaver på nett.

Aldersgruppen 35 til 44 er de mest aktive med 57 prosent.

 

Ulike motiver

Kristin Anfindsen, utviklingssjef e-commerce i PostNord AS, forteller at det er ulike motiver for å handle julegaver på nett.

Forbrukere i Trøndelag er de som er i størst grad netthandler gaver på grunn av gode tilbud (49 prosent) og at det er lett å sammenligne priser (45 prosent).

I Hedmark og Oppland oppgir 55 prosent at hovedgrunnen til at de netthandler julegaver er at gaven ikke finnes der de bor.

Det samme er hovedgrunnen til at 48 prosent av forbrukere i Nord-Norge netthandler.

Vestlendingene er de som i størst grad (37 prosent) netthandler for å få varene rett hjem, men de liker også gode tilbud og det å netthandle varer de ikke finner der de bor.

 

2.400 kroner i snitt

I snitt har norske forbrukere så langt brukt 2.400 kroner på julegavehandel på nett. Fordelt på regioner spenner beløpet fra snaue 2.700 kroner på Sør-Østlandet til 2.200 i Nord-Norge.

Selv om kvinner har handlet mest, har menn brukt mest penger.
Mens kvinner i snitt har brukt 1.850 kroner har menn brukt nærmere 3.000.

 

Mest data og elektronikk

Varene som blir kjøpt som julegaver skiller seg ikke nevneverdig ut fra hva vi ellers handler på nett. I følge den siste undersøkelsen til PostNord ligger fortsatt data og elektronikk på topp med 38 prosent, tett etterfulgt av klær (35 prosent) og bøker (27 prosent). Vestlendingene trekker opp snittet på data og elektronikk, mens klær er mest populært i Trøndelag og Nord-Norge. Velvære- og pleieprodukter er mest populært i Oslo og Akershus, der også ulike kulturopplevelser står sterkt.

 

Noen begynner å få dårlig tid

35 prosent av respondentene på Vestlandet svarte at de allerede var ferdig med innkjøpene av julegaver på nett, og på landsbasis satset 24 prosent å være ferdig innen 15. desember.

Det er imidlertid noen som har utsatt det noe – 10 prosent av de som bor i Oslo og Akershus, og 13 prosent av de som bor i Nord-Norge,
tenker å gjøre seg ferdig med julegavehandelen på nett innen lille julaften.
– Det speiler seg også litt i hvor viktig det er for dem at leveransen er rask. I Nord-Norge svarer 69 prosent at det er viktig eller svært viktig, sier Kristin Anfindsen.

PostNord betjener en rekke norske og internasjonale netthandelsselskaper og distribuerer varer helt frem til "julen ringes" den 24. desember. © PostNord

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!