23948sdkhjf

Storfusjon i Volvo

To store norske privateide forhandlere blir til en diger.

Trucknor kjøper Nordic. Dermed reduseres antall norske Volvoforhandlere, rettere sagt eierskapsposisjoner, fra fem til fire. Tre private og en importøreid.

Det er ifølge konkurransetilsynet at Trucknor AS overtar 100 prosent av aksjene i Nordic Last og Buss AS fra eierselskapet Cetho Holding AS. NB! Kjøpet ligger fortsatt som åpen sak til behandling hos tilsynet

Selger livsverket

Svolvær-baserte Cetho var eid av Svein Erik Drechsler (73) med familie, og Volvo-forhandleren Nordic omsetter for 443 millioner kroner årlig (2014). Omsetningen i Nordic har økt jevnt og trutt de siste årene, opp fra 373 millioner i 2011, men resultat før skatt har samtidig sunket fra 15 til 5 millioner.

Forhandlerkjeden Trucknor AS eies på sin side av bergensbaserte Strømberg Gruppen AS, som kontrolleres av familien Strømberg Rasmussen.

Totalomsetningen for tungbilvirksomhetene i Strømberg Gruppen er litt mindre oversiktlig, da det er stykket opp i en rekke underselskaper som ikke inngår i konsernomsetningen, men tallet ligger rundt en milliard kroner sist vi summerte.

I Strømberg Gruppens virksomhet ligger også påbyggervirksomheten ARKA, som omsetter for 114 millioner kroner (2014).

Med en totalomsetning innen Volvo og lastebilprodukter på grovt regnet 1,5 milliarder kroner seiler dermed Strømberg Gruppen opp til å bli en av de virkelig tunge lastebilaktørene i Norge.

Til sammenlikning omsetter Volvos norske importselskap og egeneide forhandlerkjede Volvo Truck Center til sammen kun litt over en milliard kroner (1048 millioner i 2014). Omsetningen hos Mercedes er vanskelig å angi da den inngår i Bertel O. Steen konsern, men MAN i Norge omsetter for 800 millioner, Iveco for 2011 millioner og DAF for 187 millioner.

Hva sier de involverte?

Selgeren selv, Svein Erik Drechsler er i øyeblikket på fottur i fjellene i Spania når Tungt ringer for en kommentar, så grunnet dårlig dekning ringer vi heller til neste på listen.

Jan Eivind Fredly er relativt fersk daglig leder i Nordic last og buss, og forteller til Tungt at eierskiftet er godt mottatt i organisasjonen.

- Vi kommer til en stor og solid eier, og vi gleder oss til hva dette nye felleskapet kan bety av muligheter for oss.

100 prosent vennlig

På kjøpersiden er Per Gunnar Strømberg Rasmussen meget fornøyd.

- Dette er et hundre prosent vennlig oppkjøp. Drechsler og jeg har lenge hatt god dialog, og da han ønsket å selge, ønsket han også å selge til oss, sier Strømberg Rasmussen til Tungt.

- Dere blir nå en enda tyngre aktør i markedet. Hvilke fordelere får dere ut av dette kjøpet?

- Det kommer ikke store endringer. Vi skal bare videreutvikle den veldig gode jobben som er gjort i Nordic fra før, og drive dettet som to separate enheter.

- Men det er klart vi på vår side gleder oss, ikke minst fordi vi får et større miljø i gruppen, vi får en kobling mellom det beste i nord og sør. Og vi vil tilføre litt av våre filosofier i driften.

- Det ligger fortsatt til behandling hos Konkurransetilsynet?

- Det stemmer, men jeg kan ikke se at dette er en stor sak. Hadde vi kjøpt Scania hadde det nok vært annerledes, humrer Strømberg Rasmussen. Han håper på avklaring i løpet av neste uke

Hva tenker Volvo Norge?

- Vi har kjent til prosessen og hatt våre føringer helt til det sist. Dette er jo en av mulighetene som foreligger når en forhandler skal selges, og det er gjort helt etter boka i våre forhandlerkontrakter, sier administrerende direktør Erik Engelien i Volvo Norge AS.

- Det som vel er viktig både for oss og kjøper er at driften fortsette under lokal ledelse. Vi for vår del ser positivt på at vi både får med en kjent og solid aktør å gjøre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096