Easybag Cooking har vegger som reiser seg når den fylles slik at den danner en form. Hovedkundegruppene i begynnelsen er alle typer storkjøkken, men også ferskvareavdelinger og matprodusenter er aktuelle brukere. Alle foto: Engskov Emballasje

Lasse Jørgensen legger ikke skjul på at han er sliten og svært glad for at en snart ti år lang utviklingsperiode av det første produktet av sitt slag i verden nå er over og at det nå er klart til å bli markedsført og solgt.

Halvveis i utviklingen, nærmere bestemt i 2010, meldte han på produktet til en internasjonal konkurranse i regi av European Aluminium Foil Association og fikk som første norske selskap tildelt Alufoil Trophy alle de fem kategoriene; Marketing + Design, Consumer Convenience, Resource Efficiency, Product Preservation og Technical Innovation.

– Da forstod jeg for alvor at jeg hadde tatt frem et godt produkt. Som regel er det alltid store selskaper som vinner denne konkurransen, og at det den gang skulle bli lille meg fra Oslo var rett og slett helt vilt.

– All utvikling tar, tre, fire ganger lengre tid enn man tror. I tillegg koster det ti ganger mer enn man kunne forestille seg. Så det å være oppfinner og gründer i Norge er nok bare for spesielt interesserte. Man skal i hvert fall tåle mye motstand og juling, men hele tiden etter at jeg dro ned på patentkontoret har jeg forstått at dette er et kanonbra produkt, sier Lasse med et stort smil om munnen og vifter med de nye Easybag Cooking-posene.

– Samtlige kjøkken jeg har vært på har vært kjempepositive. Det har nesten ikke vært nødvendig å si ett ord – det holde lenge at de ser den.

I dag har Engskov Emballasje patent og trade mark på løsningen over mesteparten av verden.

 

Mye bedre enn aluminiumsformer

Posen som Lasse har utviklet er laget av et aluminiumslaminat og har vegger som reiser seg når den fylles slik at den danner en form. På toppen er det en plastfilm med en sveiseflipp i enden for lukking. Sammenlignet med aluminiumsformer har de i følge Lasse en rekke fordeler og han mener de kan erstatte i hvert fall halve bruken av slike.

– Tomme poser er flate som frimerker og tar minimalt med plass i forhold til en stabel med aluminiumsformer. Det er svært viktig siden de alle fleste kjøkkener ikke har mer plass enn de trenger til å lage mat. Får vi dette inn hos eksempelvis ASKO som leverer til kommunale kjøkkener, så kan de kutte ut bilen som går med former fordi det alltid vil være plass på den som kommer med mat. Dermed bidrar posene også svært positivt på logistikken, sier Lasse, som også peker på at de er mye rimeligere enn aluminiumsformer og at restavfallet blir vesentlig mindre.

En annen svært viktig faktor er økt matsikkerhet.

– I dag legger cateringselskaper bare et løst lokk på formene, og som teoretisk sett kan åpnes av hvem som helst. Når posene mine er forseglet, er maten trygg helt frem til forbruker åpner den. Forseglingen bidrar også til at varmen holder seg bedre og hvis det er behov for oppvarming er det bare å slenge hele posen inn i ovnen.

Lasse forteller at det har vært svært vanskelig å finne frem til en produksjonsmetode som kan få veggene til å løfte seg når posene fylles. Til dette fikk han økonomisk støtte av Innovasjon Norge som er svært interessert i å få i gang produksjon i Norge. Foreløpig produseres de imidlertid i Kina i fire ulike størrelser i henhold til standard gastronorm; hel, halv, kvart og en sjettedel. I tillegg til bestå av aluminiumslaminat og plast, produseres de også bare i plast og en tredje versjon i bare aluminiumslaminat.

 

Empack leverer fyllemaskinen

Men posene i seg selv er ikke nok. De fleste kjøkkener vil også ha behov for en maskin til å fylle og forsegle disse, og det er her Empack NOR kommer inn i bildet. Dette selskapet er spesialister på industriemballering og kom første gang i kontakt med Lasse i 2006 da han hadde behov for en sveisemaskin til en annen type pose han hadde utviklet.

– Vi har tradisjonelt vært veldig industrirettet og dermed vært noe sårbare for konjunktursvingninger. Derfor har vi en stund ønsket å styrke oss innenfor andre segmenter, blant annet næringsmiddelindustrien, forteller salgssjef Kjell-Erik Dahl i Empack Nor AS.

Målet var å finne frem til et produkt som det ville bli stor etterspørsel etter og som ikke minst skulle skille seg ut på markedet.

– Det er jo ganske dumt å gå inn og tilby noe som andre har fra før. Da bidrar man bare til et prispress i markedet som alle taper mer enn de vinner på. Vi er veldig opptatt av praktiske løsninger som kan gjøre kundenes hverdag enklere, og tente umiddelbart på den opprinnelige posen som Lasse kom med, forteller Kjell-Erik.

Tankene om en videreutvikling av denne kom raskt hos både Lasse og Kjell-Erik, som forteller at de etter det nærmest har møtt hverandre ukentlig. Parallelt med at Lasse jobbet med posene, videreutviklet Empack en av sine standard poselukkere og utstyrte den med en fyllemekanisme som blir produsert av dem selv i Oslo.

– Det har vært viktig for oss å gjøre apparatet så lite og nett som mulig slik at det enkelt kan løftes bort når det ikke er i bruk. Likeledes har målet vært å gjøre det rimelig slik at det også kan tas i bruk av for eksempel gårdsutsalg og andre mindre leverandører av kortreist mat, forteller Kjell-Erik, som legger til at det vil koste rundt 15.000 kroner.

    

De første leveransene til Tyskland

Lasse er først og fremst en produktutvikler og Engskov Emballasje har hverken menneskelige eller økonomiske ressurser store nok til å kunne markedsføre og selge produktet. Den langvarige og gode kontakten Lasse har hatt med Empack bidro til at han trygt har overlatt dette til dem. Det er imidlertid ikke snakk om noe joint venture eller annen miks på eiersiden.

– Nei, det er Lasse som eier posene og slik skal det være. Han har jobbet med dette i ti år og da skal Lasse også få lov til å hente premien selv, poengterer Kjell-Erik, som legger til at han også unner Lasse å kunne senke skuldrene samtidig som at produktet passer godt for Empack som satser mer på næringsmiddel.

– Vi lette etter et nytt produkt vi kunne lansere i Norge. Selv om det var en tilfeldighet at de første maskinene vi leverte faktisk gikk til Tyskland, er det ikke tvil om at dette er en nyhet på verdensmarkedet. Vi får se hvordan vi skal håndtere interessen fra utlandet. Om vi ikke håndterer det selv, har vi i hvert fall gode kontakter i en rekke land som kan få snøballen til å rulle, sier Kjell-Erik.

I første omgang konsentrerer de seg om norske kunder og det "manuelle" markedet som ulike typer storkjøkkener. Uten å vise til navn, forteller han at flere større produsenter har fattet interesse for produktet og derfor har Empack allerede startet utviklingen en helautomatisk fylle- og lukkeprosess av merkede poser.

– Samtlige kjøkken jeg har vært på har vært kjempepositive. Det har nesten ikke vært nødvendig å si ett ord – det holde lenge at de ser den, forteller Lasse Jørgensen. Foto: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!