23948sdkhjf

Spennende "nåtidsarkeologi" i Sydhavna

En ny kunstinstallasjon av containere ved nedkjøringen til Sydhavna i Oslo markerer sjøtransportens betydning, men også samspillet med veitransporten.

Det er den svenske kunstneren Michael Johansson som står bak installasjonen som er plassert midt i den nye rundkjøringen på lokket over Mosseveien ved Sydhavna.

Johansson er kjent for sin bruk av hverdagslige gjenstander. Kunstverket er utformet som en «sandwich» med containere på topp og i bunnen. Mellom disse er det plassert gjenstander som er typiske havne- og veisammenheng. De ulike elementene – som for eksempel en liten plastjolle, bøye, blåse, trafikkskilt og bildekk – er blitt valgt ut av Oslo Havn og Statens vegvesen, som også har bekostet kunstverket.

Skal ta dobbelt så mye gods som i dag

Under en offisiell markering av det nye kunstverket den 7. september sa Guri Melby, byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, at det nye kunstverket vil minne befolkningen om at svært mye av de trenger kommer sjøveien til Oslo.

– Byens befolkning vokser og det er bra for miljøet at den nye godshavna i Sydhavna vil ta imot flere av varene som de har behov for, sa Melby.

Frem til 2030 forventes befolkningen i Oslo-området å øke med 30 prosent og den nye godshavna i Sydhavna bygges ut for å ta imot dobbelt så mye gods som i dag.

– En forutsetning for Fjordbyprosjektet i Oslo er at det meste av godsvirksomheten til Oslo Havn konsentreres til Sydhavna som frigjør sentrumsnære havneområder, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

Og utbyggingen skjer også med estetikk i planene.

– Vi i Oslo Havn har en viktig oppgave i å få flere varer den miljøvennlige sjøveien til Oslo. Vi er en bynær havn og legger vekt på estetikk, som for eksempel fargesetting av kraner og belysning av bygg når vi bygger havna slik at den blir helhetlig og harmonisk. Å plassere et kunstverk ved inngangen til godshavna i Oslo er en del av dette, forteller havnedirektøren.

Stor trafikk

På Mosseveien kjører det i dag ca. 30.000 biler i døgnet hvorav ca. 8.000 kommer fra havna. I 2025 er denne trafikken beregnet å ha økt til 14.000, hvor 50 prosent vil være tungtransport.

Statens vegvesen har ansvaret for den nye adkomsten til Sydhavna. Arbeidet har pågått i over to år og når det blir ferdigstilt i november vil godstrafikken til og fra havna få direkte adkomst både sørover og nordover på Mosseveien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063