– Tilbakemeldingene fra norske kunder er svært viktige for oss, sier Junichiro Suminaga (t.h.), Product Manager, Product & Planning Group, Takahamafabrikken til Toyota Industries i Japan. Her sammen med (fra venstre): Seiji Suzuki, Assistant Manager, TMGH Global Product Planning Dept, på Takahamafabrikken til Toyota Industries i Japan, Shigenori Iwase, Manager, Engineering Dept., på fabrikken til Toyota Industries i Bologna i Italia og Paul Van de Sype, Product Manager forbrenningsmotortrucker ved hovedkontoret til Toyota Material Handling Europe i Brussel. Foto: Henning Ivarson

Kontinuerlige forbedringer – Kaizen – er et viktig element i Toyota Production System som har dannet mal for Lean-tankegangen, og ikke minst står Kaizen sentralt i produsentens bedriftskultur "The Toyota Way" som alle ansatte forholder seg til.

Men innad i Toyota er det likevel enkelte som arbeider mer med kontinuerlige forbedringer enn andre. Som for eksempel Junichiro Suminaga og Seiji Suzuki fra den store gaffeltruckfabrikken til Toyota Industries i Takahama i Japan. Sammen med Shigenori Iwase fra Toyota Industries´ fabrikk i Bologna i Italia og Paul Van de Sype fra hovedkontoret til Toyota Material Handling Europe i Brussel var de nylig på en lengre Europaturné som også inkluderte besøk hos flere norske brukere av den nye serien av Tonero forbrenningsmotortrucker fra 3,5 til 8 tonn som ble lansert i fjor.

 

Lydhøre overfor brukerne

Selv om noe av Toyotas FoU-arbeid rundt gaffeltrucker skjer i Europa, foregår det meste av dette i Takahama. Suminaga og Suzuki har vært sterkt involvert i utviklingen av den nye truckserien.

– Før de ble satt i produksjon i Takahama hadde vi vært med på utarbeide markedsanalyser som blant annet kartla brukernes behov og nå reiser vi rundt og sjekker om produktet imøtekommer brukernes krav. Denne oppfølgingen er et svært viktig element i Toyotas utviklingsprosess, sier Suminaga.

Han forteller at de er svært lydhøre og oppfordrer brukerne å være så åpenhjertige som mulig.

– Vi er selvfølgelig glade for å høre om hva som er bra, men vi er aller mest interessert å få vite om ting som må forbedres slik at vi kan øke brukertilfredsheten. Kundene spiller derfor en svært viktig rolle i den kontinuerlige produktutviklingen. Norske truckbrukere stiller høye krav til både produktivitet, ergonomi, slitestyrke og komfort. Derfor er deres tilbakemeldinger spesielt viktige for oss, sier Junichiro Suminaga.

 

Salig miks av mange merker

Nexans Norway i Halden er en av verdens største produsenter av elektriske sjøkabler som selges world wide. Med over 800 ansatte og døgnkontinuerlig drift er selskapet også en stor truckbruker, og var et naturlig første stopp for delegasjonen. Her deltok også Kjell Einar Totsås, produktsjef på hovedkontoret til Toyota Material Handling Norway AS, i tillegg til regionsjef Evert Valla og servicetekniker Kai Olavesen fra selskapets lokale avdeling i Fredrikstad.

– Her hos Nexans er det nå 57 trucker, opplyser Erik Haraldsen. Han driver sitt eget firma Erik Haraldsen Maskinservice AS og er ansvarlig for den tekniske oppfølgingen av truckparken.

Han forteller at det har vært mye prøving opp gjennom årene for å få bred erfaring med leverandører og forskjellige truckmerker.

– Men etter at Nexans inngikk en rammeavtale med Toyota, blir det forhåpentligvis forandringer på dette, forteller Evert Valla. Så langt er det blitt levert to 5-tonns Tonero dieseltrucker til Halden og det var disse den internasjonale delegasjonen ville vite mer om. På den samme avtalen har Toyota også levert flere trucker til Nexans fabrikk på Rognan, men foreløpig ingen til Langhusfabrikken der de fortsatt har relativt nyanskaffede Lindetrucker.

I Halden går det også fem større Kalmartrucker fra 8 til 33 tonn som leies ut av Toyota, i tillegg til 15 mindre elektriske og dieseldrevne motvektstrucker i korttidsutleie.

– Årsaken til det er at Nexans ikke kom i mål med den nye rammeavtalen før flere av de tidligere leieavtalene deres løp ut. Da leverandørene kom og hentet disse, måtte de erstattes og vi stilte derfor raskt opp med de 15 utleietruckene, forteller Valla.

Halden-fabrikken produserer umbilicals, høyspente sjøkabler og PEX-kabler for verdensmarkedet. Dette bildet ble tatt i 2013 da C/S Nexans Skagerrak lastet Skagerrak 4-kabelen. Foto: Sondre Aabø / Nexans

 

 

Gode erfaringer så langt

De fire Toyotarepresentantene fra utlandet spurte og grov om det meste rundt de nye 5-tonnerne. Spesielt var de opptatt av forbruk  og utslipp på den nyutviklede industrimotoren og svarene til Erik Haraldsen ble sirlig nedtegnet i medbragte kontrollskjemaer. Han uttalte seg både på egne vegne, men viste også til uttalelser fra truckførerne som er spesielt godt fornøyd med både komforten og ergonomien i Toyotas De Luxe originalkabin som de to nye truckene er utstyrt med.

Alt i alt var det bare positive svar å høre i Halden. Det eneste unntaket var da Haraldsen fortalte om noe bremsestøy. Det hadde de fire ikke hørt om tidligere og ble derfor ekstra interessert. Selv dette viste seg å være et isolert problem på bare én av de nye truckene, og således ikke er noen svakhet på serien, ble det likevel behørig nedtegnet. Kjenner vi Toyota rett blir det også garantert fulgt opp på Takahamafabrikken.

Kjell Einar Totsås er stolt av både nye Tonero og den posisjonen serien har på det norske markedet.

– Ja, vi er faktisk på salgstoppen i Europa i forhold til populasjonen, sier produktsjefen, som også viser til at det tette og gode samarbeidet med produsenten er en styrke for våre kunder og gir synlige resultater.

– Den nordiske produktgruppen som jeg er en del av jobber hardt for å få produktene best mulig tilpasset våre kunders krav. Markedene som vi representer oppfattes som krevende og det er tydelig at Toyota lytter til oss. I fjor hadde vi for eksempel et møte med dem i Oslo hvor vi viste dem kvalitetskabiner fra danske FLK Cabin og svenske Bobo Cab og sa at vi ville ha det slik og slik. Resultatet ble dagens originalmonterte De Luxe-kabin som i all hovedsak nå har erstattet tidligere «nordiske» kabiner på forbrenningsmotortruckene våre, forteller Totsås, som legger til at han synes det er veldig spennende å være med delegasjonen og besøke norske kunder. Etter Nexans i Halden gikk ferden videre til Felleskjøpet Kambo i Moss, Color Line i Oslo, Schenker i Drammen, FMC Kongsberg og Aker Solutions på Tranby. Etter planen skulle de også til bildelprodusenten Benteler Aluminium Systems Norway på Raufoss, men her var arbeidstrykket så  stort at de måtte «kaste inn håndkleet» i siste liten.

Men de øvrige besøkene delegasjonen hadde ga mange og gode  brukeruttalelser fra norske brukere slik at den kontinuerlige forbedringen av Tonero-serien fortsatt skrider frem.

Toyota stilte mannsterkt hos Nexans Norway i Halden. Fra venstre: Evert Valla (regionsjef i Toyota Material Handling Norway AS avdeling i Fredrikstad), Seiji Suzuki, Erik Haraldsen (Erik Haraldsen Maskinservice AS), Junichiro Suminaga, Shigenori Iwase, Paul Van de Sype, Kjell Einar Totsås (produktsjef i Toyota Material Handling Norway AS) og Kai Olavesen (servicetekniker hos Toyota Material Handling Norway AS avdeling i Fredrikstad). Foto: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!